Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Innsyn i søknader til offentlig stilling, rett til stedlig innsyn eller oversendelse?


jarlemag

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg har søkt på en stilling i det offentlige har jeg bedt om innsyn i søknadene til de innstilte til stillingene, jamfør offentlighetsforskriften forvaltningslovforskriftens §17. Jeg fikk til svar "Vi sender ikke fra oss søknader, men du kan komme hit og se dem." Er dette holdbart?

 

Edit: Spørsmålet kan presiseres som: Innebærer uttrykket "rett til å gjøre seg kjent med" i forvaltningslovforskriften (http://lovdata.no/forskrift/2006-12-15-1456/§17)at man har rett til å få oversendt kopi av de aktuelle dokumentene, eller kun at man har rett til å gjøre seg kjent med de ved gjennomlesing ved oppmøte?

Endret av jarlemag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Offentlegforskrifta har ingen § 17. Forvaltningslovforskriften § 17 etablerer følgende:

 

 

 

§ 17.Partens rett til å gjøre seg kjent med opplysninger som gjelder andre søkere

En part i en sak om tilsetting har rett til å gjøre seg kjent med søknadene fra søkere som er innstilt til eller tilsatt i stillingen, og vedlegg til disse søknadene.

En part har også rett til å gjøre seg kjent med deler av dokumenter som inneholder faktiske opplysninger om søkere som er blitt innstilt, og om den søker som er tilsatt i stillingen. Slike opplysninger kan likevel holdes tilbake dersom de er uten betydning for avgjørelsen.

Det heter i forskriften § 14 at saker om tilsetting generelt er unntatt fra forvaltningsloven § 18 om innsyn, slik at innsyn bare kan kreves etter §§ 15 - 19.

Spørsmålet om hvordan man skal få innsyn er et åpent spørsmål. Min erfaring er at det varierer fra etat til etat hvordan dette tolkes.

Mitt standpunkt er at § 14 ikke gjør unntak fra mer enn det som står der, slik at den ikke gjør unntak fra forvaltningsloven § 20 annet ledd, som etablerer en rett til kopi av dokumentet (og heller ikke fra § 21 om klagerett). Et vanlig standpunkt i mange etater er imidlertid at forskriften § 14 gjør et generelt unntak fra forvaltningslovens regler om innsyn, slik at det er opp til forvaltningsorganets skjønn hvordan dokumentet skal gjøres tilgjengelig for deg (noe som også er hovedregelen etter forvaltningsloven § 20 første ledd).

Det er usikkert om du har klageadgang. Forvaltningsloven § 21 fastslår at det er avslag på innsyn som kan påklages. I dette tilfellet er du blitt tilbudt innsyn, så det er ikke noe avslag i lovens forstand. Du kan likevel henvende deg til overordnet organ (fylkesmannen for kommuner) og spørre.

Audun_K: Gitt at han ber om innstillingene virker det rimelig å anta at han ikke er innstilt, og at han dermed ikke vil bli ansatt.

Lenke til kommentar

Fikk mye det samme svaret fra Tekna sin advokat:

 

"Hei, etter ordlyden i loven gis det rett til å gjøre seg kjent med dokumentene, men angir ikke noe om hvordan du har rett til å gjøre deg kjent med dokumentene. men det vanligste er at man gis innsyn ved at man får kopi av dokumentene, jeg kan ikke se at de kan kreve at du skal møte opp for å se søknadene, det kan jo fort gjøre innsynsretten illusorisk. Vis til fv § 20 og be om en tilbakemelding."

 

Skal gjøre det, så får vi se om de kan redegjøre nærmere for hva slags vurderinger som ligger i bunn.

 

Arbeidsgiveren er for øvrig et universitet. Blir det da utdanningsdirektoratet eventuelle henvendelser videre bør gå til?

Lenke til kommentar

Godt å vite. Takk for oppklaringen! Får håpe det ikke trenger gå så langt, men hvis det er som du sier at forskjellige etater/organer tolker den samme bestemmelsen helt forskjellig så virker jo det ganske tåpelig, og det hadde vært fint å få en avklaring fra høyere hold, uansett hva de sier.

Endret av jarlemag
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå mottatt følgende svar:

 

"Vi er forsiktige med å gi fra oss søknader, derfor tilbyr vi å komme og se søknadene her. Siden du bor i Oslo, ser vi at det ikke er hensiktsmessig for deg å komme hit og se søknadene.

Vi vil gjøre oppmerksom på at det er partsoffentlighet som ligger bak innsynet og de dokumentene du nå får innsyn i, er kun beregnet på deg som part i saken. Du har ikke har anledning til å bringe dette videre.

Vi sender dokumentene i posten."

 

Så det løste seg!

 

Jeg har ikke tenkt å dele det jeg mottar med noen andre, men av ren nysgjerrighet: Stemmer det siste utsagnet? Hva er hjemmelen for det, i så fall?

Lenke til kommentar
Vi vil gjøre oppmerksom på at det er partsoffentlighet som ligger bak innsynet og de dokumentene du nå får innsyn i, er kun beregnet på deg som part i saken. Du har ikke har anledning til å bringe dette videre.
Jeg har ikke tenkt å dele det jeg mottar med noen andre, men av ren nysgjerrighet: Stemmer det siste utsagnet? Hva er hjemmelen for det, i så fall?

 

http://www.norsklektorlag.no/juridisk-talt/rett-til-innsyn-i-tilsettingssaker-article1343-177.html

 

Taushetsbelagt informasjon

Søkers innsynsrett begrenses av forvaltningsloven § 19. Søker har blant annet ikke rett til innsyn i opplysninger om en søkers helseforhold selv om dette skulle være inntatt i en søknad.

Når søker som part får tilgang på opplysninger om andre søkere, så gjelder taushetsplikten i forvaltningsloven § 13. Arbeidsgiver er pliktig til å informere om dette.

Lenke til kommentar

Det følger av forvaltningsloven § 13b annet ledd:

 

 

 

Part eller partsrepresentant som blir gjort kjent med opplysninger etter første ledd nr. 1, [når opplysninger i en sak gjøres kjent for partene i saken] kan bare bruke opplysningene i den utstrekning det er nødvendig for å vareta partens tarv i saken. Forvaltningsorganet skal gjøre ham merksam på dette. Likeledes kan forvaltningsorganet pålegge taushetsplikt når vitner o.l. får opplysninger undergitt taushetsplikt i forbindelse med at de uttaler seg til organet. Overtreding av taushetsplikt etter dette ledd kan straffes etter straffelovens § 121, dersom vedkommende er gjort merksam på at overtreding kan få slik følge.

 

Merk at dette ikke bare betyr at du ikke kan bringe opplysningene videre, du kan bare bruke opplysningene i sakens egen sammenheng.

 

Dette gjelder ikke all informasjon, bare den informasjonen som faktisk er taushetsbelagt etter forvaltningsloven § 13 ("personlige forhold"). Det meste av opplysninger i en CV vil f.eks. ikke være taushetsbelagt, men typisk referanser og deler av søknadsteksten vil kunne være det. For å være på den sikre siden bør du behandle all informasjon som taushetsbelagt med mindre du er sikker på det motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...