Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir timelønn beregnet basert på netto eller brutto årsverk?


medlem-165337

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei Salvesen

 

Jeg forstår at de fleste tror at timelønn er beregnet på brutto årsverk.

 

Men jeg er i tvil, fordi timelønnen burde vært regnet ut i fra hvor mange timer du faktisk jobber over et år.

 

Og antall timer du er skyldig bedriften over et år, er jo nettopp netto årsverk.

 

Netto årsverk er brutto årsverk - 5 uker x Gjennomsnitts Uketimetall.

 

Så du har 5 uker ferie, og det er ingen som jobber i ferien sin. Du blir trukket i lønn og timer når du har ferie.

 

Jeg har prøvd å søke etter en konklusjon, men jeg finner ingen hjemmel i hverken lov eller tariffavtale som sier hvor mye du skal ha i timen, og om dette skal regnes utifra brutto eller netto årsverk.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke problemstillingen. Hva med å oppgi lønn pr time eller mnd så slipper man problemet. Hvis man skal være helt presis i "hvor mange timer du faktisk jobber over et år", så er løsningen timelønn, stemplingsur og trekk for kaffepauser, røykepauser, dobesøk og ikke jobbrelaterte tidsbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller ikke helt problemstillingen. Har du en avtalt timelønn i din arbeidsavtale (eller tariffavtale), så er det naturligvis den lønna du skal få hver måned for det antall timer du har jobbet den måneden. (pluss overtidstillegg for overtidstimer...) Det betyr da også at du ikke samtidig har fastsatt både en bestemt timelønn og en bestemt årslønn. Men i og med at antall ordinære arbeidstimer (utenom overtid og sykefravær) i en fulltidsstilling er noenlunde kjent, så kan man naturligvis regne seg fram til hva en viss timelønn vil gi i årslønn (som ikke er avtalt), forutsett at du jobber de timene du skal.

 

Skal du regne ut hvor mye en timelønn på X kroner tilsvarer i årslønn, så er det så vidt meg bekjent regnet å være 1750 arbeidstimer i et årsverk, ikke 1950. Da kommer vel å merke feriepengene i tillegg; i 1950 timer/årsverk er de inkludert. Skulle man ha behov for å regne andre veien (eksempelvis om du har avtalt en bestemt årslønn, men vil vite hvor mye du blir trukket i lønn for en time, dag eller uke fravær) så er det etter mitt syn årslønn (uten feriepengene) delt på 1750 timer som blir rett regnemåte. Alternativt årslønn inkludert feriepenger delt på 1950; det bør gi noenlunde (men neppe helt nøyaktig) samme resultat.

Lenke til kommentar

Et fullt årsverk i staten er 1950 timer. Årslønn i staten forutsetter 52 ukers arbeid med 37,5 timer per uke.

 

Å beregne årslønn på en slik måte at du skal ha full årslønn også etter at feriefravær blir trukket ut vil innebære at man i realiteten ikke blir trukket i lønn ved feriefravær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Timelønn er ikke relevant for å regne årslønn.

 

For meg er timelønn meget relevant når jeg jobber overtid, og får overtidstillegg.

 

Som dere vet er overtid beregnet ut i fra din timelønn.

 

Derfor er det viktig for meg å få avklart, hvordan timelønn regnes.

 

Jeg har kun årslønn i min arbeidsavtale. Jeg har ikke oppgitt timelønn.

 

Mitt årsverk er heller ikke oppgitt i arbeidsavtalen, men jeg jobber døgnkontinuerlig skiftarbeid, og da blir årsverket brutto 52,14 uker x 35,5 timer per uke = 1851 timer brutto. Netto årsverk blir 47,14 uker per år x 35,5 timer per uke = 1673,5 timer per år netto.

 

Jeg håper dere forstår problemstillingen nå!

Endret av medlem-165337
Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller ikke helt problemstillingen. Har du en avtalt timelønn i din arbeidsavtale (eller tariffavtale), så er det naturligvis den lønna du skal få hver måned for det antall timer du har jobbet den måneden. (pluss overtidstillegg for overtidstimer...) Det betyr da også at du ikke samtidig har fastsatt både en bestemt timelønn og en bestemt årslønn. Men i og med at antall ordinære arbeidstimer (utenom overtid og sykefravær) i en fulltidsstilling er noenlunde kjent, så kan man naturligvis regne seg fram til hva en viss timelønn vil gi i årslønn (som ikke er avtalt), forutsett at du jobber de timene du skal.

 

Skal du regne ut hvor mye en timelønn på X kroner tilsvarer i årslønn, så er det så vidt meg bekjent regnet å være 1750 arbeidstimer i et årsverk, ikke 1950. Da kommer vel å merke feriepengene i tillegg; i 1950 timer/årsverk er de inkludert. Skulle man ha behov for å regne andre veien (eksempelvis om du har avtalt en bestemt årslønn, men vil vite hvor mye du blir trukket i lønn for en time, dag eller uke fravær) så er det etter mitt syn årslønn (uten feriepengene) delt på 1750 timer som blir rett regnemåte. Alternativt årslønn inkludert feriepenger delt på 1950; det bør gi noenlunde (men neppe helt nøyaktig) samme resultat.

 

Jeg er på en måte enig med deg, Inge. Feriepengene kommer utenom som 12% av fjorårets opptjening. Derfor så høres det mer logisk ut at grunnlønn deles på netto årsverk for å finne din faktiske timelønn som du har krav på.

Lenke til kommentar

Et fullt årsverk i staten er 1950 timer. Årslønn i staten forutsetter 52 ukers arbeid med 37,5 timer per uke.

 

Å beregne årslønn på en slik måte at du skal ha full årslønn også etter at feriefravær blir trukket ut vil innebære at man i realiteten ikke blir trukket i lønn ved feriefravær.

Jeg vet det praktiseres slik, men det er virkelig ikke logisk at man oppgir en inntekt som så får fratrekk som følge av lovbestemte krav. (4 uker (og en dag?) ferie er lovbestemt, således burde definitivt årslønn blitt korrigert for denne tiden med ferie)

Lenke til kommentar

 

Et fullt årsverk i staten er 1950 timer. Årslønn i staten forutsetter 52 ukers arbeid med 37,5 timer per uke.

 

Å beregne årslønn på en slik måte at du skal ha full årslønn også etter at feriefravær blir trukket ut vil innebære at man i realiteten ikke blir trukket i lønn ved feriefravær.

Jeg vet det praktiseres slik, men det er virkelig ikke logisk at man oppgir en inntekt som så får fratrekk som følge av lovbestemte krav. (4 uker (og en dag?) ferie er lovbestemt, således burde definitivt årslønn blitt korrigert for denne tiden med ferie)

 

4 uker blir ca 8% av lønnen din. Husk at du får feriepenger som er på 10.6%.

 

Jeg får f.eks ikke lønn i juni (vi blir trukket i ferie da), men siden jeg får feriepenger i juni så er "lønningen" i juni 28% høyere enn hva jeg ellers får. (grovt regnet)

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar

Og poenget ditt var hva da, Vakuum?

 

Hva feriepengene er har da ingenting i det hele tatt med hva jeg skrev å gjøre..

 

Poenget mitt er enkelt og greit at lønna bør være 100% av hva man sier er lønna.

At feriepenger tilkommer på toppen av dette er ikke relevant i denne sammenheng, det er nemlig ikke lønn sånn sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vet det praktiseres slik, men det er virkelig ikke logisk at man oppgir en inntekt som så får fratrekk som følge av lovbestemte krav. (4 uker (og en dag?) ferie er lovbestemt, således burde definitivt årslønn blitt korrigert for denne tiden med ferie)

 

Det er logisk at man blir trukket i lønn for ferie, fordi ferie er fravær fra stillingen. Det er fravær du har krav på å få, men det er fortsatt fravær.

 

I og med at ferie ikke er en statisk størrelse - det er variabelt fravær (ferie kan overføres, utsettes, tas på forskudd, m.m.) er det i praksis umulig å praktisere en nettoløsning uten samtidig å ta inn i kontrakten alle tenkelige forutsetninger som skiller brutto fra netto. Legg til at det norske feriepengesystemet bygger på arbeidsgiveruavhengighet, slik at en gitt arbeidsgiver ikke vil ha oversikt over feriepengene dine, samt at det samme prinsippet kan gjøres gjeldende for andre røde dager, så har du det komplette kaos.

 

Et annet hensyn er hensynet til sammenligning. Årslønn kalkulert etter bruttoarbeidsprinsippet er enklere å sammenligne på tvers av arbeidsplasser. La oss si at jeg i min stilling med fem uker ferie og betalte røddager skulle tittet på en annen stilling. Hvis jeg ser en stilling i det private med seks ukers ferie, betalte røddager, men noe lavere lønn, så ville jeg måttet regne om det til bruttolønn for å sammenligne med min nåværende lønn.

 

 

 

Jo feriepenger er lønn. Deler av lønna blir holdt tilbake for å bli utbetalt i de ukene du lovfestet har ferie.

 

Fra et skattemessig- og arbeidsgiverperspektiv vil feriepenger være hhv. lønnsinntekt og avsetninger til fremtidige lønnsforpliktelser, men fra et rettslig- og arbeidstakerperspektiv er feriepenger et tillegg til den ordinære lønn. Dette synliggjøres bl.a. i rettsavgjørelser der arbeidsgiver dømmes til å utbetale feriepenger i tillegg til ordinær lønn fordi det ikke er lov å operere med et "lønn inklusive feriepenger"-begrep.

Lenke til kommentar

Feriepenger er greitt nok det. Det er 12 % av fjorårets inntekt.

 

Spørsmålet mitt er, vi har 5 ferieuker, og er det mulig å få utbetalt 20% av feriepengene for vinterferien, siden jeg faktisk kommer til å bli trukket i lønn for time for vinterferien. Og er det da mulig å få utbetalt 60 % feriepenger i 3 uker sommerferie, og 20 % feriepenger for høstferie?

 

Jeg jobber som sagt skift, og vi kommer til å bli trukket for de skifttimene vi ikke er på jobb når vi har ferie. Det kommer ikke til å fungere å trekke oss for hele juni fordi da blir vi trukket flere skifttimer enn hva feriepengene noen gang kan dekke.

Lenke til kommentar

Det var jo et litt annet spørsmål enn i åpningsinnlegget. Det er i alle fall enkelt å svare på; det står klart i ferielovens §11, 1. ledd at om ferien deles (eksempelvis i tre uker på sommeren, og to separate andre uker) skal feriepengene deles tilsvarende.

 

Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned.

 

Altså skal du i det minste ha utbetalt vanlig lønn i vinterferieuka -i den grad en femtedel av feriepengene (for fem ukers ferie) overstiger en ukes lønn kan altså arbeidsgiver holde tilbake resten frem til "fellesferien" (juni-lønna).

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Mulig det er jeg som er på villspor her, men jeg forsto feriepengeordningen slik at den skulle tilsvare lønna du går glipp av mens du er på ferie. I praksis vil det si at du har betalt for hele året, også ferien. Dermed vil det være logisk å regne timelønn etter brutto årsverk i timer (1950 timer, mener jeg å ha lest lengre opp her).

For å se annerledes på det, om man skal regne 1750 pga ferie, blir jo timelønnen høyere enn den burde være, siden man "skriver av" 200 timer. Når tallet man deler med blir lavere, blir svaret høyere...

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar

Timelønn er ikke relevant for å regne årslønn.

 

For meg er timelønn meget relevant når jeg jobber overtid, og får overtidstillegg.

 

Som dere vet er overtid beregnet ut i fra din timelønn.

 

Derfor er det viktig for meg å få avklart, hvordan timelønn regnes.

 

Jeg har kun årslønn i min arbeidsavtale. Jeg har ikke oppgitt timelønn.

54 uker arbeid=Brutto årslønn

Et vanlig arbeidsår-ferie(+feriepenger)= Netto årslønn

 

Netto årslønn er altså ikke et relevant tall i denne sammenheng, det er ikke den lønna du har avtalt - den er bare et resultat av hvor mye fri du tar(frivillig eller ufrivillig).

 

Ergo skal alle justeringer(overtid, trekk for 5 ferieuke, avspasering etc) regnes av brutto årslønn, da det er den faktiske lønna.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...