Gå til innhold

Skatt og Moms på Bitcoin - Bedrift


LeiAvDette

Anbefalte innlegg

Vurderer å ta imot Bitcoin som betaling og har en del spørsmål angående valutaen.

 

Jeg lurer blant annet på følgende;

 

Hvis jeg tar imot Bitcoin som betaling, må noe av dette skattes?

Hvis jeg tar imot Bitcoin som betaling, hvor mye moms må betales?

 

La oss si at totalsummen kommer på 1000, betaler jeg først moms deretter skatt av dette? Altså (1000/100)*75 = 750,- (Moms på 25%) og deretter 750*0.72 = 540,- (Bitcoin skatt på 28%)

 

Hvis jeg ikke tar ut Bitcoins og beholder det som Bitcoins, hva slags/hvor mye avgifter må da betales (Moms/Skatt)?

 

La oss si at jeg ikke må betale noen avgifter, og jeg benytter meg av Bitcoins for å betale ansatte (Altså ikke Norske Kroner), må jeg betale noe skatt eller moms av disse Bitcoin-ene? Og hvis jeg ikke må betale skatt eller moms av dette fordi utbetalingen skjer med Bitcoins, hvor mye/hva slags avgifter må da ansatt betale?

 

Hele poenget med denne threaden er å finne ut om det er like lønnsomt å benytte seg av Bitcoins, og på ingen måte svindle staten.

 

Tenkte å spørre Økonomi avdeling her på forumet og hvis jeg ikke får noe svar snakker jeg med en skatteetaten og/eller Skatt Øst.

 

La til keywords/nøkkelord just in case noen lurer på det samme i fremtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du tar imot Bitcoin som betaling regnes dette som anskaffelse (kjøp) av en avgiftspliktig tjeneste. Du opptrer både som kjøper (av Bitcoin) og selger (av det du selger). Du får fradrag for inngående mva. dersom selger er avgiftspliktig. Selger skal beregne merverdiavgift dersom selger er avgiftspliktig. Beregningsgrunnlaget for mva. vil være ytelsens pris i kroner, eller den alminnelige omsetningsverdien av ytelsen (det av de to alternativene som er høyere), jfr. mval. § 4-3.

 

Skattemessig sett anses Bitcoin som et formuesobjekt, noe som innebærer at du skal gevinstbeskattes hvis du "selger" bitcoins (dvs når du betaler med bitcoins) med gevinst (når du får igjen mer verdi for bitcoins ved salg enn det du gav for bitcoins ved kjøp). Du får også skattefradrag hvis du selger bitcoins med tap.

 

"Mining" av Bitcoin er en form for produksjon av tjenester, dette er ikke avgiftspliktig. Det er først når tjenestene omsettes at avgiftsplikten oppstår. Bitcoins som er "minet" av en person som handler med Bitcoin i sin næringsvirksomhet skal uttaksbeskattes/-avgiftsbelegges hvis de brukes privat. Det samme gjelder Bitcoin som kjøpes i næring og selges privat.

 

Hvis du selger varer til 1000 kr inkl.mva. og får betalt 0,56 Bitcoin, og selger ikke er avgiftspliktig, vil ikke dette få noen avgiftsmessig konsekvens for deg. Men du må beregne mva. (200 kr) og innbetale dette til Skatteetaten. Skatteetaten tar ikke imot Bitcoin. Du har nå investert i 0,56 Bitcoin til en verdi av 1785 kr per 1 Bitcoin.

 

La oss nå si at du kjøper flere varer. Du kjøper til 800 kr eks.mva., men dette koster nå 0,40 Bitcoin. Du skal fakturere selger mva, siden ditt Bitcoin-salg er avgiftspliktig, og må derfor legge på 0,1 Bitcoin i mva (200 kr). MEN. Du har nå hatt en gevinst på ditt Bitcoin-salg. Du har solgt 0,5 Bitcoin til 1000 kr (2000 kr per 1 Bitcoin), og da har du hatt gevinst. Du skal dermed i tillegg betale 27 % skatt av gevinsten (107,50), og dette blir 29,03 kr.

 

Man kan stille spørsmål ved hvordan gevinsten skal beregnes. Jeg antar at Skatteetaten vil følge fondsandelsprinsippet, altså FIFU (Først inn, Først ut) - de Bitcoins du kjøpte først selger du også først.

 

Dersom du betaler dine ansatte (som du kjøper arbeidskraft av) i Bitcoin er det et avgiftspliktig salg av Bitcoin for deg, og du må da beregne og kreve inn mva. fra de ansatte. Du må også beregne eventuell gevinst.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...