Gå til innhold

KOMMENTAR: – E-sporten i Norge må samles rundt et forbund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hyggelig artikkel fra Claes og det er godt å se at flere tenker på at for å få miljø og spillere på høyere nivå så er det mye jobb å gjøre med holdninger og oppførsel på spillere og organisasjoner.

 

Jeg må derimot påpeke at jeg etter mange år i esport er forferdelig bevist på det at esport i norge knapt er kommet i en oppstartsfase. Det å ha et forbund tidlig i prosessen vil helt klart kunne hjelpe, men vi må da ta lærdom av andre lands feilsteg. Polen, Tyskland og Russland er alle giganter i esport i forhold til Norge i esport og har alle prøvd seg på slike forbund flere ganger og brent seg nesten hver gang. Hvorfor har de det? Jo, inhabiliteten har feilet og det har blitt oppdaget favorisering og diverse annet snusk. Det er blitt bevist så utrolig mange ganger at dersom et slikt forbund skal fungere så trenger man et forbund der 100% av de som tar avgjørelser står uten andre forpliktelser som kan gjøre at de blir inhabile i saker. Det er akkurat her vi får problemer i norge fordi miljøet enda er veldig lite så er det få resurspersoner som ikke har en finger med i spillet på flere fronter.

 

Det finnes personer som kunne gjort en kanonbra jobb i et slikt forbund som dette her til lands, men jeg tror ikke disse personene på dette tidspunktet er villige til å si ifra seg vervene de nå har for å dedikere seg 100% til noe slikt som dette.

 

Som leder for GamersLeague eSport som er et av norges mestvinnende esport lag de siste 5 årene så kan jeg med hånden på hjertet si at vi aldri ville underlagt oss noen av de forbundene som finnes per i dag. Skulle det derimot dukke opp et forbund som består av personer som er 100% dedikert til å få noe slikt til å fungere ville vi uten tvil støttet det.

 

Per dags dato så vil jeg påstå at å sette et krav mot lagene som finnes om å være med i en organisasjon som ikke kan sies å være helt nøytral for å få delta i turneringer vil være både feil og urimelig.

Lenke til kommentar

En annen ting - om det skal være organisert, få inn anti-doping umiddelbart. Lettere å ta ting ved røttene enn å grave ned i et allerede etablert system av doping.

 

Hva slags doping skulle det være snakk om?

E-sport er jo ikke i utgangspunktet en fysisk sport.

 

Skal de forby Battery og Burn?

Lenke til kommentar

 

En annen ting - om det skal være organisert, få inn anti-doping umiddelbart. Lettere å ta ting ved røttene enn å grave ned i et allerede etablert system av doping.

 

Hva slags doping skulle det være snakk om?

E-sport er jo ikke i utgangspunktet en fysisk sport.

 

Skal de forby Battery og Burn?

Det er ett par tilfeller hvor det er brukt diverse "produkter" for og kunne slappe av under press og /eller holde seg våken for og kunne trene lengre.

Lenke til kommentar

 

En annen ting - om det skal være organisert, få inn anti-doping umiddelbart. Lettere å ta ting ved røttene enn å grave ned i et allerede etablert system av doping.

 

Hva slags doping skulle det være snakk om?

E-sport er jo ikke i utgangspunktet en fysisk sport.

 

Skal de forby Battery og Burn?

Sånn helt på husken og fra http://bjoernfranzen.com/blog/#Smart_Drugsused_by_Cyberatheletes:

- Ritalin uten resept

- Adderal uten resept

- Concerta uten resept

- Focalin uten resept

- amfetamin

- cannabis

- Piracetam

- Methylphenidate

- Modafinil

- Selegiline

- Propranolol

- 2DPMP

- MPA

 

etc etc, listen må være mye lengre enn dette, men er det jeg finner sånn umiddelbart.

Faktum er at omtrent alle disse blir brukt i dag av utøvere og det er INGEN regulering på de. Jeg personlig tror ikke at noen i den norske scenen bruker noen av disse stoffene, men det betyr ikke at man på sikt skal unnlate å teste for det og ha kontroller for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

En annen ting - om det skal være organisert, få inn anti-doping umiddelbart. Lettere å ta ting ved røttene enn å grave ned i et allerede etablert system av doping.

 

Hva slags doping skulle det være snakk om?

E-sport er jo ikke i utgangspunktet en fysisk sport.

 

Skal de forby Battery og Burn?

Sånn helt på husken og fra http://bjoernfranzen.com/blog/#Smart_Drugsused_by_Cyberatheletes:

- Ritalin uten resept

- Adderal uten resept

- Concerta uten resept

- Focalin uten resept

- amfetamin

- cannabis

- Piracetam

- Methylphenidate

- Modafinil

- Selegiline

- Propranolol

- 2DPMP

- MPA

 

etc etc, listen må være mye lengre enn dette, men er det jeg finner sånn umiddelbart.

Faktum er at omtrent alle disse blir brukt i dag av utøvere og det er INGEN regulering på de. Jeg personlig tror ikke at noen i den norske scenen bruker noen av disse stoffene, men det betyr ikke at man på sikt skal unnlate å teste for det og ha kontroller for det.

Skal nevnes at få av disse påvirker din fysiske evne, men mer der at mange av de får deg til å slappe av / roe nerver, tenke klarere, få bedre reaksjonstid etc.

Det er f.eks referert til på koreanske lag som har doktorer som gir utøverene en cocktail med piller før kamper i bloggposten jeg linket til i min forrige kommentar.

Lenke til kommentar

Det er teit, samt smart å nevne holdning.

På det høyeste nivå i lagspill så er dette essensielt nemlig, det finnes ikke en eneste CS:GO invite spiller som ikke har gode manerer, er hyggelig og kommuniserer strålende on the go.

Men greia er som så at ikke alle folk klarer å leve opp til denne standarden UTENOM å øve på alle de andre tingene spillet krever av en, og plutselig så har du et saftig dilemma.

Et bra eksempel er den gamle line-uppen til iBUYPOWER, csgo.

2 av spillerene sier ALDRI noe. Virkelig skremmende at de gjorde det så bra som de gjorde det når de fortsatt var i gang før de ble bannlyst.

 

Så hvordan skal man da EGENTLIG hondtere dette emnet? Sosiale dustemikler, og direkte rasshøl MED skills vil det alltid være masse av.

 

Personlig ville jeg fåretrekket om at en score blir setti på folk og fe etter hva de gjør, også lar man resten være for å gå sin gang.

 

Det blir liksom ikke riktig å stenge ute en idiot om han er skikkelig god, eller virkelig legger inn godt arbeid.

My2cents.

Lenke til kommentar

 

 

 

En annen ting - om det skal være organisert, få inn anti-doping umiddelbart. Lettere å ta ting ved røttene enn å grave ned i et allerede etablert system av doping.

 

Hva slags doping skulle det være snakk om?

E-sport er jo ikke i utgangspunktet en fysisk sport.

 

Skal de forby Battery og Burn?

Sånn helt på husken og fra http://bjoernfranzen.com/blog/#Smart_Drugsused_by_Cyberatheletes:

- Ritalin uten resept

- Adderal uten resept

- Concerta uten resept

- Focalin uten resept

- amfetamin

- cannabis

- Piracetam

- Methylphenidate

- Modafinil

- Selegiline

- Propranolol

- 2DPMP

- MPA

 

etc etc, listen må være mye lengre enn dette, men er det jeg finner sånn umiddelbart.

Faktum er at omtrent alle disse blir brukt i dag av utøvere og det er INGEN regulering på de. Jeg personlig tror ikke at noen i den norske scenen bruker noen av disse stoffene, men det betyr ikke at man på sikt skal unnlate å teste for det og ha kontroller for det.

Skal nevnes at få av disse påvirker din fysiske evne, men mer der at mange av de får deg til å slappe av / roe nerver, tenke klarere, få bedre reaksjonstid etc.

Det er f.eks referert til på koreanske lag som har doktorer som gir utøverene en cocktail med piller før kamper i bloggposten jeg linket til i min forrige kommentar.

Da ville jeg heller ha setti sammen et lag som kunne vært mer stabilt, og levd/konkurert mye lenger.

Det er cs:go spillere der ute som nærmer seg 40, som gjør en relativt solid jobb. PashaBiceps er 27 mener jeg og huske, helt utrolig virtus pro spiller. Anyways, poenget er at doping rett og slett ikke er så bra som man skulle tro. Perspektivet er nok annerledes for unge folk med en muluighet, men hva er den murligheten værdt for oss og dem om det bare skal vare i ett år.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

En annen ting - om det skal være organisert, få inn anti-doping umiddelbart. Lettere å ta ting ved røttene enn å grave ned i et allerede etablert system av doping.

 

Hva slags doping skulle det være snakk om?

E-sport er jo ikke i utgangspunktet en fysisk sport.

 

Skal de forby Battery og Burn?

Sånn helt på husken og fra http://bjoernfranzen.com/blog/#Smart_Drugsused_by_Cyberatheletes:

- Ritalin uten resept

- Adderal uten resept

- Concerta uten resept

- Focalin uten resept

- amfetamin

- cannabis

- Piracetam

- Methylphenidate

- Modafinil

- Selegiline

- Propranolol

- 2DPMP

- MPA

 

etc etc, listen må være mye lengre enn dette, men er det jeg finner sånn umiddelbart.

Faktum er at omtrent alle disse blir brukt i dag av utøvere og det er INGEN regulering på de. Jeg personlig tror ikke at noen i den norske scenen bruker noen av disse stoffene, men det betyr ikke at man på sikt skal unnlate å teste for det og ha kontroller for det.

Skal nevnes at få av disse påvirker din fysiske evne, men mer der at mange av de får deg til å slappe av / roe nerver, tenke klarere, få bedre reaksjonstid etc.

Det er f.eks referert til på koreanske lag som har doktorer som gir utøverene en cocktail med piller før kamper i bloggposten jeg linket til i min forrige kommentar.

Da ville jeg heller ha setti sammen et lag som kunne vært mer stabilt, og levd/konkurert mye lenger.

Det er cs:go spillere der ute som nærmer seg 40, som gjør en relativt solid jobb. PashaBiceps er 27 mener jeg og huske, helt utrolig virtus pro spiller. Anyways, poenget er at doping rett og slett ikke er så bra som man skulle tro. Perspektivet er nok annerledes for unge folk med en muluighet, men hva er den murligheten værdt for oss og dem om det bare skal vare i ett år.

Det endrer jo ikke det faktumet at de som benytter seg av disse stoffene har en fordel over alle andre. Det blir jo som å si at radarhack har ikke så mye å si, argumentet faller på seg selv. All form for juks må bli slått ned på, og per nu ignorerer vi veldig det ene aspektet av juksing.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

En annen ting - om det skal være organisert, få inn anti-doping umiddelbart. Lettere å ta ting ved røttene enn å grave ned i et allerede etablert system av doping.

Hva slags doping skulle det være snakk om?

E-sport er jo ikke i utgangspunktet en fysisk sport.

Skal de forby Battery og Burn?

Sånn helt på husken og fra http://bjoernfranzen.com/blog/#Smart_Drugsused_by_Cyberatheletes:

- Ritalin uten resept

- Adderal uten resept

- Concerta uten resept

- Focalin uten resept

- amfetamin

- cannabis

- Piracetam

- Methylphenidate

- Modafinil

- Selegiline

- Propranolol

- 2DPMP

- MPA

etc etc, listen må være mye lengre enn dette, men er det jeg finner sånn umiddelbart.

Faktum er at omtrent alle disse blir brukt i dag av utøvere og det er INGEN regulering på de. Jeg personlig tror ikke at noen i den norske scenen bruker noen av disse stoffene, men det betyr ikke at man på sikt skal unnlate å teste for det og ha kontroller for det.

Skal nevnes at få av disse påvirker din fysiske evne, men mer der at mange av de får deg til å slappe av / roe nerver, tenke klarere, få bedre reaksjonstid etc.

Det er f.eks referert til på koreanske lag som har doktorer som gir utøverene en cocktail med piller før kamper i bloggposten jeg linket til i min forrige kommentar.

Da ville jeg heller ha setti sammen et lag som kunne vært mer stabilt, og levd/konkurert mye lenger.

Det er cs:go spillere der ute som nærmer seg 40, som gjør en relativt solid jobb. PashaBiceps er 27 mener jeg og huske, helt utrolig virtus pro spiller. Anyways, poenget er at doping rett og slett ikke er så bra som man skulle tro. Perspektivet er nok annerledes for unge folk med en muluighet, men hva er den murligheten værdt for oss og dem om det bare skal vare i ett år.

Det endrer jo ikke det faktumet at de som benytter seg av disse stoffene har en fordel over alle andre. Det blir jo som å si at radarhack har ikke så mye å si, argumentet faller på seg selv. All form for juks må bli slått ned på, og per nu ignorerer vi veldig det ene aspektet av juksing.
Da tror jeg at du missforsto litt. Jeg er i mot all juks, men om ting gjøres ordentlig, så kan enkelte folk lett være en utrolig spiller helt til man er 30.

Dermed blir all doping ENDA mere verdiløst etter som at folk kaster bort potensielle år med utvikling For 1-2-3 år med egenskaper som ikke engang er nødvendig.

 

Anyways, juks er juks. Bare å stenge juksemakerene ute i minst 1 år.

Endret av MatseMats
Lenke til kommentar

Støtter absolutt tanken bak å ha et felles forbund for e-sporten i Norge og vil nesten påstå at det må til. Norge har i alt for lang tid manglet en sterk, uavhengig organisasjon som kan tilby scenen i sin helhet rammer, tilgang på gunstige medlemsavtaler, juridisk hjelp og alt som er relevant for en lignende paraply-organisasjon.

 

Norges land er rent geografisk lite, og det samme kan vi si om scenen generelt - det er et faktum. Å peke fingeren mot personer som har en eller flere sentrale verv i organisasjoner som opererer i e-sport blir feil, så lenge vedkommede klarer å balansere vervene sine. Så lenge en person gjør en god jobb, og ikke utnytter vervene til egen vinning - hvor er problemet da? Og enda viktigere, hvem skal faktisk gjøre jobben?

 

Da jeg selv sitter som styremedlem i Norges E-Sportforbund (NEF), så har forbundet over lengre tid, prøvd å rekruttere enhver sjel som var interessert, samt villig, til å legge ned tid og arbeid for dèt felles mål. Dog, når det kommer til stykket har det vist seg at majoriteten ikke er interessert i det.

 

// Meget bra artikkel, Claes! Du burde absolutt skrive mer :-)

Lenke til kommentar

Bare påpeke at Norge rent geografisk er ganske stort, vi er små i rent folketall - men det er bare en uvesentlig digresjon.

 

 

Vi trenger absolutt et forbund. Vi trenger et organ som kan være med å styre, vedtektsfeste en del ting og sette opp felles kjøreregler for hvordan man skal oppføre seg - og ikke minst være med å påse at disse reglene blir fulgt.

 

Når det kommer til habilitetsspørsmålet så eksisterer det i alle sektorer, bare se på kommunikasjonsbransjen der folk i politikken også sitter i tunge stillinger. Slik jeg ser det er det ingen problemer med dette - så lenge menneskene i stillingene er profesjonelle nok til å stille seg 100% innhabil i de sakene der de faktisk er innhabile. Som det er nevnt her er miljøet såpass lite pdd. at det rett og slett ikke er nok dyktige folk til at folk ikke kan ha flere hatter på samtidig.

 

Om du tar det kommersielle aspektet, så trenger man noen som passer på. Profesjonell esport er fortsatt i en startfase i Norge og skal man overbevise norskt næringsliv om at dette er en god investering må man også kunne vise til at de aktørene som er i esporten er folk som kan være gode representanter for de bedrifer eller organisasjoner som måtte velge og investere penger i det.

 

Dette er også en slags dominoeffekt; får du et forbund som kan styre skuta og passe på at ting blir gjort på en ren måte så får du flere kommersielle krefter inn i bildet som gir et større økonomisk grunnlag for å belønne dyktige folk til å ta de tyngre vervene/stillingene for å drive det videre.

Lenke til kommentar

Bare påpeke at Norge rent geografisk er ganske stort, vi er små i rent folketall - men det er bare en uvesentlig digresjon.

 

 

Vi trenger absolutt et forbund. Vi trenger et organ som kan være med å styre, vedtektsfeste en del ting og sette opp felles kjøreregler for hvordan man skal oppføre seg - og ikke minst være med å påse at disse reglene blir fulgt.

 

Når det kommer til habilitetsspørsmålet så eksisterer det i alle sektorer, bare se på kommunikasjonsbransjen der folk i politikken også sitter i tunge stillinger. Slik jeg ser det er det ingen problemer med dette - så lenge menneskene i stillingene er profesjonelle nok til å stille seg 100% innhabil i de sakene der de faktisk er innhabile. Som det er nevnt her er miljøet såpass lite pdd. at det rett og slett ikke er nok dyktige folk til at folk ikke kan ha flere hatter på samtidig.

 

Om du tar det kommersielle aspektet, så trenger man noen som passer på. Profesjonell esport er fortsatt i en startfase i Norge og skal man overbevise norskt næringsliv om at dette er en god investering må man også kunne vise til at de aktørene som er i esporten er folk som kan være gode representanter for de bedrifer eller organisasjoner som måtte velge og investere penger i det.

 

Dette er også en slags dominoeffekt; får du et forbund som kan styre skuta og passe på at ting blir gjort på en ren måte så får du flere kommersielle krefter inn i bildet som gir et større økonomisk grunnlag for å belønne dyktige folk til å ta de tyngre vervene/stillingene for å drive det videre.

 

Jeg må bare få påpeke at i den store skalaen så er profesjonell esport på verdensbasis fremdeles i en oppstartsfase og ikke bare i Norge. Det er bare det at vi er langt bak enkelte av frontløperne. Det virker som mange har problemer med å skille mellom esport på hobbybasis og det som nå er blit profesjonell esport.

 

Igjen når det kommer til habilitet så ser jeg også at flere nevner at de ikke ser problemet med det. For de som har drevet med esport i norge en stund så vet de jo selv at det finnes mange eksempler der det har vist seg at dette ikke lar seg gjøre. Selv om folk kanskje ikke har vært innvolvert så blir det evige diskusjoner og anklagelser om diverse så lenge man er innvolvert på flere fronter.

 

Personlig så tror jeg fremdeles vi har en lang vei å gå og at det å heller legge seg inn under et av de internasjonale forbundene som er på vei inn i esport i nær fremtid ville vært en gunstigere vei å gå for den norske scenen pdd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...