Gå til innhold

Øke rekkevidden til trådløst nettverkskort


Smiiley

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurte på om det var muligheter til å øke rekkevidden til mitt trådløse nettverk. Jeg studerer ved universitetet og bor like ved, og noen ganger ønsker jeg å koble meg til det trådløse nettverket til universitetet hjemmeifra men får bare 20-30% styrke som er noe ustabilt. Jeg lurte på om det er en type hardware som kan plukke opp det trådløse signalet til universitetet og gjøre det sterkere for min pc hjemmeifra, eller gjøre mitt eget trådløse nettverkskort sterke. Bruker foreløpig et Jensen Scandinavia AL85300 v2 trådløst nettverkskort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har funnet en del sånne sider, men jeg har ikke tilgang til universitetets router til å gjøre endringer, og jeg har gjort de fleste software oppdateringer og muligheter for å optimalisere signalet men problemet ligger i avstanden mellom router og pc. Det jeg leter etter er en potensiell hardware som kan motta signalene bedre så jeg kan mate dette til min data på denne avstanden.

Lenke til kommentar

 

Jeg har funnet en del sånne sider, men jeg har ikke tilgang til universitetets router til å gjøre endringer, og jeg har gjort de fleste software oppdateringer og muligheter for å optimalisere signalet men problemet ligger i avstanden mellom router og pc. Det jeg leter etter er en potensiell hardware som kan motta signalene bedre så jeg kan mate dette til min data på denne avstanden.

 

 

Så du på side 2 av linken? Mener jeg så retningsbestemt wifi antenne med pluss 20dB eller noe sånt på finn.no nettopp. Ellers finnes det jo en haug av slike antenner både på prisjakt.no og ebay.

 

Edit: Tenkte på denne

 

Edit 2: Ser jo nå at ditt nettverkskort ikke kan bruke den. Jeg antok rett og slett at du i det minste hadde noe med ekstern antennekontakt. Jeg har selv kjøpt noe liknende av din, men med ganske kraftige antenner på som også kan byttes ut. Var vel på tilbud til en 200 lapp en gang hos komplett, men de selger den ikke lenger ser det ut som. Denne.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har funnet en del sånne sider, men jeg har ikke tilgang til universitetets router til å gjøre endringer, og jeg har gjort de fleste software oppdateringer og muligheter for å optimalisere signalet men problemet ligger i avstanden mellom router og pc. Det jeg leter etter er en potensiell hardware som kan motta signalene bedre så jeg kan mate dette til min data på denne avstanden.

 

 

Så du på side 2 av linken? Mener jeg så retningsbestemt wifi antenne med pluss 20dB eller noe sånt på finn.no nettopp. Ellers finnes det jo en haug av slike antenner både på prisjakt.no og ebay.

 

Edit: Tenkte på denne

 

Edit 2: Ser jo nå at ditt nettverkskort ikke kan bruke den. Jeg antok rett og slett at du i det minste hadde noe med ekstern antennekontakt. Jeg har selv kjøpt noe liknende av din, men med ganske kraftige antenner på som også kan byttes ut. Var vel på tilbud til en 200 lapp en gang hos komplett, men de selger den ikke lenger ser det ut som. Denne.

 

Oi, såg visst ikke at det var en side 2, jo det var akkurat det her jeg så etter! Synes du jeg burde anskaffe meg et nytt nettverkskort som kan tilpasses den typen der, eller kan du foreslå en annen type som er tilpasset mitt eget nettverkskort? Siste jeg vil er å kjøpe masse ulike ting feil for beskrivelsene av produktene jeg finner online er litt vage. Kjøper gjerne i en nettbutikk dersom du vet om de har de nødvendige komponentene. Setter veldig pris på det!

Lenke til kommentar

Jeg er dessverre ingen stor autoritet på wi-fi og antenner selv. Så alt jeg egentlig kan si er at jeg hadde litt trøbbel med signalstyrken selv med en sånn "USB Stick" nettverks adapter. Kjøpte så den ASUS saken med de store antennene, og det ble ganske mye bedre. Så om jeg var i din situasjon hadde jeg gått for en slik, om det ikke er nok hadde jeg så prøvd det papir trikset med aluminiumsfolie. Og om det også blir for lite ville jeg kjøpt den antennen som jeg linket til på finn og byttet ut den ene antennen på ASUS saken. Koplingen der er jeg 99% sikker på er den riktige, men den siste prosenten er jo litt kjip når den slår inn da...

 

Koplingen på ASUS'en heter R - SMA i spec sheet'en, jeg regner med det er samme som RP - SMA fordi googling på forskjell kommer opp tomt. Det er en annen av de Yagi antennen på finn.no som oppgir koplingen på den til å være RP - SMA.

 

Ellers kan man jo kikke på ebay etter "directional wifi antennas", bare viktig å huske på at det skal være 2,4GHz eller kombo antenner.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...