Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor måles 25% rust på bremseskiver?


Alex_Tc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge rapporten ja, men det er ikke det samme som at den er i tipp topp stand. Men spørs hvor mye bry man skal legge inn i noe som må skiftes om ikke så lenge uansett. Ikke mye de kan slites før de må byttes.

De skal gjennom EU kontroll, det er alt. bilen brukes i 60km sone. Den bremser.

Lenke til kommentar

Burde være nok å få dreiet skiva da.

Trodde virkelig ikke det var mulig å få gravrust der bremseklossene tar på skiva men da er vel dette nok et bevis på hvor aggresivt veisalt er.

Om du kan gjøre jobben gratis selv OG skiva har mye å gå på i tykkelse så kanskje, men i de aller aller fleste tilfeller finnes det ikke økonomisk forsvarlig å dreie ei skive. Gravrust i slitebanen kommer gjerne gradvis og tildels som et resultat av feil/mangelfull bruk av bremser. Jeg forklarer ofte dette for kunder med at "Bremsene på bilen din er dimensjonert for at du skal kunne ligge i 190km/t på autobahn og så få lyst på pølse, og da får du det travelt med å stoppe, men her i Norge kjører vi i 40 og til dørene i veisalt". Et begynnende rustangrep på skiva kan ofte stanses med at man gjør en 8-10 nødstans fra 80km/t, uansett bør man gjøre ei kraftig oppbremsing i ny og ne, da kan man klare å skrubbe bort rusten før rusten er permanent.

Lenke til kommentar

Da er i hvertfall jeg utafor faresonen med gammel Amerikaner og automat som har omtrent null motorbrems som betyr en del mere bruk av bremser en på bil med dieslmotor og manuell girkasse.

 

Angående å få dreid bremseskiver så hadde jeg kast i skivene mine på en Nissan Laurell jeg kjøpte i 1998 og ba om å få byttet bremseskivene på den der verkstedet påsto at skivene ellers var så bra at det var billigere å få de dreid en å bytte de.

Dette var som sagt i 1998 så at ting har forandret seg i låpet av tiden er vel ikke umulig.

Lenke til kommentar

Skiver pleier ikke koste stort og det er jo ganske mye jobb og bytte så jeg ville bytta til nye skiver.

Grunnen til at de er skeivslitt er at caliperene dine ikke er smurt og henger fast slik at du får mindre påtrykk på den ene sida av skiva. Så demonter caliperene, puss overføringene og smør dem med kobberfett også, hvis ikke blir de skeivslitt med en gang igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...