Jump to content
Forumet kan virke noe ustabilt for øyeblikket. Takk for tålmodigheten. ×
Sign in to follow this  
RBW

– Vi er en gjeng med nerder (Ekstra)

Recommended Posts

Skjønner at det kanskje grenser mot forretningshemmeligheter, men det hadde vært interessant å lese mer teknisk detaljert om den rasjonelle nettverksmodellen som de bruker.

Det er ikke egenutviklet programvare de bruker for nettverks overvåking.
Det er Network Weathermap med Cacti eller annen RRDTool system i bakkant

Edited by Chather

Flott lager de har med switcher som hadde end of sale i 2006. Ser nå hvorfor de klarer å lever billig internett når de bruker utstyr som Cisco sier at var "obsolite" i 2011.

Fornøyd kunde av Lynet her  :woot:

Har bare hatt gode erfaringer med dem så langt. Svarer raskt på mail, er imøtekommende og service-innstilte.

Flott lager de har med switcher som hadde end of sale i 2006. Ser nå hvorfor de klarer å lever billig internett når de bruker utstyr som Cisco sier at var "obsolite" i 2011.

Som det står i teksten, dette er reservedeler for kjapt å fikse ting om en switch går i stykker. Da blir det kjappere å sette inn en helt like og laste inn en backup av den omfattende konfigurasjonen enn å bruke en helt ny modell.
Tipper de bruker nyere modeller på nye installasjoner :)

Edited by morten_b

Syns ikke altibox har så helt gale priser, og de har jo 300.000+ kunder.

de er rimeligere på 500/500 (995) der hvor nodene er utbygget til gigabit.

og du får 300/300 til 749 som og er billigere.

I tilegg får du nå på kjøpet en Asus RT-U66 ? router, ved bestilling av 300 eller 500 til verdi over tusen kroner. (iallefall hos Agder Breiband nå)

på 50 og 100 er lynet rimeligere.

Det triste oppi her , er fiberprisene til Telenor. Som kjent adsl stil, ingen tegn til å konkurere, her skal det melkes til det ytterste.

Har klagd selv flere ganger, betaler 899 for 70/70 ;(

Som det står i teksten, dette er reservedeler for kjapt å fikse ting om en switch går i stykker. Da blir det kjappere å sette inn en helt like og laste inn en backup av den omfattende konfigurasjonen enn å bruke en helt ny modell.

Det gjør de ikke, de kjøper nok gamle switcher billig på ebay eller noe.

Du får jo ikke tak i dem fra forhandlere lengre.

Så de switchene på bildet blir brukt til å bytte de som ryker, som de sikkert gjør titt og ofte da de sikkert er rundt 10 år gamle alle sammen, samt i nyinstallasjoner.

Konklusjon er trukket fra at det står en 2950 nede i dataskapet i blokka mi som lynet har satt opp, dette er en relativ nyinstallasjon.

Men jeg er kunde av de selv, og er veldig fornøyd som sådan, har ikke noe å klage på når det kommer til tjenesten de leverer.

Edited by ZanZel

Det triste oppi her , er fiberprisene til Telenor. Som kjent adsl stil, ingen tegn til å konkurere, her skal det melkes til det ytterste.

Har klagd selv flere ganger, betaler 899 for 70/70 ;(

Hva er det du klager over? Her må jeg betale 400 pr mnd for en 13/0,8 linje. Min mor må betale 300kr for en 1/0,7 linje. Hver glad du har tilgang på raskt nett du.

Da venter jeg spent på utbygging i Malvik, Sør-Trøndelag.
Gleder meg til den dagen jeg kan levere oppsigelse til Get/Loqal.

Det vil nok ta sin tid før så øde plasser blir utbygd noe særlig. Selv her inne i byen er det jo mange som ikke har så spesielt bra linje.

Hva tilbyr loqal på ditt sted nå da, og hvilken pris?

Det gjør de ikke, de kjøper nok gamle switcher billig på ebay eller noe.

Du får jo ikke tak i dem fra forhandlere lengre.

Så de switchene på bildet blir brukt til å bytte de som ryker, som de sikkert gjør titt og ofte da de sikkert er rundt 10 år gamle alle sammen, samt i nyinstallasjoner.

Konklusjon er trukket fra at det står en 2950 nede i dataskapet i blokka mi som lynet har satt opp, dette er en relativ nyinstallasjon.

Men jeg er kunde av de selv, og er veldig fornøyd som sådan, har ikke noe å klage på når det kommer til tjenesten de leverer.

Hos oss så står det en 2510-48 Switch (J9020A), den sluttet HP å selge i sent i 2013/tidlig 2014, tror jeg. Ble installert hos oss i fjor. I mine øyne ser speccen bra ut, men jeg er ikke en nettverksproff ;)

Edited by Uderzo

Det vil nok ta sin tid før så øde plasser blir utbygd noe særlig. Selv her inne i byen er det jo mange som ikke har så spesielt bra linje.

Så øde plasser haha

Er ekstremt fornøyd med Lynet fiber, ping mot NBFC sine BF4 servere ligger nærmere 0 enn 1 ms.

Fikk en god oppstartsdeal også, gratis installasjon, 2 måneder gratis og 6 måneder 100 Mbit for prisen av 25 Mbit.

Milevis bedre i både latency og pris enn Canal Digital/Telehor, med deres overbelastede utstyr som ga ping spikes i tidsrom med høy belastning, og tvungne "oppgradering" til tregere og dyrere linje fra 70/10 til 400kr 50/10 til 450kr.

Av det jeg kan huske fra studietiden, er det en liten plass med 10-15 boligfelt bestående av villaer, mellom Trondheim og flyplassen :) Ikke akkurat midt i blinken for priskonkurranse på fiber :)

Så øde plasser, faktisk, haha. Du beveger deg ikke mye på utsiden av sentrum, skjønner jeg ;)

De tilbyr "hybridfiber" som de så fint kaller det. "Fiberhastighet" på coaxial.
Vi nedgraderte til 50Mb til 499,-/mnd, da de satte opp 100Mb til 599,-/mnd (kall det gjerne prinsipp, det finnes grenser for hva man betaler).

Bakdelen med linjene er opp-hastighet på 5Mb, så det blir jo helt feil å kalle dette hybridfiber, da hastighetene på coaxial og fiber ikke kan sammenlignes.
Det positive med linjene er at 50Mbit ofte er over 60Mbit, og 5Mbit opp gjerne er 12-15Mbit, alt hvor stor belastning det er for øyeblikket, men jeg har aldri opplevd at hastigheten har vært mindre enn det vi betaler for, da.

En annen negativ side, og som er grunnen til at jeg vil finne en grunn til å kaste dem på dør, er TV-abm-tvangen som de og CanalDigital bedriver. Jeg trenger ikke TV, vil ikke ha det, men tvinges til å ha det hvis jeg skal ha internett fra dem. Dette synes jeg - og forbrukerombudet forsåvidt - blir feil.

Derfor ønsker jeg god hastighet fiber til en grei pris. :)

Edited by Nomen Nescio

Det er ikke feil å kalle det "hybridfiber"(HFC), for det er nøyaktig hva det er. Fiber i kjernenettet og coax ut til kundene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_fibre-coaxial

Det er åpenbart en måte de forsøker å lure kunder som ikke er teknisk kompetente.

Det er ingen som reklamerer for fiberhastighet, eller hybridfiber på ADSL selv om DSLAMen er koblet på fiber på lik linje som CMTSen i et HFC nett. Dette gjøres ikke fordi hva som forsyner termineringsenheten ikke gir grunnlag for å skryte på seg fiberhastigheter på lokalt spredernett. Det er sluttteknologi som er avgjørende.

DOCSIS har ikke i nærheten av den kapasiteten som er ved de teknologiene som bruks på fiberkabler, derfor er det feil å skryte av fiberhastigheter på HFC nett.