Gå til innhold

Kjøp av ny, enkel NAS, trenger anbefalinger


Gunn@r

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en ny NAS med litt mer lagringskapasitet, da den gamle "kun" har 2TB, mens jeg er ute etter en på 3 eller 4TB.

 

Den nåværende nettverksdisken min er en seagate blackarmor nas 110 2tb, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd.

 

Faktisk er jeg så fornøyd at jeg vil gjerne ha den identiske NASen, bare med 4TB da. Jeg finner den kun på amazon.com, men der kommer det opp at det ikke går an å sende den til adressen min her i Norge, så den tanken må jeg kanskje legge fra meg?!

 

Så om jeg ikke kan bestille samme NAS som jeg har, så må jeg se etter en ny. Egentlig er mine eneste kriterier at det må kunne gå an å opprette forskjellige brukere og shares, for deretter å tilpasse ulike rettigheter for forskjellige brukere på forskjellige shares.

Og NASen må helst komme med harddisk, og da er vel en NAS med 1 bay mest aktuelt. Sikkerhetskopiering er ikke et tema her, så ser ingen grunn for 2 eller flere bay, RAID og den pakka.

Ellers er jo stor prosessor/mye minne bare et pluss...

 

Noen som har noen ideer om hva som kan være aktuelt for mitt enkle behov? ...om jeg da ikke kan få tak på den jeg allerede har, bare med 4TB :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har selv Synology 213j som er jeg svært fornøy med selv om firmware i den begynner å bli så tung at ytelsen på den er i fare. (Har valgt å oppdatere hver ny firmware som kommer)

Jeg skjønner du er ute etter noe som koster mindre og etter selv å ha eid en ZyXEL NSA210 (1 HDD) i mange år vil jeg anbefale ZyXEL NSA325V2. Denne tar 1 eller 2 disker og du kan få den for å i underkant av 800,- uten HDD. Min gamle NAS med 2T HDD ga jeg til min broder da ytelsen på 1G LAN ikke var i toppen, noe de nye fra ZyXEL er mye bedre på.

https://prisguiden.no/produkt/zyxel-nsa325v2-196614

 

Når du velger HDD, husk at 3T HDDer feiler oftere enn 2T og 4T.

 

Den gamle NASen din kan du bruke som ekstra backup av det du er mest redd for å miste, som dokumentene og bildene dine. Bruker et program kalt Second Copy jeg kan anbefale. Kopier til begge NASene på forskjellig dager.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har selv Synology 213j som er jeg svært fornøy med selv om firmware i den begynner å bli så tung at ytelsen på den er i fare. (Har valgt å oppdatere hver ny firmware som kommer)

Jeg skjønner du er ute etter noe som koster mindre og etter selv å ha eid en ZyXEL NSA210 (1 HDD) i mange år vil jeg anbefale ZyXEL NSA325V2. Denne tar 1 eller 2 disker og du kan få den for å i underkant av 800,- uten HDD. Min gamle NAS med 2T HDD ga jeg til min broder da ytelsen på 1G LAN ikke var i toppen, noe de nye fra ZyXEL er mye bedre på.

https://prisguiden.no/produkt/zyxel-nsa325v2-196614

 

Når du velger HDD, husk at 3T HDDer feiler oftere enn 2T og 4T.

 

Den gamle NASen din kan du bruke som ekstra backup av det du er mest redd for å miste, som dokumentene og bildene dine. Bruker et program kalt Second Copy jeg kan anbefale. Kopier til begge NASene på forskjellig dager.

Takk for svar :-)

Men om jeg skal kjøpe meg en harddisk på 2TB, så koster denne cirka like mye som NASen, og jeg vil jo helst ha 2x2TB. Så da snakker vi i beste tilfelle om rundt 2500kr?!

 

Har du noe formening om WD My Cloud 4TB?

Endret av Gunn@r
Lenke til kommentar

Jeg ser jo at en ZyXEL NSA210 til 800 og en Seagate Barracuda 4TB til 1300/1400 (som jeg ville valgt) koster noen hundre mer enn WD My Cloud 4TB, men jeg ville ikke valgt en "pakkeløsning" fra en HDD leverandør, de kan lage HDDer, mens selve NAS serveren blir for dem mindre interessant. En ZyXEL NAS er mer et fullverdig produkt i mine øyne og en kan du henge på mer plass med plass for 2 HDDer. Kan bare si det jeg ville valgt, du må bestemme hva som passer deg :)

 

Jeg mener backup med to speilede disker ikke er noen super løsning siden alt tross alt er i en boks og en kan risikere å miste alt uansett. Da er det bedre å ha to NAS som viktige ting ligger på.

 

Har ikke noe erfaring med WD My Cloud 4TB, dessverre...

 

Skriv gjerne noen ord om hva du lander på

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Jeg ser jo at en ZyXEL NSA210 til 800 og en Seagate Barracuda 4TB til 1300/1400 (som jeg ville valgt) koster noen hundre mer enn WD My Cloud 4TB, men jeg ville ikke valgt en "pakkeløsning" fra en HDD leverandør, de kan lage HDDer, mens selve NAS serveren blir for dem mindre interessant. En ZyXEL NAS er mer et fullverdig produkt i mine øyne og en kan du henge på mer plass med plass for 2 HDDer. Kan bare si det jeg ville valgt, du må bestemme hva som passer deg :)

 

Jeg mener backup med to speilede disker ikke er noen super løsning siden alt tross alt er i en boks og en kan risikere å miste alt uansett. Da er det bedre å ha to NAS som viktige ting ligger på.

 

Har ikke noe erfaring med WD My Cloud 4TB, dessverre...

 

Skriv gjerne noen ord om hva du lander på

Har kjøpt meg en WD My Cloud 4TB og er foreløpig veldig positiv. Shares, rettigheter, ekstern/remote tilgang, egentlig alt som jeg trenger, ser ut til å funke veldig bra. For øyeblikket er kopieringsjobben fra den gamle NAS-serveren ikke ferdig, men ting er oppe og går, og funker :-)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...