Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

er OCD en psykisk sykdom?


Monica Jansen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jeg psykisk sjuk hviss jeg får diagnosen OCD i morgen hos psykologen?

 

Det kommer i hovedsak an på grad av fungering, altså i hvor stor grad dine symptomer hindrer deg i det daglige. Dersom du fungerer bra både i jobb og sosialt så kvalifiserer det i utgangspunktet ikke for sykdom.

 

I tillegg skilles det vel også mellom hvorvidt dine symptomer er personlighetsrelatert eller ei - personlighetsforstyrrelser er ikke sykdom i utgangspunktet.

 

Du finner litt mer om OCD i DSM-manualen (300.3) eksempelvis her:

http://beyondocd.org/information-for-individuals/clinical-definition-of-ocd

 

Og i ICD-manualen her (F42):

http://www.kith.no/sokeverktoy/icd10/html/kv_5.htm

 

Du vil forøvrig kunne få et mer profesjonelt svar ved å forhøre deg med psykiateren her:

http://forum.doktoronline.no/index.php?/forum/7-psykiatri/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med eller i at det handler mest om i hvilken grad du klarer å fungere.

 

En OCD som gjør at du ikke kommer ut av huset pga. bakterieskrekk klassifiseres nok som psykisk sykdom, mens tvangstanker om å skade andre som dukker opp sporadisk men ikke tar over tankene dine og ikke hindrer deg i å jobbe/ta deg av familien etc. kanskje ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Enig med eller i at det handler mest om i hvilken grad du klarer å fungere.

 

En OCD som gjør at du ikke kommer ut av huset pga. bakterieskrekk klassifiseres nok som psykisk sykdom, mens tvangstanker om å skade andre som dukker opp sporadisk men ikke tar over tankene dine og ikke hindrer deg i å jobbe/ta deg av familien etc. kanskje ikke gjør det.

Sistnevnte er heller ikke OCD. Det må være negativt på en eller annen måte for at diagnosen stilles.
Lenke til kommentar

Jeg har det sån at i stressende situasjoner får jeg avogtil ubehagelige tanker som prøver å lokke meg til å kaste mobilen på ting jeg er glad i og å skade fremmede mennesker. Jeg gjør ikke handling av disse tankene, men de er ekle fordet. Men så fort jeg fokuserer og tenker på noe annet som jeg opplever, så går disse tankene bort. Men de har en tendens til å dukke opp i situasjoner som i dyrepark og i store byer.

Lenke til kommentar

Det er kanskje noen som ser ut til å prestere godt, og har kanskje funnet sine måter å håndtere det på. Men det betyr jo ikke at den personen faktisk presterer godt iforhold til sitt potensiale, og måten det håndteres på trenger ikke alltid å være så bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...