Gå til innhold

Avslått ønske om reklamasjon på DELL Precision M6500


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en DELL Precision M6500 laptop som nå er 4 år gammel. Grafikkortet har nå tatt kvelden for andre gang. Første gang skjedde det innenfor de 3 årene som serviceavtalen gjaldt og det var ikke noe problem å få fikset feilen.

 

Laptopen er kjøpt gjennom høyskolen i hedmark og det er it-gjengen der kontakten går via da de tar seg av reparasjoner, pengeinnkreving etc. for DELL. Nå nekter de å gi meg skjermkort og viser til at serviceavtalen min gikk ut etter 3 år. Selv om jeg sier jeg vil ta dette på reklamasjon hjelper det ikke. Jeg kan sende inn maskinen så gir de meg regning på deler og arbeid, men ett propritært Dell quadro fx skjermkort kan jeg tenke meg svir bra i lommeboka, pluss en times arbeid sikkert.

 

Jeg synes dette er litt tåpelig da maskinen har hatt samme feil før og som "proffbærbar" må vel dette forventes å ha en brukstid på 5 år og feil på skjermkort gå under reklamasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om PCen er kjøpt via skole, eller annet næringskjøp, så er reklamasjonen 2 år.

 

Privatkjøp, så gjelder reklamasjonen 5 år.

 

Det var ikke det jeg hadde lyst til å høre :/ Skolen fikk kvantumsrabatt fra DELL da nesten hele klassen kjøpte samme konfigurasjon, utover det så virket det jo som ett helt vanlig privatkjøp.

 

Da blir det å gamble på ett 'nytt' kina kort fra ebay...

Endret av cptCory
Lenke til kommentar

Jeg skal se om jeg finner igjen kontrakten.

 

Kjøpet foregikk ca sånn:

Ledere for studieretning gikk sammen med tidligere års elever for å spekke en dugandest laptop til 3D og video bruk. Så fikk de henta inn tilbud fra Dell.

 

Vi studenter skrev under på en avbetalingskontrakt over 3 år på disse maskinene. Etter underskrift ble ordre sendt til Dell som produserte maskinene og vi fikk dem i hende litt over en måned senere.

 

Han jeg snakker med på Dell verkstedet har ikke sagt noe om at reklamasjon bare er 2-årig. Venter fortsatt på svar om det er 5 eller 2 års reklamasjon fra ham.

Lenke til kommentar

 

Om PCen er kjøpt via skole, eller annet næringskjøp, så er reklamasjonen 2 år.

 

Privatkjøp, så gjelder reklamasjonen 5 år.

 

Nå har jo trådstarter tydeligvis kjøpt denne selv som forbruker, av skolen..?

 

Okei, da missforsto jeg.

 

Forstod det slik at det var skolen som kjøpte inn PCen (noe som er relativt vanlig) til elevene.

Om cptCory kjøpte av skolen, så går jeg ut ifra at det er den normale kjøpsloven som gjelder. Altså 5år reklamasjon mot skolen/annet salgsledd.

Lenke til kommentar

Hei cptCory.

Jeg vil gjerne forklare situasjonen.
Da det er skolen som har kjøpt maskinen via oss, betegnes det som foretningskjøp-kommersiell.
Du har derfor kun garanti innenfor selve garanti perioden hos oss.

Hvis du har en kjøpsavtale fra skolen hvor det fremgår at du har handlet hos dem som privat, kan du eventuelt kreve at de dekker en eventuell reparasjon, utfra købeloven, med mindre annet er fastlagt i kjøpskontrakten.

Håper at dette hjelper noe.

Ha en fin dag

Simona Schwarz
EMEA Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Lenke til kommentar

Neida, det trenger ihverfall ikke å være mye arbeid. Bare å ta det opp med skolen, oppgi 2 uker frist før du foretar dekningskjøp og sender saken til forbrukerrådet. Da skal du ha ditt på det tørre.

 

Det skal vel også sier at du kan reklamere til dell. Forbrukerkjøpsloven gir deg tilgang til å reklamere til ethvert tidligere salgsledd nemlig :)

 

 

Edit: Overnevnte er med forbehold om at reklamasjonretten ikke er gått ut.

 

Du kjøpte altså pc'en da leasingavtalen gikk ut? Hvor lenge er det siden, og hvor gammel var pc'en på det tidspunktet?

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Dårlig nytt desverre. Da jeg tok maskinen på avbetaling istedet for å betale hele summen med en gang så ble dette regnet som en leasing avtale med utkjøp og reklamasjonsrett i 2 år istedet for 5.

 

:thumbdown:

"En leasingavtale kan gå over til å være et forbrukerkjøp etter at forbrukeren har kjøpt ut varen av selgeren. Reklamasjoner påløpt før kjøpstidspunktet reguleres imidlertid ikke av forbrukerkjøpsloven, men av avtalen mellom partene." -Jusinfo.no

Hør med Krikkert eller Herr Brun for å få klarhet i hvorvidt du kan gjøre fkjl. gjeldende og dermed kan rette kravet direkte til Dell uten at de kan si at reklamasjonsfristen er utløpt.

For ordens skyld: Betalte du et større sluttbeløp for å få eierskap til pc-en eller fikk du den da leasingavtalen gikk ut?

Lenke til kommentar

 

Dårlig nytt desverre. Da jeg tok maskinen på avbetaling istedet for å betale hele summen med en gang så ble dette regnet som en leasing avtale med utkjøp og reklamasjonsrett i 2 år istedet for 5.

 

:thumbdown:

"En leasingavtale kan gå over til å være et forbrukerkjøp etter at forbrukeren har kjøpt ut varen av selgeren. Reklamasjoner påløpt før kjøpstidspunktet reguleres imidlertid ikke av forbrukerkjøpsloven, men av avtalen mellom partene." -Jusinfo.no

Hør med Krikkert eller Herr Brun for å få klarhet i hvorvidt du kan gjøre fkjl. gjeldende og dermed kan rette kravet direkte til Dell uten at de kan si at reklamasjonsfristen er utløpt.

For ordens skyld: Betalte du et større sluttbeløp for å få eierskap til pc-en eller fikk du den da leasingavtalen gikk ut?

Jeg skjønner ikke hvordan dere kan si det er Dell som fremdeles reklamasjonsansvar? De solgte PC til skolen. Skolen har da 2år reklamasjonsfrist. At skolen solgte den videre til en forbruker som da får 5år, har jo ikke Dell noe ansvar for, og selger (skolen) må jo da selv dekke tapet dersom maskinen er utenfor den reklamsjonstiden de har med Dell.

Lenke til kommentar

Hei cptCory.

Jeg vil gjerne forklare situasjonen.

*snip*

 

Takk for tilbakemelding og oppklaringen. Nå finner jeg ikke igjen kontrakten og kan ikke på stående fot si om jeg sa fra meg 5-års reklamasjonsrett ovenfor selger(skolen) eller ikke når jeg undertegnet den.

 

nicho_meg: Jeg har betalt samme sum hver måned, siste innbetaling var litt lavere enn de andre og ble regnet som utkjøp. Da var pc'n rett under 3 år gammel.

 

Litt mer googling og sammenligning med andre og det ser ut til at jeg faller utenfor forbrukerkjøpsloven og er sånn sett screwed.

 

Nå var pc'n såpass kostbar og ellers kjekk, solid og midt i blinken til pågående ingeniørstudier så om jeg kan finne en kilde til reservedeler i Norge så bytter jeg ut skjermkort selv, det er i så måte ikke noe stort problem. Skolen ville heller ikke gi meg noen pris på deler eller mulighet for kjøp av disse med mindre jeg sender maskinen inn så de kan reparere den. Den tusenlappen ++ vil jeg helst spare.

 

Hvor kan jeg skaffe ett nytt dell quadro fx 2800m/3800m med normal garanti og reklamasjonsrettigheter?

 

Edit: For ordens skyld vil det i oktober 2015 være 5 år siden avtalen med skolen ble inngått og litt over 2 år siden pc'n var ferdig betalt.

 

Edit 2: Mens jeg forsøker å spore opp min egen avtale så legger jeg her ut en lenke til avtalen for 2013. Den ser utrolig lik ut, men jeg kan ikke bekrefte at den er 100% identisk enda.

 

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.hihm.no%2Fcontent%2Fdownload%2F51211%2F557825%2Ffile%2FPC%2520AVTALE%2520M6700%2520OPIM-DIGME%25202013.pdf&ei=bMz1VIqKB4PAPL_1gKgI&usg=AFQjCNG5tj6wVpPNdZ3A86ttEYINQu_LCQ&sig2=JhnhPYr5YCHeKTQ3PKiZEA&cad=rja

Endret av cptCory
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Forbrukerkjøpsloven §3 er krystallklar. Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

 

§ 27.Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...