Gå til innhold

Vi kappkjørte en 700-hesters Tesla mot en 70-hesters Golf


Anbefalte innlegg

 

Hmm men med Golfen kan du kjøre MYE lenger enn med Teslaen, I golfen sitter du også MYE mer komfortabelt som voksen i baksetet. Golfen koster også fantastisk mye mindre enn Tesla'en.. Når det gjelder drifssikkerhet er vel også Golfen bedre, dog dette har jeg ikke annet enn "hearsay" fra verksteder å fare med..

 

Har du prøvesitti en tesla? Det er _MASSE_ plass i alle seter. beinplass er det ingen mangel på, og heller ikke komfort.

Jadda, har både vært passasjer og sjåfør i en P85+ , for all del, gøy bil å kjøre. Men i følge måleren som viser rekkevidde så var den effeketive rundt 25mil med min kjøring :-). Og komforten i baksetet er elendig. 5 personer går, men da sitter den i midten særdeles ukomfortablet. Avstanden fra setet til gulvet bak er alt for liten og det er ikke nok plass til å strekke bena helt ut med mindre personen i setet foran er et barn eller dverg. Langtur i baksetet var ikke godt, det beste var å ligge sidelengs, men men.. da får du bare plass til 1 i baksetet :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm men med Golfen kan du kjøre MYE lenger enn med Teslaen, I golfen sitter du også MYE mer komfortabelt som voksen i baksetet. Golfen koster også fantastisk mye mindre enn Tesla'en.. Når det gjelder drifssikkerhet er vel også Golfen bedre, dog dette har jeg ikke annet enn "hearsay" fra verksteder å fare med..

 

haha

Lenke til kommentar

Hadde blitt spennende å gjøre samme testen om igjen om 11 år ! Hvor mange har en 11 år gammel lap-top liggende? Syntax-error sier jeg bare, Teslaen forurenser mer enn den Golfen tør jeg påstå, Tesla er en bruk og kast bil som ikke vil tåle tidens tann. At levetiden på slike hypermoderne nyvinninger er kortere enn tradisjonell teknologi, er opplagt, og vil føre til mer søppel. Noen som tenker på hvor alle millardene av mobiltelefoner og pc-utstyr som kastes blir av?

Lenke til kommentar

Så om 11 år så er Tesla'en treg? Nei, det er den ikke. Og det er derfor du kaster en laptop. Med tanke på investeringene i infrastruktur for Tesla, så er det de som setter standarden, og kompatibiliteten om 10 år vil sannsynligvis være høy. Det er også en dyr bil, og som de fleste dyre datamaskiner, så lever de langt lenger enn billig og utdatert skrap.

 

Ikke forstår jeg hvorfor du sammenligner det med elektronikk heller. En elektromotor har bedre forutsetninger for et lengre liv enn en med laaangt flere bevegelige deler, og ser lavere slitasje enn girkasse og alt annet som må investeres i. På EL-bil så har du batteriet, og det er lett å forutse når du skal bytte det. Og gir få/små overraskelser for eventuelle nye eiere.

 

Som jo også er hvorfor det kan være skummelt å kjøpe brukt bensinbil.

 

Ellers er det litt meningsløst å sammenligne forurensning gjort på et industristed, kontra mye mindre lokal forurensning. For ikke å snakke om at man må starte et sted. Man kan ikke bare gjøre prosessene i bygging forurensningsfrie, før folk faktisk kjøper produktene de skal lage. Eller vente på at all strømproduksjon blir fri for kullkraftverk, om man ikke øker strømbehovet (f.eks EL-bil).

 

Edit: Fordi folk har kjøpt Tesla, så er det også forventet å dukke opp flere nye batterifabrikker, med mye lavere utslipp. Så jeg baserer det ikke på tull, og det er noe du ser i alle bransjer. Ett sted må man starte. Å være så ignorant at man bare skal fortsette å kjøre bensinbiler, fordi noe annet ikke hjelper, ja da blir det aldri bedre. Og blir det ikke bedre, så vet de fleste hva som skjer...

Endret av Andrull
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde blitt spennende å gjøre samme testen om igjen om 11 år ! Hvor mange har en 11 år gammel lap-top liggende? Syntax-error sier jeg bare, Teslaen forurenser mer enn den Golfen tør jeg påstå, Tesla er en bruk og kast bil som ikke vil tåle tidens tann. At levetiden på slike hypermoderne nyvinninger er kortere enn tradisjonell teknologi, er opplagt, og vil føre til mer søppel. Noen som tenker på hvor alle millardene av mobiltelefoner og pc-utstyr som kastes blir av?

 

90% av et batteri som tesla bruker gjenvinnes. jeg har mange gamle vifter. Samme motor som tesla. Bare litt mindre.. hva du tør å påstå er opp til deg. Men fakta er at TMS forurens er mindre.. å sammenligne med en Laptop blir litt feil. du bruker ikke en 10år gamle mobiltelefon fordi din 10år gamle Toyota fortsatt henger med ;)

Det vil komme større batteri pakker etterhvert. Bytter du så er bilen bedre enn når den var ny. Minus litt slitasje på seter etc. Vi ser jo at det eneste gale med de gamle elbilene er de gamle batteriene. De blir bedre enn nye når folk setter inn moderne batterier. Sjekk elbilforum for flere vellykkede ombygginger.

gamle mobiltelefoner havner på samme sted som gamle Toyotaer ;)

Lenke til kommentar

"For med doble motorer og elektrisk driv i alle fire hjulene, klarer Teslas nye bil å kjøre fra 0 til 100 kilometer i timen på bare 3,4 sekunder. Det er en helt ekstrem hastighet, og bare en håndfull masseproduserte biler klarer noe lignende."

 

Ehem! Her ville en fysikk lærer gitt deg en klapp! Det skal være "akselerasjon", ikke "hastighet".

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så sykt mye hate mot Tesla her fra noen folk? Eller at folk bare må snakke dritt om en sensasjonell bil fordi de er butthurt på grunn av at en golf ble ydmyket.

 

Det spiller ingen rolle hva som er raskest, hva som er mest komfortabelt eller hva som har lengst holdbardhet.

 

Poenget er at Elon Musk og Tesla har gjort en sensasjon. De har laget en el-bil som virkelig kan konkurrere mot forurensende bensinbiler. Folk burde være i ekstase, for det er jo en sensasjon!

Det har tatt 100 år å få dette til, og nå ser en del av menneskehetens fremtid litt lysere ut.

Dette har blant annet potensiale til å løse de største geopolitiske konfliketene som har preget våre siste tiår. Folk burde være i ekstase!

Jeg vil gå så langt som å si at Tesla nesten kan ses på som et fredssymbol!

 

Så, etter at du har lest alt dette hva venter du på? Knel og rop "All hail Tesla! All hail Musk!"

Lenke til kommentar

 

 

Viss akselerasjonen er det viktigste, hvorfor ikke heller gå for en motorsykkel, mye billigere og akser i en annen klasse, f.eks BMW 1000RR eller noen fra Kawasaki. Man er jo alene i bilen i 80% av tilfellene uansett...

Biler har en del mer gummi å fordele kreftene på, så den raskeste bilen vil akselerere raskere enn den raskeste motorsykkelen. Men når vi snakker om moro for penga er det ingen konkurranse.

Har du kjørt vet du!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorfor er det så sykt mye hate mot Tesla her fra noen folk? Eller at folk bare må snakke dritt om en sensasjonell bil fordi de er butthurt på grunn av at en golf ble ydmyket.

Jeg hater ikke Model S, det er en ok bil til sitt bruk. Her i landet blir dog prisen noe spesiell i forhold til naturlige konkurrenter, så slik sett antagelig et godt kjøp. Fasiten vites først om tre-fire år.

 

Jeg synes imidlertid artikkelen er latterlig og forstår ikke at noen finner de to bilene som naturlig sammenligningsgrunnlag for noe som helst.

 

Det spiller ingen rolle hva som er raskest, hva som er mest komfortabelt eller hva som har lengst holdbardhet.

Øh... neivel... jeg er da smått undrende til hva som egentlig betyr noe.

 

Poenget er at Elon Musk og Tesla har gjort en sensasjon. ...

... Knel og rop "All hail Tesla! All hail Musk!"

aha, religiøs altså. ja, da går jo rullgardinene ned. Lykke til videre.
Lenke til kommentar

Det er ikke snakke om å hate Tesla. Jeg har kjørt Tesla og den er imponerende på mange måter, selv om jeg opplevde mange "glitcher" selv på en kort tur med en ny bil (oppdatering krevdes, keyless åpnet bakdør istedet for framdør da jeg stod ved førerdør,unormalt mye vindstøy sammenlignet med biler i samme prisklasse) Men hva er egentlig poenget med å kunne flytte over 2 tonn med masse til 100km/t på 3 sekunder, tenk på energimengden som forbrukes på dette kunststykke. Er det ikke det vi diskuterer? Energiforbruk, hvor kommer dagens energi fra? Vind og solkraft? nei, der er vi for dårligere, hvis Norge skal bidra i miljøkampen bør vi la oljen ligge og bruke all kunskapen på å utvikle alternativ energi. Tror dere virkelig folk kjøper Tesla eller elbil pga miljø?? Det er gratis parkering og gratis bompenger som styrer kjøpet, evt status. Tesla er en bil nr 2 eller 3, de som har en Tesla har ofte en BMW X5 eller lignende i tillegg, totalt forurenser de mer enn en vanlig familiebil. Tenk dere, det er ikke moms på en El-bil, det er jo moms på en trøsykkel! hva er mer miljøvennlig enn det?

Lenke til kommentar

Tenk dere, det er ikke moms på en El-bil, det er jo moms på en trøsykkel! hva er mer miljøvennlig enn det?

Dette er litt av galskapen. Problemet er at de som er inne i bobla er helt sveiseblinde og ikke ser hvor idiotisk det er.

Det snakkes jo også så mye om at batterier liksom skal bli så og så mye bedre i løpet av noen år. Hva da med de som har kjøpt disse bilene, hva kan de være verdt?

Man kan jo spørre seg selv: Når så jeg sist en 10 år gammel elbil på veien?

Lenke til kommentar

 

Man kan jo spørre seg selv: Når så jeg sist en 10 år gammel elbil på veien?

 

Er ein grunn til det, bly-batterier, etterfylling av vann og måle syreinnhold ca. kvar 3000 km er ikkje for folk flest, idag derimot så er det lithium-ion batterier som er vedlikeholdsfrie og varer mye lenger.

 

Tipper eg har Leafen min om 10 år selv om den er 3 år idag, det fordi selv med 40% igjen på batteriet så når den til og fra jobben min :)

Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk skal være så salty mot akkurat Teslaen. Liker du det, så liker du det. Jeg vil ikke kjøpe en Tesla fordi:

 

1. Har ikke penger til det, geez...

2. Liker bedre motorsykler, har plenty med kraft og akselerasjon med 130 hk på 210 kg.

3. Liker litt lyd når jeg kjører, enten det er motorsykkel eller bil.

 

- Alle har forskjellige preferanser, hvorfor ikke bare godta det? Er det noen som har preferanser som kommer av feilinformasjon, vel... La de kose seg i sin boble, hva bryr det deg?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...