Gå til innhold

Ny bærbar til mor


Anbefalte innlegg

Mor skal ha ny bærbar. Hun er i 60-årene og hater oppdateringer. Hatet er sterkt og levende. Hun trenger maskin til bilder, epost og nettsurfing. Nettet er litt variabelt der vi bor.

 

Flere anbefaler chromebooks for brukere med såpass enkle behov som min mor, men med tanke på oppdateringer og bilder ser jeg ikke for meg det som noen god løsning. Jeg ser heller for meg en løsning hvor jeg kjøper en windowsbasert maskin, sette meg selv som administrator og legger til henne som bruker.

 

Noen som har tips til billig og bra 14-15-tommer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du at det variable nettet skal ha å si for valg av PC? Er det dårlig dekning på WLAN slik at laptopen bør ha gode antenner? Eller ønsker hun innebygd 3g/4g-modem slik at den automatisk kan switche over på mobilnett når nettet er nede?

 

Siden dun helst skal være 14"-15" tommer går jeg ut ifra at den skal fraktes litt rundt. Hvor mye skal den i såfall fraktes med tanke på hvor god byggekvalitet den bør ha? Er batteritid viktig?

 

Hva konkret er det som gjør at hun hater oppdateringer? Kjøper du en maskin med Pro-versjon av Windows tror jeg du har mer muligheter for å tilpasse måten Windows Update oppfører seg gjennom lokale gruppepolicyer. Godt mulig at dette er mulig i alle Windowsversjoner nå, men var i hvertfall slik i WinXP.

 

Støtter Sogndal94 sitt forslag. Her er en litt dyrere uten touch (så du slipper å speile deg i skjermen) og med pro-versjon av Windows.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2714028

Lenke til kommentar

Hva mener du at det variable nettet skal ha å si for valg av PC? Er det dårlig dekning på WLAN slik at laptopen bør ha gode antenner? Eller ønsker hun innebygd 3g/4g-modem slik at den automatisk kan switche over på mobilnett når nettet er nede?

 

Siden dun helst skal være 14"-15" tommer går jeg ut ifra at den skal fraktes litt rundt. Hvor mye skal den i såfall fraktes med tanke på hvor god byggekvalitet den bør ha? Er batteritid viktig?

 

Hva konkret er det som gjør at hun hater oppdateringer? Kjøper du en maskin med Pro-versjon av Windows tror jeg du har mer muligheter for å tilpasse måten Windows Update oppfører seg gjennom lokale gruppepolicyer. Godt mulig at dette er mulig i alle Windowsversjoner nå, men var i hvertfall slik i WinXP.

 

Hun er ødelagt i nervene. Så hun tåler egentlig ikke lenger at noe går galt eller svikter rundt henne. Jeg må derfor finne en maskin som er dønn stabil, hvor hun slipper å stille på noe som helst, svare på noe som helst spørsmål om oppdateringer eller andre valg og som ikke er avhengig av noe slags nett rundt henne for å fungere hvis hun skal kose seg med bilder av katten eller barnebarn. I tillegg bør den ikke være for treg, for det blir hun også stresset av. Den skal ikke bæres lenger enn mellom to leiligheter. Så 17 tommer kan nok gå an. Hun har 15 tommer i dag og er fornøyd med den størrelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...