Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøp av switch til hjemmebruk / labbing / oppsett


Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg ville høre litt med folket her før jeg tar innkjøp av en switch. Planen min er egentlig bare å labbe/leke litt med nettverk hvor jeg også har noen servere jeg kjører hjemme så kunne vært greit med switch hvor jeg foreløpig bare har den 4 porters switchen som er integrert på min ASUS router. jeg har sett litt rundt, men kunne gjerne tenkte med en smart/managed switch hvor jeg kan drive å konfigurere litt osv for å lære, men vet disse er en del stivere i prisen, men er det jeg vil gå for.

 

noen forslag til switch, 8 porter, 16 eller 24? som sagt trenger jeg egentlig ikke mer en 8 da dette er hjemme, med et lite labb / server miljø.

 

hvordan bør jeg eventuelt koble nettverket, mest vanlig er stjernetopologi som jeg kjører nå, veldig enkelt oppsett, hvor jeg har hjemmesentral fra altibox som er satt i bridge modus hvor den er videre koblet i en asus rt-ac66u som er hovedruter som egentlig kjører alt sammen. brannmur, dhcp, dns, WLAN osv, så måle var å prøve å kjøre minst mulig på den og sette opp en fysisk server som brannmur (har IPFire i tankene) samt en windows server 2012 r2 med dhcp, dns, ad osv? alt dette for å labbe og ha det gøy :)

 

takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg handlet en Netgear GS724T i sin tid fra Komplett, denne har noe fordeler og ulemper.

For 24 porter med smart switch innstillinger så var det den billigste, den kjører greit med VLAN's uten problemer, støymessig vil den være ekstremt stille, da V3 versjonen har passiv kjøling.

 

Minusene er blant annet at du får ikke kommandolinje grensesnitt, og du kan ikke bytte VLAN nummeret på management VLANet på switchen, så skal du ha litt oppsplitting av nettverk så må du bruke VLAN 1 til det nettverket du ønsker å kontrollere switchen fra.

 

Utenom det en helt grei switch, jeg tror ikke jeg la ut mer enn 1800 spenn for en 24 porter, den støtter også LACP så du kan leke deg med dette også om resten av utstyret støtter dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...