Gå til innhold

ANMELDELSE: Heroes of Might & Magic III: HD Edition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært fetere om de lagde Heroes of Might and Magic II i ny utgave. Liker 2`ern mer enn 3. Større forskjell mellom borgene og mer variert i mhp hvor mange oppgraderinger hvert dyr trenger. Jeg har også hatt problemer med å få Heroes II til å virke med lyd på Win 7.

GOG selger DOS versjonen av HoMM 2 (og Prize of Loyalty) som kjører under dosbox. Den fungerer mye bedre enn windows versjonen gjør under Windows 7. Den er desverre ikke like smooth som windows versjonen er under XP og 9x, men nesten.

 

Det er noe eget med Heroes of Might and Magic 2 og Might and Magic VI. Selv om Might and Magic VI bruker 3d modeller gjort om til sprites, slik som Heroes of Might and Magic 3 gjør det (i motsetning til HoMM2 sine håndtegnete sprites) så har de to spillene mye til felles.

 

Og musikken er jo helt i samme stil også. Til alle som er glade i HoMM2, og muligens kunne tenke seg å spille et åpen verden RPG fra 1998 med fokus på utforskning, kamp og karakterutvikling, så vil jeg sterkt anbefale Might and Magic VI.

 

Her er noen eksempler på musikken i fra spillet, de kunne nesten vært tatt rett ut fra HoMM2 :)

 

Frozen Highlands:

 

Dragonsand Desert:

 

New Sorpigal:

 

Castle Ironfist:

 

Silver Cove:

 

Mire of the Damned:

 

Dungeon Music 4:

 

Might and Magic VI kan man også kjøpe fra GOG.com:

http://www.gog.com/game/might_and_magic_6_limited_edition

Endret av Mithridates VI
Lenke til kommentar

 

 

 

Skjønner overhodet ikke remake/remaster-policyen til gamer.no. På tide å lage en artikkel som oppklarer dette?

Hva er det du ikke forstår?

Det er et langt lerret å bleke fordi dere så vidt jeg vet ikke har noen uttalt policy i dag. For det første, hvilke av disse to kriteriene er det som spiller inn når en remake/remaster skal anmeldes av gamer.no:

 

- Forbedring i kvalitet sammenliknet med originalutgaven.

- Alternative (ofte bedre) versjoner av nyutgivelsen som anmeldes.

 

Baldur's Gate EE fikk toppkarakter fordi originalen var så bra selv om nyutgivelsen var halvhjertet gjennomført, og spillet er enkelt tilgjengelig for nyere systemer gjennom GOG. Synes du den kutymen har blitt fulgt opp i anmeldelsene av Grim Fandango og HoMM3? Det synes ikke jeg.

 

Den ideelle løsningen etter min mening hadde vært å gå bort fra hele karaktersystemet, og heller skrive engasjerende og opplyst om spillopplevelsene. Men det krever mer av skribentene enn det gamer.no har råd til tipper jeg. Etter at Joachim Froholt tydeligvis har forlatt skuta er det vel bare deg Audun Rodem, samt Aasgård og Kjørmo, jeg kan huske har skrevet med tilstrekkelig god penn på denne sida som fortsatt skriver her.

Takk for mange gode innspill. Det stemmer: Vi har ikke en uttalt policy eller faste kriterier for våre anmeldelser. Tanken er at anmeldelsen i seg selv skal kunne forklare hva anmelder mener, og hvorfor han/hun mener det. Siden hver anmelder verdsetter de to nevnte kriteriene ulikt, skjønner jeg at det blir vanskelig å føle at man får en konsekvent vurdering fra spill til spill.

 

Samtidig er det jo også slik at forskjellige lesere verdsetter ulike aspekter ved spill og nyversjoner. Målet med den nåværende modellen er vel å la leseren bli kjent med anmelder gjennom teksten, og bli med på begrunnelsen av vurderingen fra start til slutt. Slik kan man se hva anmelder vektlegger og se om man vektlegger det samme.

 

Jeg har tenkt mye på anmeldelser selv de siste årene, og tror det er mye som kan gjøres bedre i sjangeren. Som du sier tror jeg at teksten i seg selv alltid bør være det viktigste. Om karakterene er problemet eller ikke vet jeg ærlig talt ikke. Overflødige er de kanskje, men de alternative systemene i en forbrukeranmeldelse ? slik som Eurogamers klistremerker ? er i mine øyne bare en fin forenkling der man definerer tallene. Og å definere karakterene har Gamer.no alltid gjort uansett i oversikten over hva hver karakter betyr.

 

Setter veldig pris på tilbakemeldingen, og synes dette er et interessant tema. Vi jobber alltid med å bli bedre på alt, og å finne ut hva leserne vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...