Gå til innhold

NOSTALGI: Vi pakker opp en ekte 80-tallslegende (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå snakker vi nostalgi ! Det var i de gode gamle dager. Har selv en fullt fungerende +4.. Du verden så moro det var å liste ut C64 programmer og oversette til +4. Mange sene netter med linje for linje sjekk av meterlange matriseutskrifter...

 

Kunne vært artig å prøve seg igjen. Lærte utrolig mye av hvordan en datamaskin jobber med dette her. For ikke å snakke om "micro-professor".....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå kan faktisk en C64 brukes til annet enn spill, nesten utrolig nok. Jeg jobbet med å lage et foringsystem for fiskeoppdrett basert på Commodore C64. Vi laget et interface med klokke med batteri, en bootloader som startet maskinen fra disk når den ble slått på og en seriell optisk utgang som styrte 90 releutganger. Systemet styrte altså 90 svære kar med fisk :)

Programvaren var laget i basic som var kompilert og gikk 10 ganger så "kjapt" og i tillegg var det et assembler program i et definert minneområde for dette som ble kjørt 10 ganger i sekundet. Her ble foringstider målt ut og de 90 kanalene ble oppdatert 10 ganger i sekundet ! med "kalender" over kanalene på skjermen som viste i sanntid kanalene som var slått av, i pause eller om de kjørte ut fiskefor.

Dette ble solgt over hele kloden for snart 35 år siden og kan hende er det noen som går enda. Vet noen ble endret til PC på mident av 90-talle. Det morsomme er at PCen ikke klarte oppdatere mer enn 1 gang pr. sekund den gang, og heller ikke vise kanalstatus i sanntid på skjermen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Diskettspilleren hadde en egen CPU som kunne programmeres og man hadde e.g. program som spilte musikk vha. av styring av diskettstasjonen.

Diskette hadde ulikt antall sektorer avhengig av hvor lang inn på diskene man var, for å få nær samme tetthet per areal.

Turbuload programmer kuttet ned på signallengder og paritet så det gikk fortere.

Videobrikken hadde masse morsomt med spriter og raster.

C64 hadde 64KB RAM, men adressene overlappet med ROM, så man måtte switche ut basic for å aksessere deler.

De fleste programmerte vel i assembler på C64, gjerne direkteassembler.

Man kunne klippe i dobbeltdisketter så man brukte begge sider på dem ved å snu dem rundt, dette fungerte på enkelte merker som ble solgt som singel-side også, men aldri på Esseltes. De mer avanserte endret diskettstsjonen så man kunne slå av skrivesperre uten å klippe i dem.

Man kunne ganske lett definere sine egne fonter.

Det var ganske nyttig å lage sin egen resetknapp for C64.

Jeg likte de mange spillene med gode ideer, ikke bare fokus på god grafikk og lyd.

Mange lagde demoer som man utvekslet, gjerne med avanserte hacks hvor man gjorde noe nytt, som fullskjerms bilder (uten rammer), raster, samplinger, osv.

Er C64 en årsak til den merkelige bølgen med visual basic mange år senere, med IT sjefer og prosjekteledere som kunne basic fra før?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ooh, de psykedeliske lasteskjermene som varte i evigheter (føltes i alle fall slik ut) med kassettene. Mang en kveld og familiefester som ble bedre med C64, og mangen sår og blemmer i håndflatene etter familiekonkurranse mellom søskenbarn på forskjellige friidretsspill! :p

 

Tror jeg knakk minst fem joystick'er på 'summer games'.. Modda til slutt en Quickshot med nye brytere, den holdt! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...