Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva sier loven om samleie mellom gutt 24 og jente 17?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge de eneste relevante faktorene er alder er det lovlig. Andre faktorer straffeloven kapittel 17 19 om seksualforbrytelser legger vekt på er:

 

- vold eller truende adferd

- om den ene parten er bevisstløs eller ellers ute av stand til å motsette seg handlingen

- om den ene parten har en dominerende stilling overfor den andre, det være seg jobbmessig, avhengighetsmessig, eller tillitsmessig

- om den ene parten har en psykisk lidelse eller utviklingshemming

- hvis den ene parten er tilsatt i en myndighetsposisjon i kriminalomsorgen, politi, eller barnevern, om den andre parten er underlagt en av de nevnte myndigheter

- om partene er i slekt, oppad- eller nedadstigende, eller søsken

- om partene er i et foster-, pleie-, ste-, eller familielignende forhold.

- om det foregår på et offentlig sted, eller i nærvær av noen som ikke samtykker

- om det er vederlag involvert

Endret av krikkert
  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så lenge de eneste relevante faktorene er alder er det lovlig. Andre faktorer straffeloven kapittel 17 19 om seksualforbrytelser legger vekt på er:

 

- vold eller truende adferd

- om den ene parten er bevisstløs eller ellers ute av stand til å motsette seg handlingen

- om den ene parten har en dominerende stilling overfor den andre, det være seg jobbmessig, avhengighetsmessig, eller tillitsmessig

- om den ene parten har en psykisk lidelse eller utviklingshemming

- hvis den ene parten er tilsatt i en myndighetsposisjon i kriminalomsorgen, politi, eller barnevern, om den andre parten er underlagt en av de nevnte myndigheter

- om partene er i slekt, oppad- eller nedadstigende, eller søsken

- om partene er i et foster-, pleie-, ste-, eller familielignende forhold.

- om det foregår på et offentlig sted, eller i nærvær av noen som ikke samtykker

- om det er vederlag involvert

 

har jeg som tillitsmann i bedriften ikke lov til å ha sex med ansatte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I straffeloven § 193 første ledd heter det at:

 

 

 

Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år.

 

Denne straffebestemmelsen er ment å sørge for at personer som har maktrelasjoner til andre holder seksuell omgang utenfor dette forholdet, og rammer både formelle (arbeidsgiver-arbeidstaker) og uformelle (prest/sjelesørger-sørgende) maktrelasjoner.

 

Bestemmelsen kan ramme en tillitsvalgt i en fagforening som har seksuell omgang med en annen arbeidstaker, men det forutsetter at den seksuelle omgangen er oppnådd gjennom misbruk av tillitsvalgtrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

muzelante: Som krikkert over her sier, kan du ikke straffes om du ikke misbruker stillingen din for å få sex. Så om det er snakk om et genuint kjærlighetsforhold, bør det gå bra.

 

På veldig generelt grunnlag vil jeg fraråde deg å inngå slike forhold med ansatte eller andre du har en maktposisjon over. Det kan tolkes feil av andre og kan sette deg og den det gjelder i et dårlig lys.

 

Men, du skriver at du er tillitsmann. Betyr det at du bare er en tillitsvalgt i bedriften du jobber i? I så fall er du verken sjef eller leder over noen, slik jeg forstår det. Da burde det gå helt fint, såfremt du selvsagt ikke bruker den tittelen for å skape et maktforhold over noen og dermed får vedkommende til å sexe deg.

 

(Ja, å sexe er et ord. Sier vi.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ok jeg hadde noe på gang med ei jente på jobben. da jeg var tillitsmann. men det hadde ingen ting med at jeg var tllitsman å gjø.r jeg skiller jobb og privat. så da bør det være ok

 

Det sprikande punktet her er om også ho skilte mellom jobb og privatliv. Ikkje at eg trur at det var eit problem, men det kan være greit å påpeike at det er den svake parten som loven er meint å beskytte.

 

Som tilitsvalgt har du skjeldan ei dominerande stilling over dei andre ansatte. I dei fleste tilfeller kan medlemmane gå utanom tilitsvalgte og løyse sine problemer enten direkte med arbeidsgiver eller via fagforeininga sentralt.

Det er sjølvsagt mulig som tillitsvalgt å missbruke sin stilling, f.eks. ved å true med å nedprioritere lønnsforhandlingane for enkeltmedlemmet, eller ved å gå inn for å få til særavtaler som er til ugunst for enkeltmedlemmet. Men det skal nok litt til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...