Gå til innhold

Forholdsvis dumme spørsmål angående faseledere fra en som snart skal ha fagprøve som elektriker


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal snart ha fagprøve i elektrofag. Det er noen år siden jeg tok teori og det er noen ting som jeg har glemt og/eller ligger langt bak i huet.

 

Først og fremst er det dette med forskjellen med faseledere mellom IT og TN-nett.

 

Min oppfatning er dette:

 

For å få spenning i en stikkontakt må man koble til en fase med spenning, og en leder uten spenning. (+ og -, 230V og 0V)

 

- I TN-nett må man ha en fase med spenning (f.eks L1, Brun) og nøytralleder (Blå) for å få 230V i en stikkontakt.

 

- I IT-nett må man ha to faser, f.eks L1 og L2 for å få spenning i stikkontakten.

 

Det jeg ikke skjønner er at i IT-nett er det spenning på både L1 og L2. Så hvordan oppstår spenningsforskjellen (230V og 0V) mellom disse fasene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Skal snart ha fagprøve i elektrofag. Det er noen år siden jeg tok teori og det er noen ting som jeg har glemt og/eller ligger langt bak i huet.

 

Først og fremst er det dette med forskjellen med faseledere mellom IT og TN-nett.

 

Min oppfatning er dette:

 

For å få spenning i en stikkontakt må man koble til en fase med spenning, og en leder uten spenning. (+ og -, 230V og 0V)

 

 

Er ikke pluss å minus på vekselspennig.

 

Mellom N å L leder på 1 fase er det 230v. mellom N og jord eller L og jord får du ca halv spenning. Ingen av

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Skal snart ha fagprøve i elektrofag. Det er noen år siden jeg tok teori og det er noen ting som jeg har glemt og/eller ligger langt bak i huet.

 

Først og fremst er det dette med forskjellen med faseledere mellom IT og TN-nett.

Min oppfatning er dette:

 

For å få spenning i en stikkontakt må man koble til en fase med spenning, og en leder uten spenning. (+ og -, 230V og 0V)

 

Er ikke pluss å minus på vekselspennig.

Mellom N å L leder på 1 fase er det 230v. mellom N og jord eller L og jord får du ca halv spenning. Ingen av

230V/√3=fasespenning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...