Gå til innhold

Syklister og blinkende lys


Kaffiflekken

Anbefalte innlegg

Har hatt lappen i eit halvt år nå og har allerede rukket å legge bak meg vell over 18.000km. Og i løpet av denne tiden, spessielt nå i vinter, har eg oppdaga ein direkte farlig situasjon.

 

Syklister som bruker blinkende lys fremme.

 

Eg skjønner absolutt ikkje behovet, og eg ser ikkje korleis dette hjelper syklisten i det hele tatt. Tenk om bilen sine lys skulle blinke konstant. For det første får ikkje føreren av sykkelen eit bra syn av vegbanen, og personen blender ned alt av trafikk.

 

Forrige helg møtte eg på ein sykkel med dette fenomenet. Ikkje bare var lykta satt på "ekstreme disco modus", den var også plassert _alt_ for høgt opp. Så itedenfor å lysa ner på vegen, lyste den _rett_ inn i kupeen på bilen min.

 

Er dette lovlig? Eg konfronterte personen med dette og han sa "det var for å gjøre så bilister ikkje kjørte han ned."

 

Kva kan eg gjer i ein slik situasjon? Å blinke med langlysene har pr. dags dato aldri fungert. Er det eit lovverk å henvise til?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør på han, og si at du ble blennet av noe som lignet på et ufo lys.

 

Jeg har merket det jeg og, sinnsykt irriterende med lyskastere som blinker rett inn i kupeen. Ødelegger synet og er et stort distraksjonsmoment. Jeg henger meg på for å se om det er noe vi faktisk kan gjøre med det.

Endret av Speider-gutten
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjør på han, og si at du ble blennet av noe som lignet på et ufo lys.

 

Jeg har merket det jeg og, sinnsykt irriterende med lyskastere som blinker rett inn i kupeen. Ødelegger synet og er et stort distraksjonsmoment. Jeg henger meg på for å se om det er noe vi faktisk kan gjøre med det.

Kunne jo vore litt av ein sak for forsikringsselskapet...

 

Syklisten har jo direkte blendet bilisten.

 

Kunne vore spennendes om ein syklist svarte så me fekk svar fra begge sider her :)

Lenke til kommentar

Blinkende lys er tillatt forutsatt at den blinker minst 120 ganger per minutt, https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119

 

Når det er sagt så forstår jeg ikke de som velger å sykle med et sterkt, blinkende lys (og jeg har mye av erfaringen min fra sykkelsetet). Hvis lyset er sterkt nok til å blende mener jeg det er behageligere også for syklisten å ha fast lys. Om man derimot har en litt svak lykt kan det være gunstig å la den blinke, da det gjør at det er lettere å bli oppmerksom på den.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Grunnen til å kjøre med blinkende lys i seg selv er jo at det er mer iøyenfallende. Man ser ofte helt fint på sykkel i byen for sin hastighet, og hovedgrunnen til lysene er for å bli sett.

 

Så er det jo styrken og plasseringen av lyset som er et delvis annet spørsmål, her er det jo stor forskjell. Virker som hovedproblemet ditt i utgangspunktet er for sterkt lys?

 

Syklister tenker vel at de vil synes, man kommer jevnlig opp i situasjoner der folk er svimle og ikke ser deg i trafikken på tohjuling, det er nok derfor det har grodd fram til dels ekstreme lyskanonener som fenomen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til å kjøre med blinkende lys i seg selv er jo at det er mer iøyenfallende. Man ser ofte helt fint på sykkel i byen for sin hastighet, og hovedgrunnen til lysene er for å bli sett.

 

Så er det jo styrken og plasseringen av lyset som er et delvis annet spørsmål, her er det jo stor forskjell. Virker som hovedproblemet ditt i utgangspunktet er for sterkt lys?

 

Syklister tenker vel at de vil synes, man kommer jevnlig opp i situasjoner der folk er svimle og ikke ser deg i trafikken på tohjuling, det er nok derfor det har grodd fram til dels ekstreme lyskanonener som fenomen.

 

AtW

I byen fungerer det nok fint. Eg må få pressisere at dette er på Vestlandsveger der du ofte kjører i tjue-tredve minutter uten gatelys. I stummørke mao. Når ein da møter desse kanonene blir man jo regelrett skremt.

 

Hovedproblemet mitt er at det føles som syklisten med desse lysene ikkje tenker gjennom kva dei gjer. Av egen erfaring mister dei flere detaljer langs vegen, og de blender kraftig. Av samme grunn skrur eg av langlysene mine om eg møter syklister.

 

Eg sykla daglig før eg fikk førerkortet og brukte utelukkendes fast lys. Eg prøvde blinkefunksjonen, men følte eg gikk glipp av for mange detaljer.

Lenke til kommentar

I organiserte sykkelmiljøer har vi kommet fram til følgende internregler:

 

Sykkellykta bør peke nedover for å unngå å blende annen trafikk. Sykler man der det ikke er gatelys er det lurt å ha to lykter foran, én som blinker for å gjøre syklisten lettere å oppdage og én som lyser fast for å se veien. Der det er gatelys bør lyktene både foran og bak blinke for synlighet. Men stilykter med mer enn ca 300 lumen bør ikke benyttes i trafikken, evt. må de rettes sterkt nedover for å unngå blending, ikke bare blending av bilister, men også andre syklister.

 

Sykler man i terrenget i mørket er det lurt med fast lys på minst 1000 lumen på hjelmen, evt. også på styret. Noen benytter lykter opptil 3000 lumen for stisykling i mørket. Da er det morsomt å sykle mellom trestammer og i terrenget. Men disse kraftige lyktene gir lett blending hvis de benyttes i trafikken, og bør derfor ikke benyttes. Det regnes som dårlig gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke så lurt å bruke en kraftig lykt og vende den nedover. Du blender kanskje ikke andre, men du ender med å blende deg selv.

En lykt vendt nedover vil lyse opp arealet rett foran hjulet ditt kraftig, men så falle av lengre frem. Nettoeffekten er at øynene tilpasser seg belysningen rett foran hulet og ser ingenting på avstand.

 

Det beste er å skaffe en lykt lagd for å brukes i trafikk. Disse har en lyskjegle som er avkappet. D.v.s. at den lyser kraftigst rett under horisonten, men nesten ingenting over. Da får man en jevn belysning av veien foran seg uten overopplysning av nærfeltet.

 

Busch & Müller, SON, Supernova og specialized lager denne typen lykter. Hvis man likevel må bruke en vanlig rundtstrålende lykt er det best å rette den rett frem og stille den lavt nokj til at den er akseptabel. (I likhet med andre lys på veien er det ikke meningen at møtende trafikk skal stirre rett i lykten, så man trenger ikke bruke det som referanse for hva som blender)

Hvis man skal bruke en blinkende frontlykt bør ikke denne være så kraftig at den lyser merkbart opp på veien, da blir den distraherende både for en selv og andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I organiserte sykkelmiljøer har vi kommet fram til følgende internregler:

 

Sykkellykta bør peke nedover for å unngå å blende annen trafikk. Sykler man der det ikke er gatelys er det lurt å ha to lykter foran, én som blinker for å gjøre syklisten lettere å oppdage og én som lyser fast for å se veien. Der det er gatelys bør lyktene både foran og bak blinke for synlighet. Men stilykter med mer enn ca 300 lumen bør ikke benyttes i trafikken, evt. må de rettes sterkt nedover for å unngå blending, ikke bare blending av bilister, men også andre syklister.

 

Sykler man i terrenget i mørket er det lurt med fast lys på minst 1000 lumen på hjelmen, evt. også på styret. Noen benytter lykter opptil 3000 lumen for stisykling i mørket. Da er det morsomt å sykle mellom trestammer og i terrenget. Men disse kraftige lyktene gir lett blending hvis de benyttes i trafikken, og bør derfor ikke benyttes. Det regnes som dårlig gjort.

Ey, jeg tror jammen vi har funnet den fornuftige syklisten i Norge... :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det beste er å skaffe en lykt lagd for å brukes i trafikk. Disse har en lyskjegle som er avkappet.

Det beste er å skaffe seg sykkellykter. Billige lykter er bedre enn ingen lykter. Og montere de fornuftig slik at de vises uten å blende.

 

Det absolutt verste er spøkelseskladdene, de som tror de er så selvlysende at de ikke trenger lys. Å møte en sånn syklist, som ofte dukker opp fra mørket på de mest overraskende stedene, er skummelt, selv for andre syklister. Jeg har opplevd at det første jeg så var det hvite i øynene på en syklist som kom i mot på samme gang- og sykkelvei. Det var virkelig nære på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blinkende lys er en fantastisk fin måte å tiltrekke seg oppmerksomhet på, det kan også føre til at andre ubevisst styrer i retningen av det blinkende lyset..

 

Det kan det sikkert, på samme måte som å ha lys på bilen kan føre til at noen ubevisst styrer inn i deg, eller refleks kan føre til at noen ubevisst styrer inn i deg. Har allikevel høy tiltro til at de i sum er tryggere å være mer synlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Trafikkforskning har vist at bilister ubevisst kun ser etter andre bilister. I opplæringen til MC-lappen får man derfor både råd om å benytte fjernlys på dagtid, refleksvest og om å kjøre sikksakk i eget kjørefelt fram mot kryss, alt for å være mer synlig og ikke risikere å bli oversett av bilistene.

 

Syklister er visuelt mindre enn motorsyklister, så det er logisk at syklister gjør alt de kan for å ikke bli oversett i trafikken. Sykkellykters hovedfunksjon er derfor ikke for å se veien, men for å bli lagt merke til. Blinkende lys vises bedre enn faste lys og handler ikke om å ta hensyn til andre veifarende, men om å overleve i et til dels uoversiktlig trafikkbilde. Når de i tillegg er lovlige i følge forskriftene, så ser jeg ingen grunn til å slutte å bruke de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...