Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Canal Digital + Telenor = Mafia?


HulkHaugen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle sammen, nå må dere nytte sjansen. Ringe på sekundet idag og sa opp hele sulamitten pga kontraktbrudd. Tegna så ett nytt abbo med en gang uten binding. VOILA gratis oppkobling, utstyr og full mulighet for å gå rett over på bare Internett når det blir slutt på koblingsalget senere i år!

 

Idag var en fin dag!

Dette fordi at du hadde et abonnement fra før av. Jeg som enda sitter på gjerdet kan vel ikke tegne et abb uten binding. Jeg vil heller ikke ha TV, selv bare for noen måneder. Når mener du at koblingssalget utgår?
Lenke til kommentar

Ok, har nettopp vært på chat med Canal Digital, men ble ikke så mye klokere. Her er dialogen:

Julia D:
Velkommen til Canal Digital, hva kan jeg hjelpe deg med?

Me:
Hei!
Jeg er fiber kunde hos LOS Bynett
Jeg har blitt fortalt at dere overtar fiberlinjen inn til huset mitt
Jeg bor i xxxxx x, xxxx Arendal
Julia D:
Et lite øyeblikk så skal jeg undersøke dette for deg.
Ja det stemmer ser jeg :)

Me:
Er mitt område registret som operatørnett?
Julia D:
Nei ikke slik det kommer frem her.

Me:
Jeg snakket med en kar som tidligere jobbet som servicemann hos CD, han sier jeg bør kunne få internett uten TV da jeg har fiber inn og ikke coax kabel
stemmer det?
Julia D:
Det er ikke mulig per dags dato dessverre. Planen er at det vil bli mulig i løpet av 2016.

Me:
ok, men det er ikke pga teknisk umulig, kun salgstrategi. Stemmer det?
Julia D:
Vi har ikke noen måte å stenge kun TV signalene på i dag.

Me:
Det gjelder vel kun analoge signaler, dere har full kontroll over digitale signaler på fiber. Får jeg ikke et programkort, så har jeg ikke tilgang på deres kanaler vel?
Julia D:
Ja det stemmer, men vi har ikke mulighet til å kun registrere bredbånd uten Grunnpakken i vårt system per dags dato.

Me:
ja ok
når er det seneste tidspunktet hvor jeg må avslutte nåværende abonnement hos LOS Bynett?
Julia D:
Har du fått informasjon om når du vil få abonnement fra oss?

Me:
jeg har fått tilbud, men takket nei inntil jeg kan få kun internett. Jeg håper at dere får på plass muligheten for kun internett før dere overtar linjen.
Hvis ikke blir jeg nødt til å bestille ADSL fra en konkurrent, men det vil jeg helst ikke.
Julia D:
OK sånn ja:) Vi har ikke fått noen annen informasjon enn at det skal bli mulig i løpet av 2016.

Me:
ok
men du har heller ikke noen overføringsdato på mitt område?
Julia D:
Nei dessverre.

Me:
jeg regner med at jeg får beskjed av dere eller LOS Bynett med litt margin før linjen kuttes?
*kobles ut
Julia D:
Ja det skal LOS Bynett informere deg om.

Me:
Sitat: "Så fremt det er CDK selv som eier fibernettet har jeg full mulighet til å kjøre kun internett. Dette går ikke der bakkenettet er COAX-basert. Nå har ikke jeg tilgang på CDK kundesystemene lenger så det blir litt vanskelig å sjekke opp området ditt. I.o.m. at CDK sier de ikke tilbyr internett uten TV i ditt område så vil jeg nok tro at området ditt fortsatt er registrert som et operatørnett - ring KS og hør om din husstand er registrert som operatørnett eller ikke. Når analog slukningen er i orden vil det bli muligheter for å tilby internett uten TV, også over COAX" Sitat slutt, CD Servicemann
Du er uenig i dette?
Julia D:
Nei det er jeg ikke.
Det er riktig det som står over :)
Men jeg ser ikke ut i fra informasjonen jeg får opp her om det er operatør nett.

Me:
Med andre ord; når dere overtar linjen fra LOS Bynett så er det ikke noe problem å tilby kun internett over min digitale fiberlinje?
Det er jo det som står der.
Jeg har IKKE coax
Julia D:
Det vil ikke være mulig før "analog slukking" uansett om du har fiber eller Coax.

Me:
Hvorfor det, analog slukking har ingen verdens ting med fiber å digitale signaler å gjøre?
Julia D:
Nei men som jeg nevte over er det ikke mulig å legge inn kun Bredbånd her i våre systemer.

Me:
ok
Dersom jeg bestiller kun TV. Venter noen dager, og så bestiller internett. Venter noen dager til å bruker angreretten på TV. Hva sitter jeg igjen med da?
Julia D:
Da blir bredbåndet også sagt opp.

Me:
ok, takk for din tolmodighet :)
Ha en fin dag
Julia D:
Bare hyggelig, ønsker deg en fin dag! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet kjører på for å få CD til kun å tilby internett. De mener det er ulovlig,  men CD er ikke enig. Uansett så har CD gitt etter og sier de kommer til å tilby kun internett i løpet av 2016. Det som de ikke sier noe om er hva oppkoblingsavgiften kommer til å bli. De har jo i dag kampanjer på oppkobling av både internett og TV noe jeg er redd for de ikke vil ha dersom du kun velger internett og at det blir en dyr oppkobling. på den måten tvinger de på en måte kundene til å velge både TV og internett alikevel.

 

Jeg fikk installert TV og internett for 2  uker siden.Tok over 1 uke før de klarte å få inn TV signalene. Selv etter flere henvendelser til kundesupport. I går var det 200 stykker i kø på chaten så jeg registrerte heller en henvendelse til dem hvor jeg sa opp TV pakken pga dette med discovery. 

Dette skriver CD på egen side:

Kan jeg si opp mitt abonnement?

Ja, du har rett til å si opp ditt abonnement. Kontakt oss eventuelt på telefon 06090. Vi jobber imidlertid videre med å få på plass en avtale med Discovery så fort som mulig. 

https://satellitt.canaldigital.no/kundeservice/kundevalg/?gclid=Cj0KEQiAxMG1BRDFmu3P3qjwmeMBEiQAEzSDLtjK95mtnZYGJNF6SJjUaa-mKnmJkr4Hp56I1QgYCQUaAg298P8HAQ 

Dermed var jeg veldig heldig og kom meg unna med å betale for TV i ett år før jeg kunne si det opp. 

CD har vært ute med masse penger for oppkobling som jeg lovlig kan si opp 2 uker etterpå.

CD 1 - Meg 1.

 

Lenke til kommentar

 

Alle sammen, nå må dere nytte sjansen. Ringe på sekundet idag og sa opp hele sulamitten pga kontraktbrudd. Tegna så ett nytt abbo med en gang uten binding. VOILA gratis oppkobling, utstyr og full mulighet for å gå rett over på bare Internett når det blir slutt på koblingsalget senere i år!

 

Idag var en fin dag!

Dette fordi at du hadde et abonnement fra før av. Jeg som enda sitter på gjerdet kan vel ikke tegne et abb uten binding. Jeg vil heller ikke ha TV, selv bare for noen måneder. Når mener du at koblingssalget utgår?

 

Ahh, du har ikke hoppet på CDN enda nei. Litt kjipt, men hvem kunne visst dette. Forøvrig mente Bynett at linjene skulle driftes ut bindingstiden du eventuelt har med dem. Minimum til Mai 2016. (vertfall slik jeg forstod det). 

 

Tekniker som snakket meg med før kjøp tidligere før jul, nevnte han personlig (trodde, og hadde fått inntrykk av) at Internett skulle tilbys uten TV-pakken i løpet av Q1 2016. Om dette blir en realitet etter problemene som har vist seg nå, er dog et større spørsmål. Skulle jo tro dem kunne tjent litt på å faktisk endelig innfri ønskene til kunden, etter Discovery fadesen. 

Lenke til kommentar

Merkelig at de har en "teknisk løsning" for å skru av kanalene når de ikke betaler Discovery for dem. De sier "systemet" stopper dem fra å differensiere produktene. Er jo bare løgn. De kunne jo fint ha solgt internett med TV-pakke som inneheolder 0 kanaler og som koster 0Kr. De legger jo til og fjerner kanaler hele tiden. Ikke har de problemer med å endre prisene heller med jevne mellomrom. Hadde det vært meg skulle de sannelig fått kjørt seg. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere virkelig at når analoge signaler blir lagt ned slipper man unna TV dekoder?

 

Fremdeles vil nok lovverket bli endret til leveringsplikt på Digital TV. Så eneste forskjell er nok man slipper analog TV som er ganske gammeldags.

 

Har vanskeligheter for å se firmaer som Canaldigital vil la kunder kun ha internett med mindre de betaler 100-200 kr ekstra for det. Eller vil godta å betale 2000 kr måneden for 1 gigabit hastighet med 24 måneder bindingstid.

 

 

Hadde det vært meg skulle de sannelig fått kjørt seg.

 Hva mener du får gjort, canaldigital sier de ikke bryter loven ved å binde TV\internet er faktisk lovpålagt å gjøre det.

Så med mindre du har altibox eller en annen levrandør har du lite du skulle si.

Prøver du å kjefte på dem ringer de bare politiet, eller avsluttet samtalen.

 

Prøver selv å få forklaring på hvorfor canaldigital ikke tilbyr 800 mbit\1 gigabit hastighet, de mener nettet er kraftig nok men ser ikke behov for det og avslutter konstant "Du har fått ditt første og siste svar i denne saken".

 

Altibox er verfall litt mere lettere å få få til en samtale selv om de er ikke særlig hjelpsom med 2 gigabit og bytte av mediaconverter til TP link.

 

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fått nå bekreftelse fra kundeservice angående TVnorge saken, kundeservice vil ikke gi folk over 100 mbit bredbånd lavere pris og de vil ikke gi penger tilbake for de som mistet tvkanalene.

 

Så eneste måte å få tilbake penger på er forbrukerrådet eller sevil domstol som jeg tviler på ferreste er villig å bruke tid\penger på. Ellers må man si opp tvavtalen da forsvinner også internett.

 

Er det virkelig mulig å synke så dypt? De folkene er virkelig på tynn is er som å svømme fra norge til USA uten redningsvest å håpe man overlever.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Mafiaparagrafen

 

 

Dersom en straffbar handling er utøvet som ledd i aktivitetene til en organisert kriminell gruppe, forhøyes maksimumsstraffen i straffebudet til det dobbelte, likevel ikke med mer enn 5 års fengsel.
Med organisert kriminell gruppe menes et samarbeid mellom tre eller flere personer som har som et hovedformål å begå en handling som kan straffes med fengsel i minst 3 år, eller som går ut på at en ikke ubetydelig del av aktivitetene består i å begå slike handlinger.

Så usikker på telenor\canaldigital tilhører dette, virker nesten slik, da de driver ulovlig virksomhet uten risiko for staff.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Merkelig at de har en "teknisk løsning" for å skru av kanalene når de ikke betaler Discovery for dem. De sier "systemet" stopper dem fra å differensiere produktene. Er jo bare løgn. De kunne jo fint ha solgt internett med TV-pakke som inneheolder 0 kanaler og som koster 0Kr. De legger jo til og fjerner kanaler hele tiden. Ikke har de problemer med å endre prisene heller med jevne mellomrom. Hadde det vært meg skulle de sannelig fått kjørt seg. :p

Sett deg inn i forskjellen mellom analoge og digitale kabel-TV-signaler. De digitale (med dekoder og kort) er det null problem å kutte (også til en og en kunde/kort), men for de analoge signalene (som fortsatt sendes, på samme kabelnett -du kan i de aller fleste tilfeller fortsatt sette opp en gammeldags TV med antenneinngang og tuner, og få inn en god del kanaler), så må i tilfelle tilgangen til kanalen fjernes for alle.

Lenke til kommentar

Så hvorfor fjernes ikke kanalene? Er så dårlig kvalitet, 720\1080p burde være standard i dag, egentlig burde 4k begynne å komme.

 

Vil tror det handler om skoler, sykehus, og andre kommunale bygninger fremdeles har mye gammelt utstyr.

Så da må de bytte det, som enten kommer av kommunale midler ellers må canaldigital\telenor sponse de.

 

Ellers kan det være med hensyn til eldre som foretrekker det gamle.

Vet ikke jeg men syns det er urimlig vi kunder blir tvunget i en tjeneste på grunn det er blir billigere og bedre både for NRK og canaldigital.

Lenke til kommentar

Det er neppe mange CD kunder som ennå ikke har skaffet seg digital dekoder. De ville antagelig redusert driftskostnader ved å gi de resterende kundene en enkel digital dekoder hver og så slippe å vedlikeholde de analoge forsterkerne.

 

Årsaken til at de ikke gjør det er altså en annen, nemlig at mange kunder klarer seg fint uten tv-signaler i det hele tatt og da ville de tapt store inntekter. De tvinger altså den analoge løsningen på samtlige kunder av kun en grunn: for å ta penger for noe de ellers ikke ville fått solgt. Det er det som er kjernen i såkalt koblingssalg. Tilby noe kundene vil ha, men uløselig knyttet til et produkt de ikke nødvendigvis ønsker. Taktikken fungerer bare når man utøver markedsdominans. CD gjør det både gjennom borettslagsavtaler der folk ikke har individuell mulighet til å velge beste tilbyder og må leve under et flertallstyranni. CD gjør det også ved å ha enerett på infrastrukturen (kablene). Telefonkablene er ofte så dårlige at de ikke yter noen reell konkurranse og CDs markedsdominans gjør at det ikke er lønnsomt for flere å bygge konkurrerende kabelnett.

 

For veier, kraftkabler, vann og kloakk har vi rent monopol og det fungerer bra fordi forbrukerne slipper å ha fordyrende redundans (mange parallelle tilbydere) av disse tjenestene. Derfor bør slik infrastruktur være i statens eie, men gjerne bygges og driftes av kommersielle aktører. At vi tillot salg av og privat eierskap av infrastruktur skattebetalerne hadde betalt for når telemonopolet ble oppløst er en skam og gigantisk feilgrep. Infrastruktur bør værer i offentlig eie. Det er drift og bygging som bør konkurranseutsettes. Eierskap fører bare til, som vi ser her, lokal markedsdominans, koblingssalg, høye priser og tvang som følge av manglende konkurranse.

 

Prøv å se det i sammenheng med andre infrastrukturer. Prøv å se for dere at staten selger veinettet skattebetalerne har betalt til et privat selskap som så starter med bompenger hver 100 meter for bruk av veinettet og nekter konkurrerende veibyggere å koble seg på deres veinett. Vi har blitt lurt så trill rundt av selskaper som Telenor og CD fordi noen trodde privat eierskap ville føre til sunn konkurranse og lavere priser. Nå har vi fasiten, så feil tok de!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har i dag gjort en "endringsoppsigelse" av mitt abonnement. Det var ikke "teknisk" mulig å si opp kun TV. Det var imidlertid mulig å fjerne bindingstid og endre abonnementet før bindingstida var utløpt. Derfor nedgraderte jeg til 25/25, beholdt tv og fjernet binding, samt 100,- lavere pris pr. måned. Juhu! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fått nå bekreftelse fra kundeservice angående TVnorge saken, kundeservice vil ikke gi folk over 100 mbit bredbånd lavere pris og de vil ikke gi penger tilbake for de som mistet tvkanalene.

 

Så eneste måte å få tilbake penger på er forbrukerrådet eller sevil domstol som jeg tviler på ferreste er villig å bruke tid\penger på. Ellers må man si opp tvavtalen da forsvinner også internett.

 

Er det virkelig mulig å synke så dypt? De folkene er virkelig på tynn is er som å svømme fra norge til USA uten redningsvest å håpe man overlever.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Mafiaparagrafen

 

 

Dersom en straffbar handling er utøvet som ledd i aktivitetene til en organisert kriminell gruppe, forhøyes maksimumsstraffen i straffebudet til det dobbelte, likevel ikke med mer enn 5 års fengsel.

Med organisert kriminell gruppe menes et samarbeid mellom tre eller flere personer som har som et hovedformål å begå en handling som kan straffes med fengsel i minst 3 år, eller som går ut på at en ikke ubetydelig del av aktivitetene består i å begå slike handlinger.

Så usikker på telenor\canaldigital tilhører dette, virker nesten slik, da de driver ulovlig virksomhet uten risiko for staff.

Her har du fått ett helt annet svar en jeg fikk da jeg kontaktet CD om samme sak. Har selv 100Mbits linje.

 

------------------------

Hei,

Takk for din henvendelse

 

Siden du har Bredbånd 5 inkludert så vill du få perioden der alle får Bredbånd 100 litt rimeligere, der vill du få den helt gratis. I tillegg har du mulighet til å få C-More Film gratis fra i dag og fram til 31.03.2016.

 

Med vennlig hilsen

Canal Digital Kabel

           

*******

Kundebehandler

------------------------------

 

Men det er mulig at jeg får dette grunnet at borettslaget har avtale om 5Mbits i utgangspunktet (jeg har oppgradert). :hmm:

Endret av Hårek
Navn fjernet
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg var i dag i kontakt med Canal Digital for å sjekke når Internett og TV skilles. Jeg fikk beskjed om at det kunne gjøres! Her er chat (min utheving):

 

Fredrik S:Velkommen til Canal Digital, hva kan jeg hjelpe deg med?
Me:Når blir det mulig å kun ha internett (uten å måtte ha en TV-pakke)?
Me:... over fiber ...
Fredrik S:Hva er adressen din?
Me:xxxx
Fredrik S:Et lite øyeblikk.
Fredrik S:Det er mulig per idag
Me:Ok. Hva koster kun internett (fiber 25) uten TV-pakke?
Fredrik S:Jeg må få abonnomentsavdeling vår til å ta kontakt med deg, for at du kan få kun bredbånd uten TV. har du et kontaktnummer de kan nå deg på?
Me:xxxxxxxx
Fredrik S:Da hører du fra de fortløpende. :)
Me:Flott
Fredrik S:Ha en god påske! :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjorde nettopp det samme, og nesten samme svar. Håper det stemmer :D

Morten N: Velkommen til Canal Digital, hva kan jeg hjelpe deg med?
Me: Hei!
Me: Jeg er kunde hos LOS Bynett, og Telenor har kjøpt de opp
Me: Når blir det mulig å kun ha internett (uten å måtte ha en TV-pakke)?
Me: over fiber...?
Morten N: Hvilken adresse gjelder det?
Me: XXXXXXXXX 6, XXXX XXXXXXX
Morten N: Et øyeblikk
Morten N: Det manglet teknisk info for akkurat nr 6 i systemet her, men for de øvrige er det allerede tilgjengelig. Da vil jeg tro dette egentlig gjelder deg også.
Me: Høres bra ut.
Me: Har du noen som kan bekrefte dette og gi meg et tilbud?
Morten N: Ja, jeg kan gi beskjed til vår salgsavdeling. Det er de som må oppdatere den tekniske informasjonen for adressen også så da slår vi 2 fluer i en smekk ;)
Me: Supert, takk skal du ha og god påske :D
Morten N: Takk det samme :)
Morten N: Har du forresten en epost adresse jeg kan registrere her også?
Me: [email protected] (Lol nei, men deler ikke den her)
Morten N: Ok, jeg regner med at de ringer i første omgang.
Me: tusen takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...