Gå til innhold

TEST: Raspberry Pi 2


Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst å kjøpe en, men sliter med å finne et bruksområde.. HTPC har jeg og har ikke særlig interesse for eldre konsoller.

 

Noe annet gøyalt man kan gjøre?

 

Med GPIO modulen er jo "alt" mulig, selv bruker jeg den til filserver og har planer om å måle temp og fuktighet i leiligheten og litt annet "tull" som jeg egentlig ikke trenger å vite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har bestilt meg en, kjører en Raspberry Pi B+ som mediasenter i dag med Raspbmc (Kodi og OS installert på NFS share) og hastigheten er upåklagelig, og spiller alt av video uten problemer med DTS-HD og 1080p :D

Skal installere OSMC på denne nye som er etterfølgeren av Raspbmc.

Pi B+ skal testes med RasPiO Duino når de får sendt det ut, blir moro å leke med!
https://www.kickstarter.com/projects/raspitv/raspio-duino-affordable-arduino-programming-on-ras

geek'en i meg gleder seg som en unge :p

ps: litt teit å teste med ett klasse 4 microsd, testene burde vært kjørt på ett klasse 10 kort...

ps2: kjører glatt mkv filer over 13GB i 1080p med DTS-HD Master uten hikking!

ps3: Pi'en spiser også 3D filmer i Side by Side eller Over Under uten problemer :)

Endret av dano5
Lenke til kommentar

vet at hardwaren er god nokk (filmen går helt glatt frem til buffering begynner), så lurer da på hvor flaskehalsen i mitt system kan ligge

 

bruker kat6 over hele huset, asus rt-ac66u router og en helt kurrant 24port gbit switch

 

vet også att hdd i serveren greier mer enn ett 100mbit nettverkskort kan gi

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vet at hardwaren er god nokk (filmen går helt glatt frem til buffering begynner), så lurer da på hvor flaskehalsen i mitt system kan ligge

 

bruker kat6 over hele huset, asus rt-ac66u router og en helt kurrant 24port gbit switch

 

vet også att hdd i serveren greier mer enn ett 100mbit nettverkskort kan gi

har du forsterker som takler dts? om pi'en må dekode lyden så får den problemer.

Lenke til kommentar

PS! Jeg "fiksa" problemet på de aktuelle filmene med å TVINGE ned oppløsningen i xbmc til 720p

 

Hvordan skrudde du ned oppløsningen? Mener du at du satte GUI-oppløsningen til max 720p? Det har i såfall ingenting direkte med videoavspilling å gjøre, altså vil videoene fortsatt vises i full oppløsning. GUI-oppløsningen begrenser bare oppløsning på menyer, thumbnails o.l. i selve KODI-grensesnittet.

 

Man kan få problemer med minnet i RPi med enkelte skins som bruker mye minne (viser mange ulike bilder på skjermen samtidig for eksempel). Jeg vil tro model A var ekstra utsatt for dette. Personlig har jeg aldri brukt model A og brukte 720p begrensning på min model B i begynnelsen.

Lenke til kommentar

vet at hardwaren er god nokk (filmen går helt glatt frem til buffering begynner), så lurer da på hvor flaskehalsen i mitt system kan ligge

 

bruker kat6 over hele huset, asus rt-ac66u router og en helt kurrant 24port gbit switch

 

vet også att hdd i serveren greier mer enn ett 100mbit nettverkskort kan gi

 

Noen triks å forsøke:

1) Del biblioteket ditt fra serveren via NFS, ikke SMB

2) Lek litt med overklokking for å se om du kan få ting til å gå litt glattere

3) Bruk passthrough på lyd om du kan - som dano5 skrev for litt siden så kan RPi-en få problemer med å dekode lydspor vha CPUen.

4) Test med en nyere versjon av programvaren.. Selv har jeg ikke forsøkt XBIAN på lenge, men OPENELEC og Raspbmc fungerer jo greit. (Sistnevnte får ikke så mye fokus fra utvikleren for tiden fordi han jobber med et nytt system OSMC)

 

Jeg vil anta at problemet ditt er ett av to:

a) Du bruker ikke NFS for å dele biblioteket ditt

b) RPi-en jobber hardt med å dekode lyd (DTS, AC3 kan være for hardt for den stakkars CPU-en).

 

Begge deler vil jeg tro vil løses helt eller delvis med RPi2 siden begrensningene i begge tilfeller er CPU-en på RPi1. MEN, jeg har ikke hatt problemene verken på RPi1 eller RPi2, så jeg garanterer selvfølgelig ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

det er ikke helt sant, 1'rn har problemer med 1080p mkv med filstørrelse over ca.12-13gb over nettverk (grunnet maks teoretisk overførinshastighet på 12,5MB/s som er mindre enn en høykvalitets 1080p ripp (de på rundt 8gb er ingen problem)

Med all respekt og melde: det du skriver er bare tull.

 

Det er flere gode grunner til at RPi har blitt så populær som mediesentre og en av disse er at den faktisk er kraftig nok til å spille 1080p-materiale uten ekstra komprimering. (Dvs. den er i stand til å spille av BluRay-kopier)

 

Jeg sitter selv på en stor mengde BluRay som jeg har ripp-et til mkv ved hjelp av programmet MakeMKV. Programmet komprimerer ikke datastrømmen på noe vis, men man kan velge hvilke lydspor, undertekster, etc man ønsker å ta vare på. I tillegg fjernes data for menyer og lignende. Resultatet varierer mye i størrelse fra film til film. Et eksempel jeg kan komme med er feks filmen Cloud Atlas fra 2013. Her har jeg tatt vare på videostrømmen, 2 lydspor (lossless og 3/2+1) samt norske undertekster. Filmen har en varighet på 2t51m og mkv-filen min er på 40GB.

 

Jeg har ingen problemer med å spille av denne på RPi modell B fra en nettverksdisk. Totalt utgjør samlingen min av BluRay kopiert på samme måte ca 100 filmer + noen sesonger av TV-serier, og jeg har ingen problemer med å spille av noen av disse, så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om her.

 

Litt enkel matematikk viser også at det ikke er noe problem å overføre denne datamengden over 100 Mbps (= 12.5MBps) ethernet. Data = 40GB = ca. 40.000 MB. Tid = 2h51m = ca 10.000s. Krav til overføringshastighet = minimum Data/Tid = 40.000 MB/10.000 s = 4MB/s. Altså LANGT under det man kan få ut av en 100Mbps (=12.5MB/s) datalinje.

 

Så.. videochippen til RPi (den samme i alle versjoner så langt) er i stand til å håndtere 1080p materiale, Ethernet-porten er i stand til å håndtere datamengdene til en vanlig BluRay-disk, mens CPU-en er/var det svakeste punktet til RPi. Dette kan/kunne feks gi avspillingsproblemer av store filer som ble hentet over SMB (krever en del ressurser av prosessoren), og løses i de fleste tilfeller helt ved å dele filene fra feks en nettverksdisk via NFS.

 

Får du bitstreamet HD-lyd formatene? Slik at du f.eks får DTS-HD master i displayet på forsterker?

Lenke til kommentar

 

Får du bitstreamet HD-lyd formatene? Slik at du f.eks får DTS-HD master i displayet på forsterker?

Jeg *tror* ikke DTS-HD passthrough er mulig å få til med GPU-en i RPi (samme i alle modeller så langt, også RPi 2).

 

 

DTS-HD passthrough fungerer utmerket, da går det ikke på gpu, men rett på forsterker, dvs pi'en trenger ikke arbeide med lyden i det hele tatt annet enn å sende den videre.

 

eneste grunnen til at jeg har kjøpt pi 2 er fordi den er ny og jeg liker nye leketøy :p

 

Raspbmc fikk nettopp sin siste offisielle oppdatering, framover så er det Osmc som er tingen der, med Openelec fungerer det akkurat like bra, er bare en smakssak.

Lenke til kommentar

har dts forsterk ja så det er ikke noe problem og kjører passthroug på det som går ann

 

hadde nfs deling før, men av en eller anna grunn så har ikke nfs deling fungert med min rpi på lenge (prøvd flere versjoner både raspbmc og openelec, flere versjoner av xbmc også), den ser delingen men nekter å åpne den, samme deling fungerer topp på xmbc på min spill pc med windows

 

nei jeg trodde heller ikke det burde ha noe å si, men var kommet til midten av en film når det begynte, så prøvde bare for å se (tv'n viste det også som 720p når jeg spilte film)

 

 

men kjøpte nettopp en 4k tv, så da bør jeg muligens vurdere kraftigere saker uansett :p

 

r-pi'en min er allerede overklokket både på minne og cpu (tror ikke jeg har overklokket gpu, men usikker, gikk bare ut ifra "turbo" settings fra wiki siden men la til litt ekstra volt (har god kjøling med kjøleribbe og vifte)

 

bruker også nyeste kodi, (ikke testet med 14,1 da)

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

DTS-HD passthrough fungerer utmerket, da går det ikke på gpu, men rett på forsterker, dvs pi'en trenger ikke arbeide med lyden i det hele tatt annet enn å sende den videre.

Jeg skal ikke bestride det du sier, men jeg er overrasket da alle offisielle svar fra the RPi foundation såvidt jeg har forstått har sagt at dette ikke går (men man hadde noen forhåpninger i begynnelsen). I praksis forstår jeg det som at en kjerne av 5.1 kanals DTS sendes videre, ikke mer...

 

EDIT: slenger med en link med sitat fra Dom (RPi Foundation)

http://forum.osmc.tv/showthread.php?tid=14200&page=2

"The hardware on Pi cannot handle 8 channel PCM @ 192kHz.

Unfortunately that is the transport configuration used by DTS-HD MA and TrueHD.

 

What does work is:

5.1 DTS and AC3 passthrough

8 channel 24-bit PCM at 48kHz

2 channel 24-bit PCM at 192kHz

 

(assuming your receiver supports that)"

 

Og dette er en begrensning i GPU-en til RPi (som har kontrollen over HDMI).

Endret av gloppen
Lenke til kommentar

 

det er ikke helt sant, 1'rn har problemer med 1080p mkv med filstørrelse over ca.12-13gb over nettverk (grunnet maks teoretisk overførinshastighet på 12,5MB/s som er mindre enn en høykvalitets 1080p ripp (de på rundt 8gb er ingen problem)

 

Med all respekt og melde: det du skriver er bare tull.

 

Det er flere gode grunner til at RPi har blitt så populær som mediesentre og en av disse er at den faktisk er kraftig nok til å spille 1080p-materiale uten ekstra komprimering. (Dvs. den er i stand til å spille av BluRay-kopier)

 

Jeg sitter selv på en stor mengde BluRay som jeg har ripp-et til mkv ved hjelp av programmet MakeMKV. Programmet komprimerer ikke datastrømmen på noe vis, men man kan velge hvilke lydspor, undertekster, etc man ønsker å ta vare på. I tillegg fjernes data for menyer og lignende. Resultatet varierer mye i størrelse fra film til film. Et eksempel jeg kan komme med er feks filmen Cloud Atlas fra 2013. Her har jeg tatt vare på videostrømmen, 2 lydspor (lossless og 3/2+1) samt norske undertekster. Filmen har en varighet på 2t51m og mkv-filen min er på 40GB.

 

Jeg har ingen problemer med å spille av denne på RPi modell B fra en nettverksdisk. Totalt utgjør samlingen min av BluRay kopiert på samme måte ca 100 filmer + noen sesonger av TV-serier, og jeg har ingen problemer med å spille av noen av disse, så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om her.

 

Litt enkel matematikk viser også at det ikke er noe problem å overføre denne datamengden over 100 Mbps (= 12.5MBps) ethernet. Data = 40GB = ca. 40.000 MB. Tid = 2h51m = ca 10.000s. Krav til overføringshastighet = minimum Data/Tid = 40.000 MB/10.000 s = 4MB/s. Altså LANGT under det man kan få ut av en 100Mbps (=12.5MB/s) datalinje.

 

Så.. videochippen til RPi (den samme i alle versjoner så langt) er i stand til å håndtere 1080p materiale, Ethernet-porten er i stand til å håndtere datamengdene til en vanlig BluRay-disk, mens CPU-en er/var det svakeste punktet til RPi. Dette kan/kunne feks gi avspillingsproblemer av store filer som ble hentet over SMB (krever en del ressurser av prosessoren), og løses i de fleste tilfeller helt ved å dele filene fra feks en nettverksdisk via NFS.

Med all respekt å melde så tar du feil. RPi deler båndbredde med usb kontrolleren så den faktiske hastigheten på 100 Mbit/s er noe du ALDRI vil oppnå. Maks hastighet du faktisk får på RPi er langt lavere.

 

Eg har prøvde NFS og SSHFS, prøvd å streame direkte (da med omxplayer og xbmc), har også prøvd med kopiering og avspilling samtidig.

 

Eg trur du har ein plex server som omgjør datafilene som du spiller til eit lettere format. For om du sier at du kan overføre filer med over 4MB/s så har du gjort noe med RPi som gjør at den har 2x++ nettverkshastighet enn det som er vanlig.

Lenke til kommentar

 

Jeg sitter selv på en stor mengde BluRay som jeg har ripp-et til mkv ved hjelp av programmet MakeMKV. Programmet komprimerer ikke datastrømmen på noe vis, men man kan velge hvilke lydspor, undertekster, etc man ønsker å ta vare på. I tillegg fjernes data for menyer og lignende. Resultatet varierer mye i størrelse fra film til film. Et eksempel jeg kan komme med er feks filmen Cloud Atlas fra 2013. Her har jeg tatt vare på videostrømmen, 2 lydspor (lossless og 3/2+1) samt norske undertekster. Filmen har en varighet på 2t51m og mkv-filen min er på 40GB.

 

Jeg har ingen problemer med å spille av denne på RPi modell B fra en nettverksdisk. Totalt utgjør samlingen min av BluRay kopiert på samme måte ca 100 filmer + noen sesonger av TV-serier, og jeg har ingen problemer med å spille av noen av disse, så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om her.

 

Litt enkel matematikk viser også at det ikke er noe problem å overføre denne datamengden over 100 Mbps (= 12.5MBps) ethernet. Data = 40GB = ca. 40.000 MB. Tid = 2h51m = ca 10.000s. Krav til overføringshastighet = minimum Data/Tid = 40.000 MB/10.000 s = 4MB/s. Altså LANGT under det man kan få ut av en 100Mbps (=12.5MB/s) datalinje.

Med all respekt å melde så tar du feil. RPi deler båndbredde med usb kontrolleren så den faktiske hastigheten på 100 Mbit/s er noe du ALDRI vil oppnå. Maks hastighet du faktisk får på RPi er langt lavere.

 

Eg har prøvde NFS og SSHFS, prøvd å streame direkte (da med omxplayer og xbmc), har også prøvd med kopiering og avspilling samtidig.

 

Eg trur du har ein plex server som omgjør datafilene som du spiller til eit lettere format. For om du sier at du kan overføre filer med over 4MB/s så har du gjort noe med RPi som gjør at den har 2x++ nettverkshastighet enn det som er vanlig.

Tull og tøys. Ikke skriv så påståelig når du overhodet ikke har peiling på hva du skriver om. Ja, ethernet-porten deler buss med usb-porten, men hva så? Har aldri testet maks overføringshastighet fra RPi-en og du har helt sikkert rett i at det ligger litt under 12.5MB/s i praksis, men du kan helt greit få rundt 10MB/s ut av de. Bare å søke litt rundt så ser du at dette er helt normalt. CPU-en belastes en del ved i/o, så ved praktisk bruk kan hastigheten oppleves enda litt lavere. Overklokking vil hjelpe en del på dette, og muligvis er fenomenet redusert kraftig på RPi2 som var det opprinnelige utgangspunktet for diskusjonen (har ikke sjekket, er ikke så interessant for meg).

 

Nei, jeg kjører ikke Plex server på NAS-en min. Den er heller ikke sterk nok til å transkode, og til min bruk har jeg ikke sett behov for Plex uten transkoding. Hvorfor ser du behov for å finne opp ting om oppsettet mitt som jeg ikke har skrevet noe om? Blir det neste at jeg ikke egentlig bruker en RPi, men en Intel-basert PC? Eller at jeg egentlig har masse pauser for buffring når jeg ser film? Eller at jeg ikke bruker MakeMKV, men Handbrake - og dermed komprimerer filmene mine?

 

Om du vil være konstruktiv, forsøk heller å finne ut hvorfor du ikke får mer ut av din RPi i ditt oppsett. Det er det som er unormalt, ikke hva jeg får ut av mitt oppsett.

Endret av gloppen
Lenke til kommentar

Om man absolutt vil ha mere fart på nettverket til Raspberry Pi, så finnes det løsninger.

http://www.midwesternmac.com/blogs/jeff-geerling/getting-gigabit-networking

 

 

@Phazer

Ja det er praktisk, men du må nok ha egen strøm til eksterndisken om du skal bruke den direkte på pi'en.

Er greiere å ha filmer\serier osv på en annen maskin på nettverket, å spille av derifra på pi'en.

 

edit: W10 som i Windows 10?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Er det praktisk å bruke en raspberry 2, W10 og en ekstern harddisk til bruk som mediasenter til tv?

 

Enn så lenge er det vendlig vanskelig å uttale seg om hvordan Win10 på RPi kommer til å bli. Å tro det blir likt som å kjøre en full desktop-versjon av Win er å lure seg selv. Kikk mot eksisterende WinRT så vet du mer størrelsesorden av hva du kan forvente.

 

Selv syns jeg ikke det er praktisk med en ekstern harddisk koplet til RPi uten nett, men det kan jo være bedre enn ingenting for de som ikke har andre muligheter. (Bruker et lite sd-kort + USB-stick + nettverkslagring på mine RPi-er)

Lenke til kommentar

Tenker å skaffe meg en slik å bruke som webserver, noen som har erfaringer med det?

 

Skal fungere helt greit det. Har ikke selv gjort det, men det finnes mye dokumentasjon på nettet.

Feks. http://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/web-server/apache.md

 

Som alltid med RPi må du forvente litt "fikling" via kommandolinjen, søk på nettet og prøv/feil-metodikk for å få ting til å fungere. Dette ligger også i ånden til hele RPi Foundation og årsaken til at RPi som produkt overhodet eksisterer i den formen det gjør (og til den prisen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...