Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føler meg helt elendig. Grunn Cipralex?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg helt forjævlig i dag. Aner ikke hva som feiler meg. Skjelver, er helt rar i hodet og føler at jeg ikke har helt kontroll over kroppen. En slags svimmelhet. Utover det har jeg ikke noe symptomer som tilsier at jeg holder på å bli syk, for eks influensa. Hva i all verden er det som skjer med meg?

Eneste jeg kan tenke meg er at jeg ikke har tatt cipralex på en stund. Jeg har gått på 20mg cipralex i noen måneder, men har ikke tatt cipralex på 4 dager. Kan det være årsaken til at jeg føler meg dårlig?

 



Anonymous poster hash: 3de06...c67
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg føler meg helt forjævlig i dag. Aner ikke hva som feiler meg. Skjelver, er helt rar i hodet og føler at jeg ikke har helt kontroll over kroppen. En slags svimmelhet. Utover det har jeg ikke noe symptomer som tilsier at jeg holder på å bli syk, for eks influensa. Hva i all verden er det som skjer med meg?

Eneste jeg kan tenke meg er at jeg ikke har tatt cipralex på en stund. Jeg har gått på 20mg cipralex i noen måneder, men har ikke tatt cipralex på 4 dager. Kan det være årsaken til at jeg føler meg dårlig?

 

 

Anonymous poster hash: 3de06...c67

 

 

Brå seponering av Cipralex kan helt klart gi slike symptomer.

 

"Når behandlingen avsluttes bør dosen gradvis reduseres over minst 1-2 uker for å redusere risikoen for seponeringsreaksjoner. Hvis det oppstår utålelige symptomer når dosen reduseres eller ved seponering av behandlingen bør en vurdere å gjenoppta behandlingen med tidligere forskrevet dose. Legen kan så anbefale en mer gradvis reduksjon av dosen."

 

http://www.felleskatalogen.no/medisin/cipralex-lundbeck-547489

Lenke til kommentar

Det er veldig viktig å seponere gradvis over tid, særlig etter så lang tid med den dosen. Hjernen skal avvenne seg stoffet, stopper du brått øker det sjansen for og eller forverrer abstinenssyndrom.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

 

Jeg føler meg helt forjævlig i dag. Aner ikke hva som feiler meg. Skjelver, er helt rar i hodet og føler at jeg ikke har helt kontroll over kroppen. En slags svimmelhet. Utover det har jeg ikke noe symptomer som tilsier at jeg holder på å bli syk, for eks influensa. Hva i all verden er det som skjer med meg?

Eneste jeg kan tenke meg er at jeg ikke har tatt cipralex på en stund. Jeg har gått på 20mg cipralex i noen måneder, men har ikke tatt cipralex på 4 dager. Kan det være årsaken til at jeg føler meg dårlig?

 

 

Anonymous poster hash: 3de06...c67

 

 

Jeg kan bekrefte at det er grunnen, 4 dager er LENGE på slike medisiner, og det er ikke hvem som helst medisin, dette er sterke medisiner og det er forferdelig dumt å ikke ta de. Det er meningen at man skal ta de hver dag. Ta en tablett og du føler deg sikkert bedre med en gang!

Lenke til kommentar

20mg til 0 er en farlig abryting, du skal gå fra 20-15-10-5 og det skal du brukte sånn 6-8 måneder på. Jeg brukte nesten et år på å gå ned fra 20 til 0.

 

 

At du blir svimmel og kvalm er de minste av dine problemer, du kan risikere å få sterke selvmords følelser ved så brå av slutting.

Begynn på pillene igjen, og lag et seponerings program i samråd med legen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter her.

 

Takk for alle svar.

 

Når jeg tenker meg om er den en hel uke siden jeg har tatt cipralex. Det skjedde noe i forrige uke, og jeg ble deprimert, sint og frustrert. Jeg har flere ganger glemt å tatt pillene før, uten at det har skjedd noe, så reagerer tydeligvis ikke så sterkt. Men ja, når det gikk så lang tid ble det ganske merkbart at noe var galt. Følte at jeg mistet kontroll over kroppen, og kanskje litt rusa? Jeg følte også angsten komme tilbake mer og mer, og orket ikke å se folk engang.

Ting er mye bedre nå. Tok 20 mg cipralex tidligere i dag, og føler meg mye bedre. Cirpralex gir meg merkbart bedre livskvalitet, og spørsmålet mitt er om dette er medisin jeg kan gå på resten av livet?

Lenke til kommentar

Trådstarter her.

 

 

Cirpralex gir meg merkbart bedre livskvalitet, og spørsmålet mitt er om dette er medisin jeg kan gå på resten av livet?

 

Jeg har samme erfaring. Cipralex har gitt meg et vesentlig bedre liv.

Har derfor forsøkt å finne ut det samme. Jeg vil også gjerne bruke dem resten av livet.

 

Dette er vel det nærmeste jeg har kommet et svar:

 

http://thechart.blogs.cnn.com/2011/03/01/is-it-ok-to-stay-on-antidepressants-long-term/comment-page-1/

Lenke til kommentar

Trådstarter her.

 

Takk for alle svar.

 

Når jeg tenker meg om er den en hel uke siden jeg har tatt cipralex. Det skjedde noe i forrige uke, og jeg ble deprimert, sint og frustrert. Jeg har flere ganger glemt å tatt pillene før, uten at det har skjedd noe, så reagerer tydeligvis ikke så sterkt. Men ja, når det gikk så lang tid ble det ganske merkbart at noe var galt. Følte at jeg mistet kontroll over kroppen, og kanskje litt rusa? Jeg følte også angsten komme tilbake mer og mer, og orket ikke å se folk engang.

Ting er mye bedre nå. Tok 20 mg cipralex tidligere i dag, og føler meg mye bedre. Cirpralex gir meg merkbart bedre livskvalitet, og spørsmålet mitt er om dette er medisin jeg kan gå på resten av livet?

 

Nei du trenger ikke gå resten av livet på de. Kun til en evaluering av legen sier at nå trenger du de ikke lenger. Det er vanlig at man begynner sakte men sikkert å trappe ned, nettopp for å unngå reaksjoner som du fikk.

 

Når man skal begynne med Cipralex må man belage seg på og ta de en god stund, kanskje minimum ett halvt år men kommer ann på. Det er ikke så rart da at hvis man slutter å ta dem "Så henger kroppen etter" og når en er vant til å få stimulerende midler, plutselig ikke får dem, da kan det bli kluss.

 

Men du trenger ikke bekymre deg, bare husk å ta de så når tiden er inne kan man trappe ned slik at man ikke får noe bi-effekter. Bråslutt er nemlig ikke løsningen for å slutte med Cipralex.

Legen din har nok oversikt når det nærmer seg, men da tenker jeg du har lært leksa di.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...