Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anmelde (mobbing)? hjelp


Anbefalte innlegg

Kort sagt:


Lillebror, fjerde klassing, har blitt mobbet lenge. Pappa ringte skolen, arrangerte et møte etter flere e-poster frem og tilbake.



På møtet virket kontaktlærer i tvil om det virkelig var en stor sak. ''Ikke bare de andres feil, din sønn gikk over til et område der hans lærere ikke befant seg (friminutt), og skolen hadde derfor ikke kontroll (han gikk til et område der sjetteklassingene oppholdt seg).''



Rektor sa likevel at han skulle snakke med disse seks guttene (fjerde til sjette klasse) som da hadde mobbet og slått han.



Dette var for noen uker siden. Etter dette har mye skjedd. Denne uken har så langt ikke vært grei, mildt sagt. For to dager siden ble lillebror kastet ned på bakken av x og sparket på vei hjem. I dag ble han sparket hardt på leggen av noen andre.



E-post ble sendt til skolen i går angående dette, og de snakket med x og foreldrene til x. Foreldrene sa at sønn x ikke hadde tatt bussen den dagen. Det at han hadde mobbet noen kunne derfor ikke ha skjedd. Dette sendte skolen til oss på e-post.



Jeg, storesøster 19 år, gikk for å snakke med moren til x i dag (uviten om e-posten). Hun sa at det var i selvforsvar. Sønnen hennes gråt tydeligvis mens han forklarte henne hvordan lillebror slo han først, og han bare slo tilbake.



Foreldrene til x løy altså til skolen. Han hadde vært hjemme, og dette gir meg stor grunn til å tro at selvforsvaret også var løgn (visste dette fra før av, lillebror slår ikke).



Nå vil pappa anmelde ettersom han ikke føler skolen bryr seg nok. ER DETTE DET RIKTIGE VALGET Å TA? Jeg er skeptisk. Blande inn både barnevern og politi...? Pappa føler seg oppgitt, og vet ikke sine arme råd. Jeg tenkte at lillebror da kanskje ikke får så mange flere venner etter dette, men pappa mener at dette er bedre enn å bli mobbet. Hva synes du? Hva burde man gjøre i slike situasjoner?


Endret av Hårek
Gjenopprettet slettet innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde ikke du som storebror være litt tøff og skremme drittungene da...? (Eller er det bare jeg som tenker litt for stereotypisk nå?)

 

Uansett hadde jeg nok gått fram med anmeldelse både av ungene/mobbingen og mot skolen for at de ikke gjør noe for å forhindre dette. Ingenting annet funker jo? Er ikke bytte skole et valg..? At han ikke får så mange flere venner er vel ikke noe problem, virker jo ikke som om det er noen særlig folk å bli venner med uansett... er på tide at dere viser skolen og ledelse dere mener alvor og dette ikke tolereres.

Lenke til kommentar

Burde ikke du som storebror være litt tøff og skremme drittungene da...? (Eller er det bare jeg som tenker litt for stereotypisk nå?)

 

Uansett hadde jeg nok gått fram med anmeldelse både av ungene/mobbingen og mot skolen for at de ikke gjør noe for å forhindre dette. Ingenting annet funker jo? Er ikke bytte skole et valg..? At han ikke får så mange flere venner er vel ikke noe problem, virker jo ikke som om det er noen særlig folk å bli venner med uansett... er på tide at dere viser skolen og ledelse dere mener alvor og dette ikke tolereres.

Jeg er en jente. Men takk for svar! Å bytte skole er jo et valg, men det er urettferdig. Mobberne burde jo flyttes, ikke offeret.

Lenke til kommentar

Skjønner, men du burde vel forsatt kunne gjøre noe og skremme noen 12-åringer? Storesøsteren min gjorde ihvertfall det når jeg var liten og ble plaga.

 

Er enig i at han ikke trenger å flytte skole, men hvis det virkelig er så ille for han er det jo bedre for han. Da hjelper det ikke å tenke at du og faren din vil "vinne" kampen og få de bort, når lillebroren din lider av dette.

Lenke til kommentar

Blir provosert av å lese dette, håper for all del lærerne tar dette seriøst! Har hørt flere lignende historier der lærerne ikke tar mobbing seriøst, slike "lærere" har faen meg ikke noe å gjøre på en skole!

 

Kan godt hende at læreren her tar dette mer seriøst enn jeg tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke lov å true andre, selv ikke om de er mobbere. Etter det TS sier så har de prøvd alle rimelige midler uten å få noe gehør så da er det bare rett og rimelig å eskalere det til neste instans.

 

Hvis dette er regelmessig mobbing så ville jeg prøvd å finne om det finnes vitner til noen episoder.

Lenke til kommentar

 

Blir også provosert, aller mest på grunn av det lille ansvaret skolen derav lærere og rektor tar. Det er helt greit å anmelde dette, tror ikke lillebroren din vil være veldig takknemmlig for dette, ihvertfall i fremtiden.

 

Hilsen lærerstudent.

 

Anonymous poster hash: a532a...fd2

 

Jeg misforsto der! Haha! Men takk for svar. Fint med støtte.

Endret av Hellemokb
Lenke til kommentar
Å bytte skole er jo et valg, men det er urettferdig. Mobberne burde jo flyttes, ikke offeret.

 

 

Ja, det er urettferdig! Men kanskje det mest realistiske valget. Over tid hvis barn uteblir fra skolen pga mobbing, ser det ut som det er foreldrene som ikke klarer å få dem på skolen.

 

Et eksempel jeg leste om nettopp: Ei 16 år gammel jente blir utredet av BUP og de finner ut at hun lider av sosial angst. Mora som er alenemor, har ikke alltid fått henne til å gå på skolen. En del skulk inne i bildet, men det har gått bedre i senere tid. Da sender Barnevernet begjæring om omsorgsovertagelse, fordi mora ikke klarer å få jenta på skolen og pga jentas diagnose.

 

Mye som er bakvendt i systemet... Hvis dere ser for dere anmeldelse, tenk på om foreldrene har noen røde merknader i legejournalene sine. Spesielt er de opptatt av om foreldrene har vært til samtale hos psykolog eller psykiater. Idag blir faktisk dette sett på som like ille som å ha vært innlagt og fått en diagnose.

Hvor de tar pengene fra til denne enormt strenge praksisen, vet ikke jeg.

 

Foreldrene som kom i konflikt med skolen angående sin geniale og evnerike 11-åring, fikk undersøkt sine legejournaler for å se om de var psykisk syke i noen forstand.

Så det blir gjort... De foreldrene slapp unna fordi de ikke hadde noen slike merknader.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...