Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor 12/0,7 eller Monsternett 5/2?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal flytte (til 1605 Fredrikstad) og er nå i prosessen av å velge meg internettleverandør. Valgmulighetene er få og kjipe, så det står mellom Telenor Bredbånd 10 (Forventet 12/0,7 Mbit) eller Monsternett 5/2 (de tilbyr også 10/2 men det blir litt dyrt for en fattig student).

 

Jeg bruker i hovedsak nettet til å surfe samt å spille. Det hender også jeg streamer litt fra twitch.tv og en og annen fotballkamp fra viaplay. Jeg bor forøvrig alene så jeg kommer ikke til å dele nettet med noen andre.

 

Hvilken av disse burde jeg gå for? Evt. finnes det bedre alternativer som jeg ikke er klar over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

wtf, ka for ein plass er dette?

 

I know... Er like utenfor Fredrikstad sentrum.

 

Hva slags type bredbånd tilbyr Monsternett? Antar 12/0.7-linjen fra Telenor er ADSL.

 

http://www.monsternett.no/bredband/privat/

 

Fra siden deres:

 

  • Du får gratis etablering
  • Du får med en gratis trådløs router i abonnementet
  • Du slipper å montere — vi monterer og kobler opp alt — uten at

    du betaler en krone ekstra!

  • Du får en unik fornøyd-garanti les mer!
  • Du betaler kun månedsprisen — vi har ingen

    skjulte gebyrer

 

  • Vi leverer eksakte hastigheter. Med andre ord: Det du har bestilt er hva du faktisk får. Du har kanskje lest den lille skriften fra forskjellige leverandører hvor det står at du kanskje ikke får det du har bestilt på grunn av lang avstand til telefonsentralen eller kvaliteten på kobbertråden i bakken. Hos oss snakker vi ikke om "best effort" — kun det eksakte.
  • Du er ikke avhengig av hvor langt det er mellom der du bor og hvor telefonsentralen er, eller hvilken kvalitet telefonlinjen har. Vi bruker radioteknologi og har derfor hele luften som tilgjengelig båndbredde.
  • Du trenger ikke fasttelefon for å få Monsternett. Dermed slipper du også tilleggskostnaden ("linjeleie") som mange andre leverandører legger på månedsavgiften.
  • Du betaler ingen frakttillegg og får ikke noe i posten. Du får personlig oppmøte siden vi syns det er hyggeligere å komme hjem til deg — og kommer derfor og monterer og klargjør alt uten ekstra kostnad for deg.
  • Du har ingen begrensning på hvor mye du laster ned eller sender i fra deg.
  • Det følger med en trådløs router, som gjør at hele husstanden kan bruke bredbåndet. Ruteren har også utgang for kabel, hvis du trenger det.
  • Nettet har lav responstid. Dermed går lasting av hjemmesider unna på et blunk, og spilling (gaming) på nett skjer uten irriterende forsinkelser og avbrudd.
Lenke til kommentar

Her hvor jeg bor har jeg valget mellom ADSL og radiobasert bredbånd fra H-Link/Hålogaland Kraft, og sistnevnte er å foretrekke her (jeg kan velge mellom 8/2 og 4/4 hos H-Link). Opplastingshastigheten på ADSL er veldig lav men kanskje ikke noe man merker i det daglige? Til spilling skal 0.7 opp i teorien være nok, men det et jo noe "sårbart" i fall noe annet bruker nettet.

 

Å se på noen andre sin stream krever ned-hastighet, å streame selv krever opp-hastighet. :p

Endret av BALT3
Lenke til kommentar

Homenet virker som de har gode priser, usikker på hvordan de er som leverandør.

 

Ja, det så ikke dumt ut, men klarte ikke å finne noen "sjekk min adresse" slik som bl.a. telenor har. Om homenet bruker de samme råtne kablene som telenor så kan jeg vel ikke forvente stort mer enn 12/0,7 som jeg får hos telenor.

 

Når du streamer så laster du jo opp videoen du tar. Så streaming vil bruke opp hastigheten din.

 

Ah. Ordla meg vel litt diffust men jeg snakket altså om å se på andres streams, ikke at jeg streamer selv ;)

Lenke til kommentar

Tatt en titt på http://metrolive.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/velg vdsl og sjekk metern fra sentral

 

Resultat av validering: (16) Det er ikke mulig å bestille VDSL på denne linjen i dag. Merknader: Multicast enabled on an xDSL port on e- or aeDSLAM. Sentralpunktet har ikke utstyr for produktet og det er IKKE registrert en utbyggingsdato/ utvidelsesdato. Total linjelengde inkludert inntak: 1194 meter Lengde på inntak: 100 meter (standard) Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre Fabrikat på utstyr: A7302E,A7302B
Lenke til kommentar

Med den linjelengden der (ganske grei linjelengde) uten VDSL støtte i sentralen så ville jeg prøvd en annen leverandør, for eksempel Nextgentel, da de kan levere opp til 20mbit over ADSL2 (Telenor krever VDSL for samme hastighet, noe sentralen din ikke har).

 

http://www.nextgentel.no/privat/bredband/adsl/

 

Siden du har forholdsvis kort linjelengde, så vil du mest sannsynlig få opp imot 20/1.

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...