Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte jeg bare skulle høre litt med folk her angående noen endringer jeg har lyst til å gjøre i mitt hjemmenettverk og håper kanskje noen har noen gode svar og eventuelt kan hjelpe til.

 

Det har seg slik at jeg nå pr dags dato har et veldig enkelt å greit opp sett av hjemmenettverket.

 

Jeg har fiber fra altibox som er på 50/50 Mbps opp og ned.

Her fikk jeg med en hjemmesentral som er satt i Bridge modus slik at jeg har koblet en egen ruter i stedet for den som er innebygget i altibox sin hjemmesentral. Jeg har nå koblet opp en asus rt-ac66u gigabit router.

som er satt opp med IP, Subnetmask og DNS Servere fra Altibox.

 

Det jeg lurer på er å sette opp en egen brannmur uten å bruke brannmuren som allerede er aktiv i asus ruteren, fordi jeg har lyst til å teste ut ipfire brannmuren, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal koble dette, ser du har "Green & Red" og har lest litt på installasjon guide på ipfire sine hjemmesider. planen er å kjøre ipfire på en hp proilant g7 server.

 

håper noen kanskje har en forklaring på hvordan det skal settes opp, kan være vesentlig informasjon jeg har glemt å nevne, men bare spørr! :)

 

langt med en veldig simpel tegning i bunn

post-262868-0-68714400-1422961111_thumb.png

Endret av Theoverturn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har flere fysiske interfaces på ESXI maskinen kan du sette opp et interface som wan/red som kobles direkte i altibox hjemmesentralen i bridge. Dette tildeles ipfire vm i tillegg til et fysisk interface green/intern, evt. trunk eller flere etter behov.

 

Asus AC66U settes opp som et aksesspunkt uten NAT på det interne interfacet.

 

Ofte er det greit å tenke hvordan du ville gjort det dersom hver vm var en fysisk maskin. Du kan velge å kvitte deg med esxi, men jeg ser ingen grunn til det. Det kan være greit/lærerikt å kunne bytte ut virtuelle brannmurer uten å måtte reinstallere hele maskinen.

Endret av process
Lenke til kommentar

Kan gjerne utdype mer ved konkrete spørsmål, men ser du har noen andre tråder gående.

 

Det er en del momenter her det kan ta litt tid å bli vant til, kompleksiteten øker nok litt ved å virtualisere. Selv har jeg bygget på lagvis ettersom jeg har blitt mer dreven på ulike teknologier, men kjører altså et tilsvarende opplegg selv.

 

EDIT: De trådene var ikke så nye som jeg trodde :)

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...