Gå til innhold

HTPC-skjermkort for 4K og 3D


PC^2020

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny 4K-tv for en uke siden, en sony 55X8505BAE. Forøvrig en knallgod TV-skjerm for gaming og film, responstiden på inputen er på rundt 40ms i gaming mode, noe som er veldig bra for 4k-skjermer i denne prisklassen. Nok om det!

 

Uansett, for å kjøre 4K-oppløsning ut fra HTPC-en og i tillegg kjøre 3D trenger jeg noen tips og råd. Forsøkt å rote litt rundt på forumet og på internett, men finner ingen klare anbefalninger.

 

Koblet til hoved-PC-en min med 2x 970GTX og DP-HDMI-kabel inn på TV'ens HDMI 2.0-inngang. Dette fungerer helt rått! Men jeg akter ikke å kjøpe et tilsvarende oppsett for en HTPC, det blir "litt" overkill.

 

 

HTPC-ens oppsett i dag her:

Intel i7 2600k-prosessor

intel mini ITX-hovedkort, socket 1155

8gb ram

Nvidia GTX 560ti

 

Dagens 560ti-skjermkort støtter ikke mer enn 1080-oppløsning på HDMI-porten.

 

Jeg ser ikke for meg at det er behov for å gjøre noe annet enn et skjermkortbytte.

 

Har kikket litt på denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1634208&page=1&&do=findComment&comment=22078402

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må man virkelig opp på et såpass dyrt kort for film og surfing? Denne PC-en skal ikke brukes til gaming.

 

Nei, men du skrev 3D også, så da tenkte jeg lett gaming. Du trenger iallefall et kort som har HDMI 2.0 og da må du opp på GTX 960. De billigere korta støtter bare HDMI 1.4a og det betyr 4K @ 30 Hz om jeg husker riktig. Du trenger kort med HDMI utgang som klarer 4K @ 60 Hz.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...