Gå til innhold

Er det over og ut for Windows Phone?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke helt å håpe på at Windows er den av de små telefon-OSene som vinner frem, slik som Microsoft har oppført seg på OS til PC-er i flere tiår. Det er forskjell på konkurranse for en hver pris og sunn konkurranse.

 

Apropos markedsandelen på 2,7% for 2014. Det er akkurat samme prosentandel som Bada OS hadde 3 år tidligere. Vi så jo hvordan det gikk.

 

Uansett, Microsoft gnir seg nok i hendene likevel ettersom de håver inn penger fra Android, på udokumenterte påstander om patentrettigheter og upressingsmetoder.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Microsoft er en ræva monopolist, men jeg begynner faktisk å tro på at det er nye tider der. For øyeblikket er det ingen selskaper innen IT som driver med fullt så mye spennende som MS. Bare dét gjør at jeg heier litt på dem (bare de ikke får overtaket igjen, for da oppfører de seg nok fryktelig på nytt).

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google er monopolisten og oppfører seg som MS for ti år siden. Håper de går på trynet så det synger.

PS: Symbian dominerte markedet for bare få år siden.

 

Symbian dominerte markedet, men det var et helt annet marked enn det Android og iOs dominerer nå. Dagens hegemoni er nok vanskeligere å knekke enn Symbian sitt var, særlig fordi produsentene nå er klar over risken. Både Ericsson og Nokia så iPhone komme rundt 2002-3 og begynte på konkurrenter (Ericsson hadde faktisk en prototyp på noe som ser 90% ut som en iPhone i 1998!) men de var ikke redde nok og tjente for mye penger på eksisterende produkter til å forstå at hele bransjen kom til å bli totalt softwaredrevet. Da det smalt var det altfor sent. Den tabben gjør ikke Google og Apple.

 

Når det er sagt er det ingenting som lever evig, og både iOs og Android kommer til å ende opp på historiens skraphaug, akkurat som Microsoft, Google og Apple kommer til å gjøre det. Vi vet bare ikke hvorfor ennå.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Android har jo alene over 80% markedsandel ifølge tallene som artikkelen linker til.

 

Android var jo ikke verdens første mobil-OS, så da burde det ikke være utelukket at et annet nytt mobil-OS kan bli svært populært med tiden heller.

 

Det er ikke bare "ikke utelukket", det kommer til å skje. Iallfall om man skal se på hva som har skjedd før.

Lenke til kommentar

Kommer nok ikke til å kjøpe det selv, men det ville være utrolig trist om et så gjennomsolid OS skulle forsvinne helt slik at alternativene blir enda færre.

Det er jo lov å håpe de prøver åpning av kildekoden som en siste utvei. (Ja, særlig!) Da kunne i hvert fall koden overlevd Microsoft.

Lenke til kommentar

 

Kommer nok ikke til å kjøpe det selv, men det ville være utrolig trist om et så gjennomsolid OS skulle forsvinne helt slik at alternativene blir enda færre.

Det er jo lov å håpe de prøver åpning av kildekoden som en siste utvei. (Ja, særlig!) Da kunne i hvert fall koden overlevd Microsoft.

 

 

Tja, det er vel ikke vanlig at det å åpne kildekoden til denne typen prosjekter funker. Det pleier å ende opp med et par forker som aldri blir til noe som helst.

Lenke til kommentar

Hadde ikke hatt så store problemer med å prøve en windows phone, men jeg er styrt av jobb på slike ting, men såvidt jeg har sett så er vel WP et veldig greit OS for telefon om man ser utenom app-utvalget? Og en annen ting som er registrert er jo at 95% av apper er unødvendigheter, iallfall for mitt bruk.

Linux(jada, jeg mener ikke android el ios) kommer vel også mye mere inn i bildet etter hvert, og som en som eide BBC2 i sin tid så tror jeg at Basic til ARM snart får sin oppstandelse ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Forskjellen er at Apple faktisk tjener penger på den lille markedsandelen sin innen datamaskiner. Såvidt jeg vet blør MS fortsatt penger på alt annet enn enterprise og windows.

 

Xbox har lenge vært en pengemaskin for MS og selv om de ikke selger så bra om dagen kommer de garantert til å tjene på det i lengden (konsoller = tapsprosjekt i startfasen).

Lenke til kommentar

Hadde ikke hatt så store problemer med å prøve en windows phone, men jeg er styrt av jobb på slike ting, men såvidt jeg har sett så er vel WP et veldig greit OS for telefon om man ser utenom app-utvalget? Og en annen ting som er registrert er jo at 95% av apper er unødvendigheter, iallfall for mitt bruk.

App-utvalget er det store problemet ja. Og at folk ikke vil ha Windows på telefon, tydeligvis. Windows mobile er faktisk knall, og kanskje mitt favorittmobil-os. Men de mangler alle de spesifikke appene mange vil ha. De store navnene er der.

 

Xbox har lenge vært en pengemaskin for MS og selv om de ikke selger så bra om dagen kommer de garantert til å tjene på det i lengden (konsoller = tapsprosjekt i startfasen).

Ah, så de har tjent inn tapene fra utvikling og recalls nå? Det er bra.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...