Gå til innhold

Hjelp til å utvide trådløst nett


So|o

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har forsøkt å utvide det trådløse nettverket hjemme og står litt fast.

 

Har fiber fra NextGenTel og har en router fra NextGenTel som er plassert i et skap i gangen. På denne routeren har jeg dektivert det trådløse nettverket og den står med DHCP.

 

Fra samme skap i gangen er det kablet skjult anlegg til stue i 1. etg. og stue i 3. etg.

Jeg har koblet 2 av ethernett-utgangene på routeren fra NextGenTel slik at disse fordeles til nettverkskontakt i veggen i hver stue.

 

På nettverkskontakten i de 2 stuene har jeg koblet en Airport Extreme i hver stue. (1 holder ikke til å gi god trådløs-dekning i hele huset). Disse er satt opp som #rutermodus av/bromodus#

 

Når jeg benytter kun 1 Airport Extreme, fungerer nettverket smertefritt innenfor dekningsområdet.

 

Når jeg satte opp Airport nr. 2 i den andre stuen, kom det opp valg om "utvid eksisterende trådløst nettverk via Ethernet". Jeg valgte dette og ser at den da ble satt opp med samme SSID og passord samt at den ble satt i bromodus.

 

Begge Airportene fungerer smertefritt en liten stund. Etter noen timer "mister" jeg alt nettverk og ingen utstyr kan lenger koble til nettverket.

 

Slår jeg av den ene routeren, fungerer det fint igjen. Kobler jeg til begge så mister jeg nettverket igjen. "Airport verktøy" finner ingen av routerne så lenge begge er tilkoblet. Slår jeg av og på begge, fungerer det en liten stund også kommer de samme problemene tilbake.

 

Noen som kan hjelpe meg på veien videre?

 

På forhånd takk!

Endret av So|o
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville satt opp begge AEene i #rutermodus av/bromodus#, slik at de var helt uavhengige av hverandre. Videre hadde jeg satt opp litt ulik SSID og samme WPA2 på begge, for eks MittNett1 og MittNett2. Begge nettene må legges inn på alle dingser, og da vil enhetene bytte til et bedre nett når det andre er for svakt.

Lenke til kommentar

Har forsøkt dette tidligere. Opplever da at den er tidlkoblet det ene nettet helt til signalet bryter helt.

Jeg ønsker i utgangspunktet at den skal koble seg over på den routeren som til enhvert tid har best signal. Ved å sette opp 2 separate SSIDer må jeg bytte manuelt til nettverket med best signal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...