Gå til innhold

Valg av rifle til toppjakt


jeger'n

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Er det noen som anbefaler en rifle og kaliber til toppjakt på skogsfugl? :)

Jeg jakter bl.a. skogsfugl, men ikke med rifle. I utgangspunktet kan du benytte alle pressise rifler og alle kalibere. Men, på tiur er vel ikke 22 LR tilatt. Århane går greit med 22 LR. Problemet er, at holdene oftest blir litt lengere enn 22 LR klarer.

 

Prøv heller Kammeret.no der er det mange "toppjegere".

Lenke til kommentar

Det kan være en fordel, men det er ditt valg. Uansett så tenker jeg automatisk på .223, eller på 6,5x55. Nå driver jeg ikke med toppjakt, og er litt usikker på hvordan førstnevnte kaliber vil oppføre seg på viltet. Her spiller garantert ammunisjonsvalg inn.

 

For min del som storviltjeger, hadde jeg vært litt ekstra interessert i 6.5x55, fordi kaliberet kan brukes til storvilt også. Samtidig er .223 et ypperlig kaliber for øvelsesskyting også, med billig ammunisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en bekjent som sier at 223. har perfekt kulebane til toppjakt. Så jeg ville ut i fra det han sier, anbefalt kaliber 223.

 

Bare en ot ting. 22lr. funker jo fint på rev, men kan vel ha noe med hvilket hold en har også.

Og du skal gi tips. :) 22 LR er ikke tilatt på rev!

 

Kal. 223 er en "villkakt" patron, beregent på skadedyr. Treffer en ikke riktig, er det ikke mye tilbake, selv med helmantel. Men jeg vet noen bruker kalibret, med vekslende hell. I et godt våpen, er den pressis og har en gunstig kulebane. Men det har flere andre kalibre også.

 

Og så er kanskje spørsmålene; Hvilke hold er aktuelle? Er skytteren god nok, på aktuelle langhold? For moderate hold, er det kanskje ikke så aktuelt med et flattskytende kaliber som 223, eller en hardladd 6,5 mm. Smyging og skyting i skogen, kan ikke sammenlignes med vanlig baneskyting. En må også regne med ganske bratt løpsvinkel, da en skyter oppover.

Lenke til kommentar

Jeg har en CZ 527 i .223 Rem. En svært lett rifle dersom du ikke liker å bære på så mye. .223 kan også brukes til rådyr, hvis det er interessant.

 

Har ikke brukt den på toppjakt ennå, men min erfaringer er at våpenet er presist på lange hold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...