Gå til innhold

KOMMENTAR: – E-sporten i Norge må samles rundt et forbund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg støttar ønsket om eit forbund finansiert av det offentlege. I dokumentaren "Frag" (som ikkje er ein spesielt nyansert dokumentar om pro-gaming dessverre), så ser ein mellom anna Quake 4-spelaren Rafik Bryant miste sponsoren sin medan han deltek i ei turnering i Sør Afrika. Plutseleg hadde han ikkje råd til å reise heim til USA. Ørten spelarar seier òg at dei ofte har vunne pengepremiar dei aldri får sett snurten av. Ein må ha nokon som har myndgheit til å ta seg av useriøse aktørar. Nokon som kan vere rådgivarar for spelarar med tanke på kontrakter og konkurransar. Lista er lang, og eg trur alle er best sikra dersom det er nokon utan økonomiske interesser som sit i eit slikt forbund.

Lenke til kommentar

Ville vanligvis vært enig i tankegangen, men Kespa har demonstrert ganske tydelig at veldig mye avhenger av kvaliteten på organisasjonen, og de problemene blir sjelden synlige umiddelbart.

 

KeSPA ble nylig tatt opp i Idrettsforbundet i Sør-Korea. Det har vært en ganske stor endring i KeSPA siste årene etter BW/SC2 feiden, de har likevel gjort enormt mye for å utvikle e-sporten i Sør-Korea.

Lenke til kommentar

Ville vanligvis vært enig i tankegangen, men Kespa har demonstrert ganske tydelig at veldig mye avhenger av kvaliteten på organisasjonen, og de problemene blir sjelden synlige umiddelbart.

 

Jeg vil sette behovet på agendaen, ikke hvilket forbund. Der er jeg inhabil.

Det finnes mange fordeler, men også mange faremomenter.

Lenke til kommentar

Jeg er positiv til et forbund, men skeptisk til tvunget medlemskap for deltar på turneringer. Medlemskap bør være frivillig, der organnasjoner bør ikke bli tvunget til medlemskap i et forbund.

 

Tvang høres ikke hjemme uansett, der et forbund må bygge seg opp fra bunnen og bli akseptert av organnasjonene innen e-sport. Der alle organnasjonene bør ha stemmerett nå det gjelder saker tatt av forbundet.

 

Hvordan forbundet skal fungere og hvordan det skal bygges er det best at organnasjonene bak esporten samles å bli enig. Kanskje dette er dyttet i riktig retning for et samlet Norsk e-Sport forbund?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er også positiv til et forbund med fokus på å tilrettelegge for organisasjoner, spillere og produksjon rundt turneringer. Mener også at dette bør være frivillig, og det bør ikke koste mye å være medlem (200,- i året?). Så kan det være opp til hver organisasjon og arrangører om det skal være et krav å være medlem i forbundet.

 

Det jeg dog er veldig redd for, med tanke på det nåværende forbundet som er opprettet, er at vi har samme personer sittende som leder i flere av organisasjonene. For å nevne Stein Wilmann, som sitter som e-sportansvarlig for Gamer.no, styreleder for BX3 og styreleder, eller medlem, i det nåværende "Norges E-Sportforbund). Personlig synes jeg at en e-sportansvarlig for det som kan anses som norges største e-sportsatsing på lenge, ikke bør være organisert i en organisasjon som selv deltar i de høyeste ligaene. Vedkommende vil være inhabil til å ta noen som helst avgjørelser i toppdivisjonene. Han kan, i teorien, styre ligaen slik han selv ønsker. Det var en episode nylig hvor vedkommende tok en avgjørelse i favør sin egen organisasjon. Slikt kan ikke skje dersom man skal ta en slik liga seriøs.

 

Man kan jo bare tenke seg om man har samme person til å kontrollere det offisielle forbundet for e-sport i landet. Det er en grunn til at ledere i de norske fotballklubbene ikke sitter å tar avgjørelser for Norges fotballforbund. Dette er ikke ment som et angrep på Stein, for det kunne vært andre personer i samme situasjon, men jeg synes utviklingen er skremmende med å ha samme person ansvarlig for mange store prosjekter, der han i praksis selv deltar med egen organisasjon.

 

Om vedkommende står bak organiseringen, og ikke tar beslutninger i ligaen så er det en annen sak. Nå vet vi uansett med sikkerhet at e-sportansvarlig har gjort admin-beslutninger i divisjoner der hans egen organisasjon deltar.

Lenke til kommentar

Er også positiv til et forbund med fokus på å tilrettelegge for organisasjoner, spillere og produksjon rundt turneringer. Mener også at dette bør være frivillig, og det bør ikke koste mye å være medlem (200,- i året?). Så kan det være opp til hver organisasjon og arrangører om det skal være et krav å være medlem i forbundet.

 

Det jeg dog er veldig redd for, med tanke på det nåværende forbundet som er opprettet, er at vi har samme personer sittende som leder i flere av organisasjonene. For å nevne Stein Wilmann, som sitter som e-sportansvarlig for Gamer.no, styreleder for BX3 og styreleder, eller medlem, i det nåværende "Norges E-Sportforbund). Personlig synes jeg at en e-sportansvarlig for det som kan anses som norges største e-sportsatsing på lenge, ikke bør være organisert i en organisasjon som selv deltar i de høyeste ligaene. Vedkommende vil være inhabil til å ta noen som helst avgjørelser i toppdivisjonene. Han kan, i teorien, styre ligaen slik han selv ønsker. Det var en episode nylig hvor vedkommende tok en avgjørelse i favør sin egen organisasjon. Slikt kan ikke skje dersom man skal ta en slik liga seriøs.

 

Man kan jo bare tenke seg om man har samme person til å kontrollere det offisielle forbundet for e-sport i landet. Det er en grunn til at ledere i de norske fotballklubbene ikke sitter å tar avgjørelser for Norges fotballforbund. Dette er ikke ment som et angrep på Stein, for det kunne vært andre personer i samme situasjon, men jeg synes utviklingen er skremmende med å ha samme person ansvarlig for mange store prosjekter, der han i praksis selv deltar med egen organisasjon.

 

Om vedkommende står bak organiseringen, og ikke tar beslutninger i ligaen så er det en annen sak. Nå vet vi uansett med sikkerhet at e-sportansvarlig har gjort admin-beslutninger i divisjoner der hans egen organisasjon deltar.

 

 

Hei Kenneth,

 

Du må nesten vise til hvilken sak hvor jeg har favorisert egen klubb. Jeg tar som sagt ikke avgjørelser i kamper hvor BX3 er involvert, det gjør andre admins og ansatte i Gamer.no. At jeg ikke kan ta avgjørelser ellers i toppdivisjonen er jeg uenig i. Det finnes faktisk ingen tegn til at mine avgjørelser og valg som e-sportansvarlig har favorisert BX3, snarere tvert imot.

 

Eksempelvis har jeg begrenset antall lag fra samme klubb i toppdivisjonen til 1. Dette kunne jeg med den største letthet ha unlatt å ha som regel, og BX3 kunne med letthett ha hatt flere lag i toppdivisjonen. Faktisk ble BX3.CSGO 2 nektet opprykk nettopp pga denne regelen ifjor.

 

Det har seg også slik at jeg har de rollene jeg har i Norsk e-sport for en grunn. Jeg gjør, i stedet for å bare prate. Det er mange som fortsatt er involvert i Norsk e-sport som har hatt posisjonene jeg har nå, men ikke gjort noe med de. Jeg var tross alt utenlands i 5 år fra 2004-2009. Er det min feil? Nei. Jeg har jobbet veldig hardt, og er i de fleste tilfeller best kvalifisert til arbeidet i de vervene jeg innehar. Samtidig har jeg med mer eller mindre hell forsøkt å inkludere flest mulig mennesker langs veien.

 

Du går forøvrig veldig langt i å insinuere at jeg har en slags gjemt agenda om å overta hele e-sporten i Norge som alle handlinger og faktisk resultater så langt peker på det motsatte.

 

Det blir ofte slik at når en gjentar det samme om og om igjen så blir det en slags vedtatt sannhet, og i dette tilfellet: "Stein er korrupt, han jobber bare for sine egne prosjekter".

Endret av Stein Wilmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er også positiv til et forbund med fokus på å tilrettelegge for organisasjoner, spillere og produksjon rundt turneringer. Mener også at dette bør være frivillig, og det bør ikke koste mye å være medlem (200,- i året?). Så kan det være opp til hver organisasjon og arrangører om det skal være et krav å være medlem i forbundet.

 

Det jeg dog er veldig redd for, med tanke på det nåværende forbundet som er opprettet, er at vi har samme personer sittende som leder i flere av organisasjonene. For å nevne Stein Wilmann, som sitter som e-sportansvarlig for Gamer.no, styreleder for BX3 og styreleder, eller medlem, i det nåværende "Norges E-Sportforbund). Personlig synes jeg at en e-sportansvarlig for det som kan anses som norges største e-sportsatsing på lenge, ikke bør være organisert i en organisasjon som selv deltar i de høyeste ligaene. Vedkommende vil være inhabil til å ta noen som helst avgjørelser i toppdivisjonene. Han kan, i teorien, styre ligaen slik han selv ønsker. Det var en episode nylig hvor vedkommende tok en avgjørelse i favør sin egen organisasjon. Slikt kan ikke skje dersom man skal ta en slik liga seriøs.

 

Man kan jo bare tenke seg om man har samme person til å kontrollere det offisielle forbundet for e-sport i landet. Det er en grunn til at ledere i de norske fotballklubbene ikke sitter å tar avgjørelser for Norges fotballforbund. Dette er ikke ment som et angrep på Stein, for det kunne vært andre personer i samme situasjon, men jeg synes utviklingen er skremmende med å ha samme person ansvarlig for mange store prosjekter, der han i praksis selv deltar med egen organisasjon.

 

Om vedkommende står bak organiseringen, og ikke tar beslutninger i ligaen så er det en annen sak. Nå vet vi uansett med sikkerhet at e-sportansvarlig har gjort admin-beslutninger i divisjoner der hans egen organisasjon deltar.

 

Jeg er på sett og vis enig, men nå har det seg slik at e-sport i Norge ikke er større en at det blir personer som går igjen i de samme posisjonene og organene som er rundt.

Jeg selv har vært daglig leder i Expert-Gaming og manager for CS laget (noe jeg fortsatt er, men er ikke en del av ExG noe mere), og jeg har hjulpet til med turneringen, laget dvs regler og avgjørelser her og der, har også satt meg opp i ett utvalg i NEF (Norges e-sport forbund), og sånn er det bare, noen legger igjen enorme mengder tid i at det her skal gå rundt, mens andre sitter på sidelinjen og ser på. Eventuelt så føler noen at de har nådd sin kapasitet med det ene vervet de har.

Eneste man må passe på da man har flere verv er å informere at "her er jeg inhabil, får ikke gjort noe med denne saken". Og her har kanskje da som du nevner: Stein vært litt uklar i noen omstendigheter. Men jeg veit etter samarbeid sammen med Stein at avgjørelser vedrørende Bx3 ikke er tatt av han alene personlig, det kan kanskje ha skjedd at han har viderebringt beskjeder osv., men i gamer.no sin rolle så har ikke Stein tatt avgjørelsene som angår Bx3 aleine (så fremt det ikke står 100% tydelig i reglemanget hva som gjelder i den saken en eventuelt klage gjelder).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et forbund er det ingen tvil om at trengs, men som Kenneth har skrevet lenger nede bør det være en enkel orga, uten tilkobling til andre. Alle organisasjonene bør ha en representant hver hvor stemmene teller like mye. Det er eneste måten folk vil være villige til og ta seg in i et forbund. Er også enig i at det ikke bør være tvang, slik som tjnome skrev.

Lenke til kommentar

Jeg er definitivt positiv til en slik uavhengig organisasjon, og mener forfatter har mange gode poeng.

 

Angående Norges e-sportforbund og Wilmann kommer det der alltid til å bli et habilitetsspørsmål for folk som ser det utenifra, uansett hvilke regler som blir laget og hva som blir sagt i etterskudd av hendelser. Jeg forstår poengene til Groggi også, at det gjerne er snevert med folk å ta av, men likevel mener jeg at det greieste der er å hå ha en helt klar linje, slik at det ikke blir noen usikkerheter rundt det når ting først dukker opp. Personer i et slikt forbund, skal forbundet være troverdig nok, bør ikke ha tilknytning til e-sportorganisasjoner, turneringsarrangører eller andre aktører (for eksempel sponsorer) som av egen vinning kan ha interesse i en sak som blir tatt opp hos forbundet.

 

Ingen kritikk til Norges e-sportforbund, da jeg rett og slett ikke har peiling på hva de driver med. Men skal vi ha ett felles forbund involvert i hele e-sporten i Norge, så mener jeg at dette jeg har nevnt bare sier seg selv.

 

Ja, kanskje veien er lang å gå før vi har nok folk i sterke nok posisjoner som dette, men skal e-sporten i Norge vokse, må vi begynne å tenke langsiktig.

Endret av Sanchez_
Lenke til kommentar

Dataspill, inkluderer dette også konsoll? 94% høres høyt ut om det kun er data.

Ja, konsoll/tv spill går under benevnelsen dataspill i rapporten.

 

Er i utganspunktet positiv til e-sport forbund. Men hvordan utformingen og organiseringen bør være ,er det vanskelig å gi en fasit på. Men slik er det vel med mange etablerte forbund også virker det som

 

Ett sted må man begynne.

Endret av CreareCopy
Lenke til kommentar

Jeg er definitivt positiv til en slik uavhengig organisasjon, og mener forfatter har mange gode poeng.

 

Angående Norges e-sportforbund og Wilmann kommer det der alltid til å bli et habilitetsspørsmål for folk som ser det utenifra, uansett hvilke regler som blir laget og hva som blir sagt i etterskudd av hendelser. Jeg forstår poengene til Groggi også, at det gjerne er snevert med folk å ta av, men likevel mener jeg at det greieste der er å hå ha en helt klar linje, slik at det ikke blir noen usikkerheter rundt det når ting først dukker opp. Personer i et slikt forbund, skal forbundet være troverdig nok, bør ikke ha tilknytning til e-sportorganisasjoner, turneringsarrangører eller andre aktører (for eksempel sponsorer) som av egen vinning kan ha interesse i en sak som blir tatt opp hos forbundet.

 

Ingen kritikk til Norges e-sportforbund, da jeg rett og slett ikke har peiling på hva de driver med. Men skal vi ha ett felles forbund involvert i hele e-sporten i Norge, så mener jeg at dette jeg har nevnt bare sier seg selv.

 

Ja, kanskje veien er lang å gå før vi har nok folk i sterke nok posisjoner som dette, men skal e-sporten i Norge vokse, må vi begynne å tenke langsiktig.

 

Jeg er enig i at skal man sitte i "det øverste organet", så bør man ikke ha andre verv, men da mest trolig organet NEF vil komme på banen innen ikke så alt for lang tid, kan ta 1 år eller 2 føre alt er spikret vell og merke, så er det vanskelig å få inn personer som ikke har sammenheng med en annen organisasjon, event, turnering eller sponsor. Så i starten så ser jeg på det som så og si umulig at et sånt organ kan fungere uten personer som har verv her og der. Eventuelt så må da personene som har verv gi opp de vervene, men da er jeg redd noen organisasjoner, turneringer osv vil gå dukken da en del av drivkraften er i de personene og fundamentene i Norge ikke er gode nok til å klare seg uten de mest hardtarbeidende personene.

MEN den dagen Norge som helhelt har stablett seg godt på beina, nye personer har kommet inn med samme iver osv. så ser jeg ikke på det som uproblematisk at personer med større verv i f.eks. NEF bare skal ha med det organet å gjøre, og bare det, men pr dags dato er ikke det mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...