Gå til innhold

[Løst] Enda en gaming + alt mulig pc til ca 13-15 lapper...


Anbefalte innlegg

Skal bygge meg en ny pc i tillegg til en jeg har fra før, så trenger derfor det meste av komponenter nytt... Det jeg ikke trenger er: mus, tastatur, blu-ray/dvd brenner og skjerm. Dette bruker jeg fra den gamle.

 

Har laget en liste på prisjakt med følgende link: http://www.prisjakt.no/list.php?l=148022&view=l

 

Ønsker i utgangspunktet en så stille pc som mulig, med best mulig ytelse til en fornuftig penge. Den bør takle de nyeste spillene på maks innstillinger i 1920x1200 (som er skjermen jeg har i dag). Ellers blir den også brukt til video- og bilderedigering, dreamweaver samt normal "kontor"-bruk. Kommer nok ikke til å overklokke så mye i starten, men dette er noe jeg vel ønsker å gjøre etterhvert...

 

Er usikker på om jeg skal velge i5 4690K eller i7 4790K, derfor er de begge satt opp på listen. Blir en vurdering om i7 gir såpass mye mer ytelse at den er verdt 1.100,- mer...

 

Setter stor pris på innspill, og eventuelt forbedringer til listen. :)

Endret av janvmoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg ville gått for i5 og bytta ut phanteks kjøleren med en fra noctua. Du vil ikke angre på det.

Ingen grunn å bytte den ut med en Noctua. Phanteks'en er jo bedre.

 

Og da spør jeg, hvor mye bedre er den? Jeg har montert flere av både noctua og phanteks, og phanteks'en er ikke like enkel å montere som noctua. 1-2 grader forskjell forsvarer ikke kvaliteten og enkelheten på montering.

Lenke til kommentar

Noctua er selvsagt vurdert, da i form av NH-D14.

 

Jeg har også sett på 212 Evo som ble nevnt her, men den får litt pepper for at vifta bråker litt... En annen jeg har vurdert er Scythe Kotetsu, og er i samme prisklasse som 212 Evo. Får også veldig gode kritikker. Har en Noctua på dagens maskin, og er forsåvidt fornøyd med den. Men dersom jeg kan få like god kjøling og lavt støynivå til en lavere pris, så er jo ingenting bedre enn det... Og det virker som jeg får det i Phanteks'en.

 

Så valget står nok kanskje på Scythe Kotetsu eller Phanteks'en, siden det virker som de er av de beste i sine prisklasser...

Lenke til kommentar

Har selv stor sans for Noctua sine produkter, som sikkert kommer frem her http://bildr.no/view/bTJTbVRV

 

Det er ikke det at D14 er for kostbar å kjøpe, men en blir sittende med noe som støyer mer enn nødvendig.

Byttet selv ut D14 og kjøpte en slik http://www.prisjakt.no/product.php?p=482591og ble mer fornøyd etter den nye fant sin plass. Det er opptil hver enkelt å bedømme hva som er stille eller ei, og det vil det alltid være delte meninger om :)

 

Er støynivået viktig ville jeg kanskje sett meg etter ett rimeligere hovedkort, (siden det ikke gir noe mer ytelse med ett hovedkort til 2000kr kontra 1000kr), og heller investert i noen kabinett vifter.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Ønsker selvsagt mest mulig ytelse med minst mulig støy. Hadde i utgangspunktet valgt et Asus Z97 Pro. Og når jeg tenker etter vet jeg vel egentlig ikke helt hvorfor jeg endret til Sabretooth som koster 500,- mer... Z97 Pro har egentlig det jeg ønsker fra hovedkortet, da spesielt ALC1150 lyd. Har gått til bake til Asus Z97 Pro.

 

Ser bra ut den kjøleren du har nevnt "olt", men vet du hvordan den er i forhold til Phanteks'en med tanke på støy kontra kjøleevne. Et par kabinettvifter vil vel også øke støyen utenfor kabinettet, siden det da blir flere åpninger i kabinettet...

Lenke til kommentar

Kan ikke uttale meg om Phanteksen da jeg ikke har hørt den selv. Saken med f.eks 4690k er at det hjelper ikke noe særlig å investere i dyr (sikter til luft) kjøler for den sliter uansett med å kvitte seg med varmen.

 

Hadde sterkt vurdert 2 stillegående kabinettvifter på la oss si 600rpm vs 1 dårligere på 1200rpm

Endret av otl
Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å flytte eksos viften som er bak i kabinettet til den ene som er ledig i front. Kobler jo disse til den viftestyringen som følger med og kjører de på ønsket styrke/hastighet. La cpu kjøleren være en cpu/eksos vifte kombinasjon. Se om du kan bli fornøyd med det du allerede har :)

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at jeg også kjørte PWM vifte på den Noctua kjøleren. Det er noe som ikke følger med, i alle fall ikke når jeg handlet. Da var det Noctua P12 som fulgte med. Du nevner også at du har hørt endel klager på viften på 212 evo, en vifte går det fint an å bytte ut :) Men den har ikke så godt feste som noctua'ene, som sitter "støpt" når en først har montert de.

Lenke til kommentar

Sa har jeg oppdatert listen med ny kjøler, pwm vifter og en kabinettvifte. Styrer da kabinettvifter med kontroller på kabinettet, og lar hovedkortet styre CPU kjøleren. Satser på at kjølinga er bra nå.

 

Da er det bare et valg igjen... Intel i7 4790k vs i5 4690k... Blir i5 for dårlig uten å overklokke, eller blir i7 for lite økning i ytelse til å forsvare prisen? Kommer nok til å prøve noe overklokking, men antagelig ikke sånn ekstremt i starten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...