Gå til innhold

Plombere TV, men fortsatt bruke Chromecast?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er student i Oslo og fikk lisensmannen på døren her om dagen. Jeg har ikke TV-signaler i leiligheten min, men ble forklart at jeg må betale lisens så lenge jeg har muligheten til å ta i mot signaler... Tåpelig..

 

Jeg søkte derfor litt rundt og fant ut at jeg kan få TV'n plombert og derfor slippe lisensen, noe jeg synes er helt fair da jeg ikke bruker TV'n til noe annet enn Netlix og Playstation.

Mitt spørsmål er derfor hvordan dette blir ift. Chromecasten min? Plomberer de HDMI-inngangene? Dersom de ikke gjør det, kan man jo se på NRK via Chromecast, noe som ikke gir mening så vanntett dette regelverket synes å være. Samtidig gir det jo ikke mening at jeg ikke kan få bruke TV'n til Playstation, noe som ikke går hvis de plomberer HDMI-inngangene?! :huh:

Er det noen her som har gjort dette, som vet hvordan de gjør det, evt har erfaring med noen som gjør dette i Oslo? :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De plomberer IKKE hdmi! Erfaring med noen som gjør det i Oslo har jeg ikke.

Loven sier

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.


Det skal være nok å si at mottakeren ikke er i bruk, og at TV kun brukes til PS3 eller noe sånt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var i akkurat samme situasjon i forrige høst, da en hyggelig mann dukket opp på døra og ville jeg skulle betale lisens... Jeg har Chromecast, Apple TV og PS4, men ingen dekoder og var MEGET lite gira på å betale tre tusen for noe jeg ikke måtte, så jeg fikk plombert TVen for 990 kr med Lisensfri (http://lisensfri.no).

Kom en hyggelig fyr på døra, fikk et dokument og har ikke hørt fra NRK siden :w00t:

Det er som War og Zash skriver at det fjerner antenne-inngangen, men rører ikke hdmi. Jeg ser på Nytt på nytt på nrk via Chromecast hver fredag, helt lovlig :closedeyes:

 

Kan anbefale det på det sterkeste, da jeg sparte kostnaden ved plomberingen ved første regning :green:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for raske svar! :)

 

Det jeg ikke skjønner er at hvis Razor112 kan se på NRK via Chromecast, så har han jo mulighet til å ta inn signaler og skal vel derfor betale lisens? Hvordan er dette annerledes enn om jeg har en inngang jeg ikke bruker? :hmm:

Lisensen gjelder foreløbig ikke nett-tv, der det ligger.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar! :)

 

Det jeg ikke skjønner er at hvis Razor112 kan se på NRK via Chromecast, så har han jo mulighet til å ta inn signaler og skal vel derfor betale lisens? Hvordan er dette annerledes enn om jeg har en inngang jeg ikke bruker? :hmm:

 

Ja, det sånn at fordi NRK kjører sine signaler ukryptert over det digitale bakkenettet, kan man ta inn disse signalene gjennom antenne-inngangen, noe man ikke kan når denne inngangen er fjernet (plombering). Som Zash skriver er det ikke noen lisens på nett-tv! ;)

Lenke til kommentar

Ok, da forstår jeg..Hva skjer dersom jeg plomberer TV'n min, for så å flytte et sted hvor det er TV-signaler? Er det da sånn at denne TV'en ikke noen gang kan bli brukt til noe annet enn Playstation?

Det er veldig fint å ikke måtte betale lisens nå, men det er en veldig dyr TV, så hvis jeg må kjøpe en ny en for å se på TV om noen år, er det ikke sikkert det er så lønnsomt :hm:

Lenke til kommentar

Jeg var i akkurat samme situasjon i forrige høst, da en hyggelig mann dukket opp på døra og ville jeg skulle betale lisens... Jeg har Chromecast, Apple TV og PS4, men ingen dekoder og var MEGET lite gira på å betale tre tusen for noe jeg ikke måtte, så jeg fikk plombert TVen for 990 kr med Lisensfri (http://lisensfri.no).

 

Kom en hyggelig fyr på døra, fikk et dokument og har ikke hørt fra NRK siden :w00t:

 

Det er som War og Zash skriver at det fjerner antenne-inngangen, men rører ikke hdmi. Jeg ser på Nytt på nytt på nrk via Chromecast hver fredag, helt lovlig :closedeyes:

 

Kan anbefale det på det sterkeste, da jeg sparte kostnaden ved plomberingen ved første regning :green:

3k er nå en ting, men risktv osv koster det også, man sparer vel 4-5-6-7-8-9k i året, de pengene kan man legge i netflix osv.

Lenke til kommentar

Ok, da forstår jeg..Hva skjer dersom jeg plomberer TV'n min, for så å flytte et sted hvor det er TV-signaler? Er det da sånn at denne TV'en ikke noen gang kan bli brukt til noe annet enn Playstation?

 

Det er veldig fint å ikke måtte betale lisens nå, men det er en veldig dyr TV, så hvis jeg må kjøpe en ny en for å se på TV om noen år, er det ikke sikkert det er så lønnsomt :hm:

Tror en plombert tv er plombert for godt.

 

Uansett, så trenger du ikke kjøpe ny tv, det holder med en dekoder. Du skal da begynne å betale lisens igjen!

Lenke til kommentar

 

Jeg var i akkurat samme situasjon i forrige høst, da en hyggelig mann dukket opp på døra og ville jeg skulle betale lisens... Jeg har Chromecast, Apple TV og PS4, men ingen dekoder og var MEGET lite gira på å betale tre tusen for noe jeg ikke måtte, så jeg fikk plombert TVen for 990 kr med Lisensfri (http://lisensfri.no).

 

Kom en hyggelig fyr på døra, fikk et dokument og har ikke hørt fra NRK siden :w00t:

 

Det er som War og Zash skriver at det fjerner antenne-inngangen, men rører ikke hdmi. Jeg ser på Nytt på nytt på nrk via Chromecast hver fredag, helt lovlig :closedeyes:

 

Kan anbefale det på det sterkeste, da jeg sparte kostnaden ved plomberingen ved første regning :green:

3k er nå en ting, men risktv osv koster det også, man sparer vel 4-5-6-7-8-9k i året, de pengene kan man legge i netflix osv.

 

Ja, siden jeg hadde Netflix og den slags fra før, så ble det ren besparelse! :thumbup:

En plombert TV er plombert for godt som Zash sier, men det er jo de færreste TV-leverandørene som bruker antenne-inngangen uansett. Get, Canal DigitalViasat har jo alle dekodere som bruker HDMI-inngangen, så en kan uansett ta ibruk TV-signaler senere, men da må man betale lisens :sleep2:

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg vil plombere TVen, men er redd lisensen endres til skatt innen ett år slik at jeg ikke sparer noe på det. Er det noen som følger med på saksgangen rundt TV-lisensens omlegging på stortinget, og kan si noe om hvor lenge man kan forvente status quo fortsetter? Jeg holder en knapp på at alle stortingsrepresentantene stemmer imot en universell tv skatt. ;)

 

Og er man GARANTERT å få fritak fra lisensen hvis man plomberer?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg vil plombere TVen, men er redd lisensen endres til skatt innen ett år slik at jeg ikke sparer noe på det. Er det noen som følger med på saksgangen rundt TV-lisensens omlegging på stortinget, og kan si noe om hvor lenge man kan forvente status quo fortsetter? Jeg holder en knapp på at alle stortingsrepresentantene stemmer imot en universell tv skatt. ;)

 

Og er man GARANTERT å få fritak fra lisensen hvis man plomberer?

Man er garantert så lenge lovverket ikke endres. Fks nå er jo snart fristen for ny periode og ingen lover ligger klare. Så de som plomberer nå er jo garantert å slippe de 1515kr som kommer. Og siden ny lov neppe kommer midt på året da det krever bred politisk enighet så sparer du "garantert" 3031kr. Og ikke overraska om det blir mer.

 

Jeg var veldig i tvil selv siden det har vært så mye frem og tilbake i media, men brukte Slipplisens AS våren 2017 og betalte 1190kr.  www.slipplisens.no

De fiksa det kjapt og greit  hjemme hos meg og vært veldig happy, spart nå 3 perioder så ca 4.500kr og forventer å spare mer. Sånn jeg ser det så er de eneste som ikke sparer de som bare venter, og håper politikerne skal fikse det for de.

Endret av Eriksen23
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...