Gå til innhold

Vikariat ungdomskole u/ utdanning


Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg går når VG3, og tenker å studere subsea til høsten, hvor to år er i Bergen og tre i Australia.

Universitetet hvor jeg planlegger å studere subsea ligger fem minutter unna bostedet mitt. Like ved universitetet ligger det en ungdomsskole, hvor jeg selv har gått i tre år. Ungdomskolen er en privatskole, og de har også en videregåene skole - hvor jeg går nå.

 

Jeg er veldig glad i matematikk. Jeg har hatt 1T, R1, og har nå R2.

Kan jeg søke som "matte-vikar" på denne ungdomskolen? Jeg har ikke lærerutdanning, men jeg mener at jeg har kompetansen som skal til. Hva syntes dere?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan søke, men jeg tror ikke at du vil få jobb. Det finnes antakelig nok av utdannede lærere i Bergen i tillegg til en hel del matematikk- og lærerstudenter. Det betyr selvsagt ikke at du er noe dårligere på ungdomsskolematte enn de er, men skolen vil likevel velge den mest attraktive søkeren hvis de har flere.

Lenke til kommentar

Se forskrift til opplæringslova:

 

§ 14-1.Krav til pedagogisk kompetanse for tilsetjing
Alle som skal tilsetjast i undervisningsstilling, må ha pedagogisk bakgrunn i samsvar med krava i rammeplanane for lærarutdanningane med forskrifter, jf. lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 3-2 andre ledd, eller ha tilsvarande pedagogisk kompetanse

 

§ 14-3.Krav for tilsetjing og undervisning på ungdomstrinnet
Den som skal tilsetjast i undervisningsstilling på ungdomstrinnet, må fylle eitt av desse krava:
a) grunnskolelærarutdanning for 5.–10. årstrinn, jf. nasjonale rammeplanar
b) faglærarutdanning, jf. nasjonale rammeplanar, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 30 studiepoeng relevant utdanning
c) yrkesfaglærarutdanning, jf. nasjonale rammeplanar, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 30 studiepoeng relevant utdanning
d) universitets- og/eller høgskoleutdanning som samla utgjer minst 240 studiepoeng, inklusive pedagogisk utdanning etter § 14-1, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 30 studiepoeng relevant utdanning. Ved tilsetjing for undervisning i faga norsk, matematikk eller engelsk må vedkommande likevel ha minst 60 studiepoeng relevant utdanning for faget
e) førskolelærarutdanning eller barnehagelærarutdanning, jf. nasjonale rammeplanar, med spesialpedagogisk utdanning tilsvarande minst 60 studiepoeng, dersom hovudoppgåva er spesialundervisning eller behova til elevane gjer slik utdanning ønskeleg
f) 3-årig faglærarutdanning for tospråklege, jf. godkjend plan. Tilsetjing kan skje for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 30 studiepoeng relevant utdanning.
For å undervise i norsk, samisk, norsk teiknspråk, matematikk eller engelsk på ungdomstrinnet krevst det at vedkommande har minst 60 studiepoeng som er relevant for faget. For å undervise i andre fag på ungdomstrinnet krevst det at vedkommande har minst 30 studiepoeng som er relevant for faget. Dette gjeld ikkje for valfaga, utdanningsval og arbeidslivsfag.

 

 

Du må ha minimum 60 studiepoeng i matematikk for å kunne undervise i dette faget på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

Se forskrift til opplæringslova:

 

§ 14-1.Krav til pedagogisk kompetanse for tilsetjing

Alle som skal tilsetjast i undervisningsstilling, må ha pedagogisk bakgrunn i samsvar med krava i rammeplanane for lærarutdanningane med forskrifter, jf. lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 3-2 andre ledd, eller ha tilsvarande pedagogisk kompetanse

 

§ 14-3.Krav for tilsetjing og undervisning på ungdomstrinnet

Den som skal tilsetjast i undervisningsstilling på ungdomstrinnet, må fylle eitt av desse krava:

a) grunnskolelærarutdanning for 5.–10. årstrinn, jf. nasjonale rammeplanar

b) faglærarutdanning, jf. nasjonale rammeplanar, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 30 studiepoeng relevant utdanning

c) yrkesfaglærarutdanning, jf. nasjonale rammeplanar, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 30 studiepoeng relevant utdanning

d) universitets- og/eller høgskoleutdanning som samla utgjer minst 240 studiepoeng, inklusive pedagogisk utdanning etter § 14-1, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 30 studiepoeng relevant utdanning. Ved tilsetjing for undervisning i faga norsk, matematikk eller engelsk må vedkommande likevel ha minst 60 studiepoeng relevant utdanning for faget

e) førskolelærarutdanning eller barnehagelærarutdanning, jf. nasjonale rammeplanar, med spesialpedagogisk utdanning tilsvarande minst 60 studiepoeng, dersom hovudoppgåva er spesialundervisning eller behova til elevane gjer slik utdanning ønskeleg

f) 3-årig faglærarutdanning for tospråklege, jf. godkjend plan. Tilsetjing kan skje for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 30 studiepoeng relevant utdanning.

For å undervise i norsk, samisk, norsk teiknspråk, matematikk eller engelsk på ungdomstrinnet krevst det at vedkommande har minst 60 studiepoeng som er relevant for faget. For å undervise i andre fag på ungdomstrinnet krevst det at vedkommande har minst 30 studiepoeng som er relevant for faget. Dette gjeld ikkje for valfaga, utdanningsval og arbeidslivsfag.

 

 

Du må ha minimum 60 studiepoeng i matematikk for å kunne undervise i dette faget på ungdomsskolen.

Du må ha minimum 60 studiepoeng i matematikk for å kunne undervise i dette faget på ungdomsskolen.

 

La oss seie om den ansatte var ansatt før dette eventuelt var kravet, blir personen sparka da?

Hadde ein jævlig sløv matte lærer på ungdomsskolen, og tviler sterkt på at ho hadde 60.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...