Gå til innhold

Nyutdannet og IT case


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er snart ferdigutdannet og tenker å begynne å søke etter jobb. Jeg lurer på hva som forventes av meg når jeg evt. kommer på et caseintervju.

Jeg som nydannet har så og si ingen erfaring innenfor for eksempel drift, så hvor ''avanserte'' spørsmål kan dem spørre?

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

er snart ferdigutdannet og tenker å begynne å søke etter jobb. Jeg lurer på hva som forventes av meg når jeg evt. kommer på et caseintervju.

Jeg som nydannet har så og si ingen erfaring innenfor for eksempel drift, så hvor ''avanserte'' spørsmål kan dem spørre?

 

takk

Hvordan utdanning har du? Hvilke jobber søker du på?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

er snart ferdigutdannet og tenker å begynne å søke etter jobb. Jeg lurer på hva som forventes av meg når jeg evt. kommer på et caseintervju.

Jeg som nydannet har så og si ingen erfaring innenfor for eksempel drift, så hvor ''avanserte'' spørsmål kan dem spørre?

 

takk

 

Det spørs hva slags roller du søker deg til. Ønsker du konsulent virksomhet (å besøke kunder og være ute hos de i lange perioder) så kreves det at du klarer å kommunisere med ukjente folk. Det forventes ikke at du kan så veldig mye men det forventes at du er interessert i noe. Hva det er du er teknologisk interessert i er ikke så interessant fordi du viser engasjement.

 

Før intervju så er det viktig at du setter opp noen punkter om deg selv. F.eks. hvilke fritidsaktiviteter du har drevet med (kanskje organisert et arrangement). Poenget er at de vil du skal gli inn i miljøet i organsisasjonen. Med å gli inn mener jeg ikke at du skal være lik - men at du har et engasjement. Så de vil spørre om du kjenner til Citrix - så mener de om du vet hvordan teknologien fungerer eller har brukt det. Ikke at du kan noe om det - fordi det vil de lære deg.

 

Kommer du i case intervju så ser det på hvordan du jobber med caset. Altså at du analyserer caset og samarbeider kanskje med andre jobbsøkere og finner et mål.

 

Les stillingsbeskrivelsen godt. Det er ikke alltid bedrifter eller organisasjoner er ute etter supervirale folk. Noen vil ha "do'ere" i posisjoner som ikke krever så mye og er greie oppstartstillinger. Personer som får jobben unna uten å stille så mye spørsmål er også etterspurt. Det er viktig med en god miks av folk så ikke tro at du f.eks. er kjedelig. Jeg har selv jobba med folk i 50-årene som har som sin store hobby å drive med modell-tog.

 

Håper dette kan være til hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig mange som ikke spør tekniske spørsmål, da det stort sett er en som har ansvar for rekruttering som sitter på andre siden av bordet.
I en case ser de ofte på prosessen og stå på vilje fremfor det faktiske resultatet.

Og ikke bekymre deg om hva de krever av deg som nyutdannet i jobb. Selvfølgelig et visst nivå må du jo ha, men det du ikke kan skal du jo lære. Du slutte ikke lære fordi du slutter på skolen.

 

husk å vise interesse for jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Det er ikke alltid bedrifter eller organisasjoner er ute etter supervirale folk. Noen vil ha "do'ere" i posisjoner som ikke krever så mye og er greie oppstartstillinger. Personer som får jobben unna uten å stille så mye spørsmål er også etterspurt.

 

 

Hvor kan jeg finne "slike" jobber? Jeg har kikket på Finn.no og innser at det ikke helt er den riktige plassen å lete på.

Lenke til kommentar

Ta deg et år innen support. Dårlig betalt og mye stress, men du får ihvertfall relevant arbeidserfaring og ikke minst en erfaring fra å behandle kunder/sluttbrukere. Det siste kunne mange dyktige teknikere vært betydelig bedre på. 

 

Kjennskap til forskjellige teknologier veier også positivt. Det er ikke nok å kunne et bestemt OS, du må også vite litt hvilke leverandører og produkter som finnes. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan anbefale deg å ta kontakt med et bemanningsbyrå. Mitt inntrykk er at IT bedrifter gjerne vil "teste" ut personen før de får fast ansettelse og benytter derfor bemanningsbyråer som gjør at de kan si opp dersom de ikke er fornøyd.

 

Skolen gir deg egentlig bare et grunnlag. Det er når du faktisk får jobbet med IT i en bedrift at du virkelig lærer. Hver bedrift har forskjellige rutiner og programmer osv. Som flere her sier så er det engasjement, lidenskap for faget og grunnleggende kunnskap som avgjør om man får jobben. Du trenger ikke kunne AD eller Citrix osv, men du må vite hva det er hva det blir brukt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...