Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

Denne guiden er hønngammel. Har du problemer med Vista eller Windows 7, er dette ikke guiden for deg. Punkt 4 og 6 kan muligens være aktuelle. Forhåpentligvis kommer Windows 7 med valgmuligheter for GB/GiB (sææærlig).

 

 

Innhold:

  1. Jeg får bare opp 128GiB/137GB i Windows 2000/XP, hvor er resten av disken?
  2. Jeg har ordnet med 48-bits LBA enten via [...] hvorfor mangler det xx GB på disken min?
  3. Hvordan partisjonerer jeg den nye harddisken min? Altså, hvordan får jeg den nye disken min opp og gå i Windows?
  4. Jeg kjøpte en en xxx GB stor harddisk, men i Windows er den xx GB mindre?
  5. Ingen av de andre punktene hjelper, jeg mangler fortsatt xx GB? Hva er feil?
  6. Hva må jeg passe på hvis jeg vil reinstallere Windows eller flytte en disk over i en annen maskin

 

 

Så, du har kjøpt deg en ny og stor harddisk og skal sette denne opp i Windows. Her er typiske ting folk som nettopp har gjort det lurer på:

 

 

 

1. Jeg får bare opp 128GiB/137GB i Windows 2000/XP, hvor er resten av disken?

 

Det første du bør sjekke, er om det er en jumperinnstilling på harddisken som begrenser størrelsen. Dette finnes typisk på eldre PATA/IDE-disker. Denne må settes i korrekt stilling i samsvar med hva maskinvaren ellers støtter. Samtidig bør du sette korrekt jumper for Master/Slave/Cable Select. Konsultér brukerveiledningen for harddisken.

 

Det andre du bør sjekke, er om resten av maskinen din støtter størrelsen på disken din (typisk kontrolleren). Det er for mange kontrollere til at jeg kan gi deg en liste, men hvis hovedkortet/kontrolleren din er relativt ny (2002?), så er sjansen stor for at det skal gå greit.

 

Vennligst oppsøk sidene til produsenten av hovedkort/kontrollerkort og se om det finnes oppdateringer hvis det ikke ordner seg med å fikse Windows.

 

Hvis du skulle ha flere kontrollere på selve hovedkortet (eller ekspansjonskort), typisk RAID/S-ATA-kontrollere, kan man sjekke både sidene til hovedkortet og produsenten av kontrolleren for å se om det finnes oppdateringer til kontrollerene eller informasjon om hvor store disker de takler.

 

(Denne barrieren er egentlig et programvareproblem, men kontrollere og driverstøtte for disse kan ofte by på en overraskelse eller to. Selv måtte jeg finne en ny driverversjon for RAID-kontrolleren min for å kunne bruke disker over 128GiB/137GB. Veldig gamle kontrollere kan få problemer med langt mindre disker, uten at jeg helt husker hva de andre begrensingene er [32GB?])

 

Det andre er å fikse Windows. SP1 skal visstnok fikse problemet for Windows XP, men det viser seg at det ikke er helt 100% korrekt. Samme gjelder for 2000, der skal SP4 inneholde det man trenger, men jeg måtte til med registerverdien på min W2k-boks.

 

Det spiller egentlig ingen rolle, for alt du trenger er en enkel registeroppføring.

NB: Jeg, og sikkert mange andre, vil anbefale at du installerer SP1 (eller SP2, personlig liker jeg ikke SP2 noe særlig) til XP og SP4 til Windows 2000, da disse inneholder oppdateringer på driversiden. Fungerer ikke disken din som forventet etter at du har installert SPx (dette sjekker du i Disk Management), forsøker du til med registerverdien.

 

 

Lat versjon:

Klikk her, vær oppmerksom på hva du lagrer filen som, legg til i registeret og start på ny. Du kan også klikke vedlegget i bunnen av denne posten; igjen, vær oppmerksom på at du lagrer filen som .reg og ikke .txt

 

Lagrer du den som .txt må du endre filtypen til .reg; det gjør du enklest med en tekstredigerer, typisk Notepad. Åpne filen i Notepad, velg Save As (tastesnarveien er F12), tilføy så .reg etter Enable_Big_LBA slik at du får Enable_Big_LBA.reg i vinduet og lagre.

 

 

Arbeidskrevende versjon:

For å lage en slik fil selv, gjør man slik:

Start opp Notepad eller en annen teksteditor, klipp ut det som står her, og lagre som 'et eller annet'.reg, f.eks disktilgang.reg

 
REGEDIT4 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\] 
"EnableBigLba"=dword:00000001

 

Dobbeltklikk, legg til i registeret, start på nytt.

Det denne filen gjør er å lete seg fram til en nøkkelverdi i registeret, og legge til en verdi under den. Du kan manuelt lete deg fram med Regedit og legge inn verdien, følg stien som står ovenfor til du kommer til Parameters, verdien for EnableBigLba skal være 1. Vær varsom når du tukler med registeret, dog.

 

Etter du har gjort dette, er det bare til å formatere og partisjonere. Husk at du må starte på ny etter at du har lagt inn denne verdien, før du gjør noe annet med disken.

 

 

OBS: Hvis du først har formatert disken slik at du kun får opp 128GiB/137GB og fikser 48-bits addressering etterpå, må du inn og sette opp en partisjon til med den diskplassen du nå har fått tilgang til. Dette kan du gjøre i Control Panel/Administrative Tools/Computer Managment - Kontrollpanel/Administrative Verktøy/Datamaskinbehandling (jeg har ikke norsk OS, så du får lete deg frem hvis oversettelsen min er gal :) )

Snarveien er Start/Run/diskmgmt.msc

 

 

Mer info på norsk:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;126855

 

Mer info på engelsk:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;305098

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;303013

 

For eldre Windows-versjoner (dette er mer komplisert):

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;126855

 

 

 

 

 

2. Jeg har ordnet med 48-bits LBA enten via installasjon av Service Pack, registerverdien eller tredjepartsprogramvare, hvorfor mangler det xx GB på disken min?

 

Hvis du har partisjonert den før du ordnet 48-bits LBA, typisk ved nyinstallering av operativsystemet, vil du ikke kunne partisjonere noe av plassen over 128GiB/137GB-grensen. Så det du bør gjøre er å åpne Disk Management og finne disken din der. Sannsynligvis vil det stå at det er upartisjonert plass på den, høyre-klikk denne plassen og lag en eller flere nye partisjoner av den. Vær obs på hva du gjør i Disk Management.

 

Man åpner Disk Management ved å gjøre Start/Run/diskmgmt.msc eller Start/Kjør/diskmgmt.msc, eller via kontrollpanelet (under Admin. Tools/Computer Management - Administrative Verktøy/Datamaskinbehandling).

 

 

 

 

 

3. Hvordan partisjonerer jeg den nye harddisken min? Altså, hvordan får jeg den nye disken min opp og gå i Windows?

 

Det finnes tredjepartsprogramvare til dette, for eksempel Partition Manager, men du klarer deg langt på vei med gode, gamle Disk Management i Windows. Du starter Disk Management ved å gjøre Start/Run/diskmgmt.msc eller Start/Kjør/diskmgmt.msc, eller via kontrollpanelet (under Admin. Tools / Administrative Verktøy, Computer Management / Datamaskinbehandling).

 

(*Bildet er forduftet og jeg har ikke W2k for tiden. Gjør et bildesøk i Google hvis du ønsker å se DiskMan*)

Slik ser Disk Management [fra nå av: DiskMan] ut i 2000, med min Samsung P80 160GB satt opp i to partisjoner, for anledningen r00t og moo:

 

 

Man kan høyreklikke en disk/partisjon for å se hva som kan gjøres med dem. Vær obs på at du kan gnøkke til ting ganske seriøst i DiskMan, så ikke lek deg for mye uten at du vet hva du gjør. Jeg vil anbefale at man bruker Basic Disk (ikke Dynamic Disk), og NTFS på lagringspartisjoner. Trenger man bakoverkompatibilitet med Win9x eller ME, kan man ha en FAT-partisjon i tillegg.

 

Hjelpefilen til DiskMan er herved anbefalt, man kan finne svar på det meste man lurer på der.

 

 

NB: Flere diskprodusenter har programvare for å få en disk på plass, personlig synes jeg DiskMan er helt grei og mer enn nok for meg, men det kan godt være at diskprodusentens programvare er greiere å bruke. Google er din venn for å finne hjemmesiden til diskprodusenten din. www.<diskmerke>.com funker vanligvis, dog.

 

 

 

 

 

4. Jeg kjøpte en en xxx GB stor harddisk, men i Windows er den xx GB mindre?

 

Dette er fordi diskprodusentene og operativsystemene regner i forskjellige tallsystem.

 

Dette er hva diskprodusentene bruker, nemlig SI-enheter:

  • 1 GB = 1 000 MB = 1 000 000 kB
  • G = giga = 10^9
  • M = mega = 10^6
  • k = kilo = 10^3
  • (K = Kelvin)

Dette er hva operativsystemene bruker:

  • 1 GiB = 1 024 MB = 1 048 576 KiB
  • Gi = gigabinary = 2^30
  • Mi = megabinary = 2^20
  • Ki = kilobinary = 2^10

Dette er ikke SI-enheter. Følgen av dette er at eksempelvis diskplass blir feil i forhold til oppgitte parameter, f.eks 120GB = 111GiB.

 

For å regne ut sånn ca hvor stor din disk blir i Windows/*n*x, ganger du din diskstørrelse i GB med 0.93 (dette er en tilnærmet verdi av 1000^3/1024^3).

 

Typiske approksimerte diskstørrelser [oppgitt SI-størrelse ≈ iB-størrelse (Win/*n*x/etc)]:

  • 200 GB ≈ 186 GiB
  • 160 GB ≈ 149 GiB
  • 120 GB ≈ 111 GiB
  • 80 GB ≈ 74 GiB

I tillegg kommer litt overhead fra selve filsystemet, men det er noenlunde neglisjerbart. Ta verdiene med en klype salt, men de skal stemme sånn noenlunde.

 

Mer info: http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

 

 

Og litt på kanten:

Selvsagt kan man si at iB-enhetene er noe humbug diskprodusentene har funnet på for å slippe unna med 'svinnet' man får når man setter opp disken i et OS, men det er en annen sak. Uansett er det nå enn slik at OS teller med 2-ere, og diskprodusentene med 10-ere, hvor enn urimelig det synes å være.

 

 

 

 

 

5. Ingen av de andre punktene hjelper, jeg mangler fortsatt xx GB? Hva er feil?

Hvis du har Norton Antivirus installert, kommer det produktet med en tilleggsfunksjon for papirkurven, nemlig at alt du sletter havner i Nortons papirkurv uansett om du vil det eller ei. Høyreklikk Norton Protected Recycle Bin og tøm den. Du kan skru av denne funksjonen hvis du ønsker.

 

NB: Hvis jeg husker riktig, tømmes denne ekstra papirkurven ikke ved avinstallering av Norton. Hvis man ikke tømmer den før man avinstallerer, må man slette innholdet i den manuelt. (vennligst pm meg eller svar i tråden hvis jeg tar feil om dette)

 

Andre ting som kan sluke diskplass er f.eks systemgjenopprettingspunkter og cache-ting i Windows (Temp-katalogen under rotmappen for Windows og internettcachen).

 

 

 

 

 

6. Hva må jeg passe på hvis jeg vil reinstallere Windows eller flytte en disk over i en annen maskin

 

Dette kan by på problemer. Når Windows finner en disk som er større enn 128GiB/137GB kan Windows finne på å kjøre chkdsk på den. Dette må du stoppe ellers kan du miste data for godt. Windows uten 48-bit LBA-støtte vil ikke kunne lese filer og muligens mappestrukturer over 128GiB/137GB-merket korrekt. Derfor må du sjekke at 48-bit LBA-støtte er installert. Helst bør du også ha nyeste service pack installert (det holder med SP1 for XP) da Windows kan begynne å grine på nesen hvis du kun har brukt registerverditrikset.

 

Ikke få panikk hvis du har reinstallert eller flyttet en disk over på en annen maskin og Windows sier at filene eller mappestrukturen er korrupt eller skadet, men ikke skriv til disken eller la Windows kjøre chkdsk før du har støtten på plass. Defrag er også en vanvittig dårlig idé.

 

 

 

 

Edit: Lagt til tips om RAID/S-ATA-kontrollere og liten rant.

Edit2: La til punkt 2 og 3, takk til Playmofetish for tips. Satser på å få oppdatert litt mer ganske snart.

Edit3: Norton er ond.

Edit4: Punkt 6.

Edit5: Linker og litt pynt. La til info om diskjumpere.

Enable_Big_LBA.txt

Endret av lch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den omregninga fra "harddisk produsent størrelse" til "windows størrelse" blir ikke nødvendigvis riktig... Er flere harddisk produsenter som har lagt til noen ekstra MB for at forskjellen mellom "harddisk produsent størrelse" og "windows størrelse" ikke skal bli så stor.

 

Mine maxtor disker gidde f.eks. følgende tall:

Oppgitt 60GB, reelt 57,25GB, i følge din utregning 55,8GB

Oppgitt 30GB, reelt 28,61GB, i følge din utregning 27,9GB

 

 

Ellers var det en veldig bra post. Fant endelig ut hva GiB var forkortelse for :)

Lenke til kommentar

Kan belyse et problem jeg hadde når jeg kjøpte ny 160GB Samsung-harddisk.

Denne problemstillinga er ikke nevnt over, tror ikke den er veldig normal.

 

HD'n vises som 32/34GB i BIOS og i Windows XP.

Tips som å legge til registeret, oppdatere BIOS osv hjalp ingenting.

 

Det viste seg at noen harddisker har 2 forskjellige jumper settings som master/slave. Den ene er vanlig Master/Slave (General Pin Setting). Den andre er "Pin Setting (32GB Clip Pin Setting). De har rett og slett begge settene med jumper settings på samme pinnerekka. 32GB Clip pin setting begrenser rett og slett hele harddisken til 32GB. Hva det skal være godt for må du spørre noen andre om.

 

Av en eller annen obskur grunn, var at den var satt til Slave på 32GB Clip pin settinga fra fabrikken, ikke General Pin setting. Det var bare å flytte jumperen til 2 andre pinner (Slave General Pin Setting) så løste problemet seg.

 

Kort fortalt, hvis disken din vises som 32/34GB i BIOS, sjekk den lille folderen/arket du fikk med HD'n. Det er nesten garantert 2 forskjellige sett jumper settings, bare med forskjellige plasseringer på pinnene!

Eks. Slave på "32GB clip pin setting" er å sette jumper mellom de første 2 pinnene.

Slave på "General pin setting" er å ta vekk jumperen helt.

Lenke til kommentar
Har et slikt problem med min nye 160 gb seagate, i windows er disken 127 gb. Har lagt inn SP1 og den register-fila som foreslås lengre opp her, ingen forskjell. Noe annet som kan prøves ?

Formatere den... :wow:

eller Høyre klikk "min datamaskin" ----> "behandle" og velg "diskbehandling"

Der finner du resten av disken,sikkert uformatert/uoppsatt..

 

 

Du har partisjonert den til 127gb..så etter att du legger inn fixen,så er den partisjonen forsatt 127gb men nå får du også tilgang til resten av disken,som beskrevet over...

 

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg skjønner dette, jeg la inn den registerfil, men det skjedde ikke noe med diskene, men under diskbehandling blir Samsung 60 gb sett på som 55,93, og 40 bg Wd som 37,27, mens i PM8 vises de som 57,27 og 38,16. Er det noen fornuftig forklaring på det?

Den registerfilen er kun for å få full tilgang til store disker.

 

Ellers er problemet ditt GB vs GiB-problematikken, pluss at PM8 viser vel også filsystemoverhead og sånt, ville jeg tro.

 

Edit: Nå la jeg til en OBS i tråden.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Nå har jeg lagt inn SP4, og også registry endringen din, men fremdeles får jeg ikke opp mer enn 137GB av min Seagate 160GB (edit: helt ny og uformatert)...

 

Noen forklaring på det? :-\

 

edit: Lest litt mer, og det virker som om BIOS også kan sette en begrensning på dette.. Denne pcen er gammel (nesten hele 3 år!), så det kan jo stemme.. Vi kjøpte jo svære 40GB disker til den da den var ny :p:

Endret av -morten
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...