Gå til innhold

Denne skal løse alle nettverksproblemene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine nettverks "problemer" løste seg med en ny ruter, eneste problemet var at min trådløse printer ikke likte/samarbeidet med min gamle ruter eller om det var omvendt.

Og med mindre man bor i ett flere hundre kvadratmeter stor villa så trenger vel ytterst får en repeater, men det spørs vel litt på hva huset er bygd av også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette finnes i bøtter og spann fra før av. TP-Link, D-Link, Asus.. alle har sin egen løsning. Bruker to av repeaterne til TP-Link i leiligheten min; dual-band, prima dekning/hastighet - trengte ikke noen app heller.

 

Åja, også står de rett i støpselet. Tar ikke noen plass på noen flate, men gjemmer seg bak sofaer og liknende. :)

Lenke til kommentar

De fleste burde vel starte med å skaffe seg en halvveis oppegående router fremfor den billigste varianten de kan plukke opp på Elkjøp, Expert eller Clas Ohlson. Videre så kan jo mer eller mindre enhver ny eller gammel router settes opp som repeater, bridge eller aksess punkt alt ettersom hva man trenger til sitt bruk.

 

Videre så kan jo folk begynne å plassere trådløs router / aksesspunkt noe mer strategisk.. Folk flest ser ut til å hjemme de bort i et klesskap, under TV-benken osv.. Dette er lite logisk med tanke på signalkvalitet. Om du har et loft så ta heller å strekk en nettverkskabel så du kan få plassert router ca midt i huset via lofte, det burde jo ikke by på så alt for store problemer for de fleste da knapt noen jeg kjenner bryr seg om kabelstrekking på loftet. Om du har helt noia for kabler og midten av huset er langt unna nettverksuttaket / modem / hussentral så ta nå i det minst å plasser router / aksesspunkt i høyden og med relativt fri sikt og forsøk å vinkle antenner strategisk.

 

 

Bor du et sted med flere trådløse nettverk innenfor rekkevidde, noe jeg regner med de fleste gjør så sørg for å sette router / aksesspunkt til de minst belastede kanalene. Ikke stol på disse håpløst dårligere "Auto" funksjonene, selv de dyreste og beste routerne på markedet er helt elendige på dette punktet og setter for ditt nettverk til det samme som alle rundt deg. Få tak i en Android telefon, last ned WiFi Analyser og velg kanalen med minst trafikk og vips så blir ting fort meget bedre bare der.

 

 

Om du først skal gå for en repeater, eventuelt sette opp en router som repeater så ikke plasser den i motsatt ende av huset.. Repeater vil ha varierende resultat, stabilitet og ytelse avhengig av hvor godt signal den tar inn fra din router / aksesspunkt så det å plassere repeater helt i andre enden hvor du normalt har ræva dekning eller nett burde si seg selv at er en ytterst dårlig løsning. Repeater burde plasseres på grensa hvor du normalt går fra god til litt dårligere dekning og klarer ikke en enkelt repeater å spre signalet ditt godt nok, ja da burde du investere i flere. Man kan også se på og vurdere "HomePlug" aka "nett over strømnett" løsninger om man har et hus som ikke er veldig gammelt med mange dimmere, og som går over flere sikringsskap og da enkelt kunne få satt opp egne aksesspunkt strategisk rundt om i huset uten noe merkbart tap av ytelse eller kvalitet som man ofte får med repeatere.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke noe poeng å kjøpe en svinedyr ruter hvis en til brøkdelen av prisen fungerer helt ok

Det høres ut som du fraråder folk å kjøpe dette på "normale" butikker

Selv bruker jeg en netgear kjøpt hos clas ohlson uten at det skaper problemer

strengt tatt så er det ikke jeg som bruker den men de ( av slekten ) som er på besøk

 

Den også plassert høyt i huset

Den takler både trådløs ringeapparat , trådløse brannvarslere og Biltema værestasjon - uten at den blir forstyrret av de tingene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Du får jo Asus RT-N66U på expert til 1200kr, noe som er samme prisen som de aller fleste nettbutikker kjører og den rutern er jo bra den, det er vel litt sånn dessverre at man må betale en relativt høy sum for å få noe som er bra, men det kommer jo også litt an på hva man bruker nettet til og hvor kjapt nett man har osv, hvis alt du gjør er å betale regninger på nett å skrive ett par innlegg på fb så behøver man vel ikke den aller dyreste og flotteste rutern, men om man skal spille, stream, laste ned etc så burde man jo kjøpe en som er mye mer stabil og en del av de dyrere er vel bedre på det punktet og mange av de billige er ikke de aller beste på høy fart eller å gi deg den farten du har betalt for.

Lenke til kommentar

De fleste burde vel starte med å skaffe seg en halvveis oppegående router fremfor den billigste varianten de kan plukke opp på Elkjøp, Expert eller Clas Ohlson. Videre så kan jo mer eller mindre enhver ny eller gammel router settes opp som repeater, bridge eller aksess punkt alt ettersom hva man trenger til sitt bruk.

 

Videre så kan jo folk begynne å plassere trådløs router / aksesspunkt noe mer strategisk.. Folk flest ser ut til å hjemme de bort i et klesskap, under TV-benken osv.. Dette er lite logisk med tanke på signalkvalitet. Om du har et loft så ta heller å strekk en nettverkskabel så du kan få plassert router ca midt i huset via lofte, det burde jo ikke by på så alt for store problemer for de fleste da knapt noen jeg kjenner bryr seg om kabelstrekking på loftet. Om du har helt noia for kabler og midten av huset er langt unna nettverksuttaket / modem / hussentral så ta nå i det minst å plasser router / aksesspunkt i høyden og med relativt fri sikt og forsøk å vinkle antenner strategisk.

 

 

Bor du et sted med flere trådløse nettverk innenfor rekkevidde, noe jeg regner med de fleste gjør så sørg for å sette router / aksesspunkt til de minst belastede kanalene. Ikke stol på disse håpløst dårligere "Auto" funksjonene, selv de dyreste og beste routerne på markedet er helt elendige på dette punktet og setter for ditt nettverk til det samme som alle rundt deg. Få tak i en Android telefon, last ned WiFi Analyser og velg kanalen med minst trafikk og vips så blir ting fort meget bedre bare der.

 

 

Om du først skal gå for en repeater, eventuelt sette opp en router som repeater så ikke plasser den i motsatt ende av huset.. Repeater vil ha varierende resultat, stabilitet og ytelse avhengig av hvor godt signal den tar inn fra din router / aksesspunkt så det å plassere repeater helt i andre enden hvor du normalt har ræva dekning eller nett burde si seg selv at er en ytterst dårlig løsning. Repeater burde plasseres på grensa hvor du normalt går fra god til litt dårligere dekning og klarer ikke en enkelt repeater å spre signalet ditt godt nok, ja da burde du investere i flere. Man kan også se på og vurdere "HomePlug" aka "nett over strømnett" løsninger om man har et hus som ikke er veldig gammelt med mange dimmere, og som går over flere sikringsskap og da enkelt kunne få satt opp egne aksesspunkt strategisk rundt om i huset uten noe merkbart tap av ytelse eller kvalitet som man ofte får med repeatere.

 

Nå er det vel motsatt, færre og færre enheter som støtter, i original firmware, å opptre som noe annet enn det du kjøper den som. Det finnes reiserutere som kan innta masse forskjellige roller, men rene hjemmerutere er det sjeldent at støtter å opptre som rent aksesspunkt, repeater eller klient (for å fungere som trådløst kort på enheter kun med kablet tilgang).

 

D-link f.eks. sluttet å støtte flere bruksområder på ruterne sine, allerede rundt 2006 mener jeg å huske.

 

Linksys sluttet vel i samme periode, men for de linuxbaserte ruterne kunne man bruke DD-WRT eller andre uoffisielle firmwares som likevel ga deg valgene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...