Gå til innhold

Telenor Fiber oppgraderer hastigheten.


Anbefalte innlegg

Tidligere bygget Telenor ut fiber selv, men Telenor er pålagt å selge operatøraksess til andre operatører.

Meg bekjent er det kun NextGenTel som har benyttet seg av dette på privatmarkedet.

 

Derfor sluttet Telenor å bygge ut fiber selv, og har nå gitt dette til CanalDigital som ikke er regulert på samme måte.

 

 

Dette kan vel ikke stemme? For det første så forsvinner jo CD merkevaren på nyåret (http://kampanje.com/medier/2015/12/telenor-vraker-canal-digital-merkevaren/) så da blir alt Telenor. Uansett virker det ikke logisk at ett Telenor-selskap er regulert mens et annet ikke er det. Telenor har uansett ikke sluttet å bygge ut, og kommer ikke til å slutte med det heller men de måtte gjøre noen endringer når de ble regulert. Tror nok Telenor kommer til å rulle for full maskin i 2017.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tidligere bygget Telenor ut fiber selv, men Telenor er pålagt å selge operatøraksess til andre operatører.

Meg bekjent er det kun NextGenTel som har benyttet seg av dette på privatmarkedet.

 

Derfor sluttet Telenor å bygge ut fiber selv, og har nå gitt dette til CanalDigital som ikke er regulert på samme måte.

 

 

Dette kan vel ikke stemme? For det første så forsvinner jo CD merkevaren på nyåret (http://kampanje.com/medier/2015/12/telenor-vraker-canal-digital-merkevaren/) så da blir alt Telenor. Uansett virker det ikke logisk at ett Telenor-selskap er regulert mens et annet ikke er det. Telenor har uansett ikke sluttet å bygge ut, og kommer ikke til å slutte med det heller men de måtte gjøre noen endringer når de ble regulert. Tror nok Telenor kommer til å rulle for full maskin i 2017.

 

Enig, skulle gjerne likt å se bakgrunn og dokumentasjon av MegaMann2 sin påstand her.

 

Canal Digital er en av Telenors merkevarer, og ikke et separat selskap som er regulert annerledes enn Telenor.

 

Telenor bygger da ut fiber i øst og vest. 

 

Edit: https://kabel.canaldigital.no/om/canal-digital-kabel-tv/

Canal Digital Kabel er en del av Telenor Norge AS

Endret av inside_446486
Lenke til kommentar

Skal forsøke å grave det frem for dere - mener det stammer fra en tråd her på diskusjon - mulig kommentarfelt på en tu.no artikkel.

 

Jeg har selv opplevd at påstanden min følges i praksis og jeg har litt fakta å komme med som backer dette opp. I dag er det ingen av adressene hvor Canal Digital Kabel-TV har installert fiber som er åpent for salg hos Telenor Wholesale som VULA. VULA adresselisten inneholder 61334 adresser.

 

Telenor sa i 2014 at de hadde rundt 100 000 kunder på fiber som aksess (Dette inkluderer Canal Digital Kabel-TV)

http://www.cw.no/artikkel/telekom/100000-fiberkunder-telenor

 

I 2015, og 2016 har det steget med hhv. 13 000 i 2015, og et sted mellom 31 og 34 000 i 2016.

http://www.cw.no/artikkel/bredband/rekordhoy-fibervekst-2016

 

Samlet er dette altså rundt 147 000 kunder med fiber aksesser hos Telenor konsernet i dag, kun 61 000 av disse omfattes av VULA. Slik jeg ser det er disse 61 000 aksessene bygget av Telenor, før PT (NKOM) sin regulering, og resterende bygget av Canal Digital Kabel-TV, og ikke omfattet av VULA ettersom dette ikke er rene bredbånds utbygginger, men Kabel-TV hvor TV produktet er tvunget. (Oppheves 01.01.2017).

 

 

 

Kun steder hvor det er Telenor som selger fiber lar det seg gjøre at feks. NextGenTel kan levere ved å kjøpe VULA hos Telenor Wholesale.

 

 

En liten historie fra mitt nærområde, hvor postnummer er endret til et tilfeldig tall.

 

Person A bor på i et område med postnummer 4320 - person A fikk installert fiber fra Telenor i 2011.

På denne tiden bygget Telenor ut fler steder på postnummer 4320.

 

2014 kom vedtaket fra PT hvor Telenor også måtte tilby LLUB i fiberaksessnettet sitt.

I en stund før dette vedtaket var det helt stille fra Telenor på utbyggingsfronten i omrdået, og

etter dette vedtaket ble fattet ble all ny utbygging i området gjort av Canal Digital Kabel-TV.

 

Det siste året har selskapet Canal Digital Kabel-TV bygget ut fiber storstilt i området med postnummer 4320.

 

Person B bor i samme område og er knyttet på samme sentral som Telenor kunden A. Person A får faktura fra Telenor, person B får faktura fra Canal Digital Kabel-TV og er tvunget til å kjøpe TV ved siden av.

 

Adressen til person B finnes ikke i Telenor Wholesale sin VULA oversikt, adressen til person A gjør.

Det lar seg altså ikke gjøre å kjøpe VULA der Canal Digital Kabel-TV har bygget ut, mens der Telenor har bygget ut har man mulighet til å kjøpe VULA.

 

LLUB: Local loop unbundling

VULA: Virtual Unbundled Local Access

 

 

(etter en lang post, og mye graving har jeg ikke funnet den orginale påstanden, men jeg er overbevist om at dette er tilfellet.)

Lenke til kommentar

Skal forsøke å grave det frem for dere - mener det stammer fra en tråd her på diskusjon - mulig kommentarfelt på en tu.no artikkel.

 

Jeg har selv opplevd at påstanden min følges i praksis og jeg har litt fakta å komme med som backer dette opp. I dag er det ingen av adressene hvor Canal Digital Kabel-TV har installert fiber som er åpent for salg hos Telenor Wholesale som VULA. VULA adresselisten inneholder 61334 adresser.

 

Telenor sa i 2014 at de hadde rundt 100 000 kunder på fiber som aksess (Dette inkluderer Canal Digital Kabel-TV)

http://www.cw.no/artikkel/telekom/100000-fiberkunder-telenor

 

I 2015, og 2016 har det steget med hhv. 13 000 i 2015, og et sted mellom 31 og 34 000 i 2016.

http://www.cw.no/artikkel/bredband/rekordhoy-fibervekst-2016

 

Samlet er dette altså rundt 147 000 kunder med fiber aksesser hos Telenor konsernet i dag, kun 61 000 av disse omfattes av VULA. Slik jeg ser det er disse 61 000 aksessene bygget av Telenor, før PT (NKOM) sin regulering, og resterende bygget av Canal Digital Kabel-TV, og ikke omfattet av VULA ettersom dette ikke er rene bredbånds utbygginger, men Kabel-TV hvor TV produktet er tvunget. (Oppheves 01.01.2017).

 

 

 

Kun steder hvor det er Telenor som selger fiber lar det seg gjøre at feks. NextGenTel kan levere ved å kjøpe VULA hos Telenor Wholesale.

 

 

En liten historie fra mitt nærområde, hvor postnummer er endret til et tilfeldig tall.

 

Person A bor på i et område med postnummer 4320 - person A fikk installert fiber fra Telenor i 2011.

På denne tiden bygget Telenor ut fler steder på postnummer 4320.

 

2014 kom vedtaket fra PT hvor Telenor også måtte tilby LLUB i fiberaksessnettet sitt.

I en stund før dette vedtaket var det helt stille fra Telenor på utbyggingsfronten i omrdået, og

etter dette vedtaket ble fattet ble all ny utbygging i området gjort av Canal Digital Kabel-TV.

 

Det siste året har selskapet Canal Digital Kabel-TV bygget ut fiber storstilt i området med postnummer 4320.

 

Person B bor i samme område og er knyttet på samme sentral som Telenor kunden A. Person A får faktura fra Telenor, person B får faktura fra Canal Digital Kabel-TV og er tvunget til å kjøpe TV ved siden av.

 

Adressen til person B finnes ikke i Telenor Wholesale sin VULA oversikt, adressen til person A gjør.

Det lar seg altså ikke gjøre å kjøpe VULA der Canal Digital Kabel-TV har bygget ut, mens der Telenor har bygget ut har man mulighet til å kjøpe VULA.

 

LLUB: Local loop unbundling

VULA: Virtual Unbundled Local Access

 

 

(etter en lang post, og mye graving har jeg ikke funnet den orginale påstanden, men jeg er overbevist om at dette er tilfellet.)

 

Så du mener at Telenor bevisst omgår regelverket ved å la "Canal Digital" (som er en del av Telenor Norge AS) utføre installasjonen, så fibernettet ikke blir en del av infrastrukturen som Telenor Wholesale har tilgang til gjennom LLUB?

 

Ingenting forundrer meg, og Telenor fremstår ikke akkurat som noen "bauta" i disse dager slik de turer frem og skal få regulert seg frem til eierskap over all kobber i landet, men det er en ganske drøy påstand du kommer med, spesielt når det er et og samme selskap som står bak Telenor-fiber og "Canal Digital-fiber" - greit at de historisk har bygget på litt forskjellige måter men når det er samme AS kan de ikke mene at dette ikke er omfattet av samme regulering?

 

Fiber er ikke kabel-TV. Vil gjerne se den som kan få PT til å gå med på at Fiber = Kabel-TV fordi det frontes av varemerket Canal Digital.

 

Utnytter de et smutthull i regelverket er det interessant med en kommentar fra noen som jobber i PT.

Lenke til kommentar

Ah, men jeg kjøper den. Men det har jo med produktet som selges. Hos meg, som er et nytt bygg, så har CD dratt fiber inn i kjelleren og brukt coax som spredenett i stedet for fiber til leiligheten. Dette er jo for å gjøre det vanskeligere å bytte leverandør men det har sikkert noe å si på reguleringen og.

 

Det blir jo da et annet produkt enn fiber-produktet som er regulert så således har ikke logo'en noe å si og det er heller ikke omfattet av reguleringen. Nå lever jo denne TV+internett bundlingen på lånt tid så det blir jo spennende å se hvordan de takler den.

Lenke til kommentar

Så du mener at Telenor bevisst omgår regelverket ved å la "Canal Digital" (som er en del av Telenor Norge AS) utføre installasjonen, så fibernettet ikke blir en del av infrastrukturen som Telenor Wholesale har tilgang til gjennom LLUB?

 

Ingenting forundrer meg, og Telenor fremstår ikke akkurat som noen "bauta" i disse dager slik de turer frem og skal få regulert seg frem til eierskap over all kobber i landet, men det er en ganske drøy påstand du kommer med, spesielt når det er et og samme selskap som står bak Telenor-fiber og "Canal Digital-fiber" - greit at de historisk har bygget på litt forskjellige måter men når det er samme AS kan de ikke mene at dette ikke er omfattet av samme regulering?

 

Fiber er ikke kabel-TV. Vil gjerne se den som kan få PT til å gå med på at Fiber = Kabel-TV fordi det frontes av varemerket Canal Digital.

 

Utnytter de et smutthull i regelverket er det interessant med en kommentar fra noen som jobber i PT.

Canal Digital Kabel-TV er et eget selskap med eget org nummer som er heleid av et eller annet Telenor Holding selskap. Usikker på hvem det når nå, men har tidligere vært Telenor Broadcasting Holding og det er strukturmessig bevisst at Canal Digital Kabel-TV skal være et selskap som primært driver med TV distrubisjon og dette har de tvihold på i alle argumentasjoner med NKOM og opphøringen av koblingssalget.

 

Canal Digital Kabel-TV har sendt/sender analoge TV signaler ut av ONU hos kunden for å argumentere for koblingssalget. Det forundrer meg ingenting om Telenor og Canal Digital Kabel-TV bevisst har flyttet nye instalasjoner av fiber til Canal Digital Kabel-TV for å omgå regulering.

 

Så ja, det er det jeg tror foregår.

Kabel-TV kan jo være så mangt - om det leveres på en coaxialkabel eller fiberkabel har lite å si sånn sett.

Lenke til kommentar

 

Så du mener at Telenor bevisst omgår regelverket ved å la "Canal Digital" (som er en del av Telenor Norge AS) utføre installasjonen, så fibernettet ikke blir en del av infrastrukturen som Telenor Wholesale har tilgang til gjennom LLUB?

 

Ingenting forundrer meg, og Telenor fremstår ikke akkurat som noen "bauta" i disse dager slik de turer frem og skal få regulert seg frem til eierskap over all kobber i landet, men det er en ganske drøy påstand du kommer med, spesielt når det er et og samme selskap som står bak Telenor-fiber og "Canal Digital-fiber" - greit at de historisk har bygget på litt forskjellige måter men når det er samme AS kan de ikke mene at dette ikke er omfattet av samme regulering?

 

Fiber er ikke kabel-TV. Vil gjerne se den som kan få PT til å gå med på at Fiber = Kabel-TV fordi det frontes av varemerket Canal Digital.

 

Utnytter de et smutthull i regelverket er det interessant med en kommentar fra noen som jobber i PT.

Canal Digital Kabel-TV er et eget selskap med eget org nummer som er heleid av et eller annet Telenor Holding selskap. Usikker på hvem det når nå, men har tidligere vært Telenor Broadcasting Holding og det er strukturmessig bevisst at Canal Digital Kabel-TV skal være et selskap som primært driver med TV distrubisjon og dette har de tvihold på i alle argumentasjoner med NKOM og opphøringen av koblingssalget.

 

Canal Digital Kabel-TV har sendt/sender analoge TV signaler ut av ONU hos kunden for å argumentere for koblingssalget. Det forundrer meg ingenting om Telenor og Canal Digital Kabel-TV bevisst har flyttet nye instalasjoner av fiber til Canal Digital Kabel-TV for å omgå regulering.

 

Så ja, det er det jeg tror foregår.

Kabel-TV kan jo være så mangt - om det leveres på en coaxialkabel eller fiberkabel har lite å si sånn sett.

 

 

Tror ikke PT er helt enige i at fiber blir til kabel-TV avhengig av hvilken forretningsenhet i Telenor som bygger ut, men ingenting forundrer meg altså.

 

Dette ville vært en interessant påstand å fremlegge i Inside Telecom, for å se hvilke reaksjoner som kommer. :)

Lenke til kommentar

NKOM var til stede på NextGenTel sin presantasjon om dette. De kjenner nok til det.

 

Jeg vil tro at definisjonen på om noe er Kabel-TV eller ei bestemmes av om det går TV signaler over kabelen eller ikke.

 

Så nettet er "fiber" for salgsavdelingen men "kabel-TV" reguleringsteknisk. Det er jo nesten genialt - på en ond måte hvis Telenor bevisst sørger for at mye utbygging av fiber defineres som "TV-nett" og hindrer LLUB. 

 

IMHO svært drøyt hvis et statseid selskap å på denne måten plassere seg i en monopolsituasjon i et marked som ønskes deregulert av de samme myndighetene som eier selskapet.

 

Da gleder jeg meg ekstra til den dagen Kabel-TV-tilbyderne tvinges til å åpne HFC-nettene, noe som bør skje etter hvert som de konverterer til 3.1 og "fiberdelen" i HFC overstiger en viss prosent ift koaksen. Da er det jo "fibernett" som bør reguleres som andre "fibernett", og eies de av Telenor bør de åpnes for konkurranse. 

 

Sover NKOM i timen, eller er de prisgitt et regelverk som ikke henger med i tiden?

Lenke til kommentar

NKOM hadde egen presantasjon på Tek konferansen 2015 med denne presantasjonen (https://a.pomf.cat/aqphxx.pdf) hvor Daniel Hegland prater om fremitdens regulering av fiberaksessnett.

 

 

HomeNet er forøvrig heller ikke fornøyde med konkurranse situasjonen: https://a.pomf.cat/yanuvp.pdf

 

edit: nå har vi gått et godt stykke utover topic :)

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

NKOM hadde egen presantasjon på Tek konferansen 2015 med denne presantasjonen (https://a.pomf.cat/aqphxx.pdf) hvor Daniel Hegland prater om fremitdens regulering av fiberaksessnett.

 

 

HomeNet er forøvrig heller ikke fornøyde med konkurranse situasjonen: https://a.pomf.cat/yanuvp.pdf

 

edit: nå har vi gått et godt stykke utover topic :)

 

Sant nok - dette temaet fortjener en egen tråd!

Lenke til kommentar

Jeg har "500/500" fra Telenor med rabatt på pris da de ikke kan levere full hastighet. De siste måneden har det blitt stadig mer tryning av connection randomly. Kjører netuptime monitor app på pc og den logger alle drop av linja.

 

Eks:

 

14.12.2016 19.10.11 Log Start
---------------------------------------
Failure Start       Length
15.12.2016 07.39.06 0:03:26
15.12.2016 07.44.57 0:00:49
15.12.2016 14.51.14 0:04:21
15.12.2016 14.57.30 0:00:53
15.12.2016 17.01.54 0:02:40
15.12.2016 22.49.14 0:01:30
15.12.2016 23.19.18 0:05:34
16.12.2016 01.04.08 0:03:00
16.12.2016 03.58.34 0:00:50
16.12.2016 07.00.56 0:00:46
---------------------------------------
16.12.2016 11.47.40 Log End
Monitor Duration 40:37:28
Failure Summary:
Count 10
 
Snakka med første linje på teknisk hos Telenor og han mente at det muligens var fordi systemene hos dem med jevne mellomrom ville sjekke om tildelt hastighet var riktig og hvis ikke muligens reboote noe i sentralen eller noe. Er uansett veldig irriterende og helt uaksptabelt da også fiber tv går til helvete med ditto pepper fra hysteriske tv slaver. Er det flere av dere som opplvever dette? Vi bør i såfall forlange at de oppgraderer sentralene sine til å funke som de skal. 
Lenke til kommentar

Alle Fiber sentralene i Norge skulle etter planen vært oppgradert i 2016 sa de til meg, men dette har jo ikke skjedd. Meg kunne de ikke tilby 500/500, å 500/500 kom de altså med i begynnelsen av 2016..

 

Det er rett å slett for dårlig.

Jepp, men har du også opplevd ustabil linje?  

 

=======================================
17.12.2016 19.02.51 Log Start
---------------------------------------
Failure Start       Length
17.12.2016 19.24.03 0:00:54
17.12.2016 19.58.38 0:00:52
17.12.2016 20.58.29 0:00:52
18.12.2016 00.54.56 0:00:53
18.12.2016 01.31.32 0:00:52
18.12.2016 04.21.39 0:00:52
18.12.2016 06.03.27 0:03:09
18.12.2016 19.13.38 0:01:02
18.12.2016 19.18.48 0:00:54
18.12.2016 20.05.28 0:00:52
---------------------------------------
18.12.2016 20.16.16 Log End
Monitor Duration 25:13:24
Failure Summary:
Count 10
Total Downtime 0:11:16
% Downtime 0,75
Minimum Length 0:00:52
Maximum Length 0:03:09
Average Length 0:01:07
=======================================
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...