Gå til innhold

SNIKTITT: Windows 10 Technical Preview


Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke Microsoft helt fortjener denne forhåndsreklamen før de viser oss et ferdig produkt. For er det noe jeg husker Microsoft har bedrevet siden tidlig på 90-tallet når jeg gjorde meg kjent med produktene deres, så er det en haug med opphausing selv om produktene i seg selv kan være elendige til tider.

Slik som de fleste andre produsentene altså?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

man vet jo hvorfor windows 8 ble dårlig

men hvorfor er det da bra at det ikke ble windows 9

og dårlig at det ble windows 10 ?

 

windows 9 er jo windows 10 og da må man enten ignorere betennelsen "windows 9" eller likestille den med betegnelsen "windows 10" .

Windows 8 ER bra... Det er bare DIN mening at det er dårlig ;)

 

jeg er ikke alene om det , hvis det var det du mente

 

Windows 8 er dårlig på grunn av metro , jeg har ikke sagt noe annet

 

 

kontroll panelet som ble presentert ser mere opptaket ut en det man har i w7

jeg oppfatte det ikke som mere oversiktlig, heller tvert i mot

 

De fleste med litt kapasitet i toppetasjen klarer fint å tilpasse OS'et slik at man ikke trenger å bruke Metro\Modern-UI visst man ikke ønsker.

 

Men ikke elgen, han har testet W8 hos Elkjøp, og er expert innen emnet :rofl:

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er som altids skuffet over at man maa bruke custom mods+win7 bare for aa faa av det fordomte hvite lyset overalt i explorer. Skulle tru at de kunne klare og legge til litt selv-kustomisering mer enn bare fargen paa taskbar innen naa men.

 

Edit: hmm vet ikke om jeg har fått med meg dette men, når man kan kanskje vente at win10 blir sluppet ?

Endret av FullColor
Lenke til kommentar

Synes ikke innledningen henger helt på greip. Det har ikke akkurat vært noen betydelig kundeflukt fra Windows til osx, og i alle fall ikke til Linux. Hva er så begrunnelsen for å kalle det en fadese? Produkt eller salgstall? Man kan velge å like eller ikke like startskjermen, men at den gjør produktet til en fadese, den kjøper jeg ikke helt. Personlig liker jeg startskjermen bedre enn startmenyen som jeg aldri brukte til noe spesielt.

 

Da må det være salgstallene, eller markedsandelen. Men, var XP en fadese? Var XP dårligere enn W98? Jeg tror mange her vil si XP var bedre.

 

XP som ble omtalt som Fisher Price OSet, hvis omtaler minner svært mye om det vi ser for W8. XP som brukte 18 måneder på å nå 33% markedsandel, der W98 kun brukte 6. Tre ganger så lang tid.

 

Fra W98 til XP tok det tre år. Fra XP til W7 tok det 8 år. Fra W7 til 8 tok det tre år. Med andre ord, når W7 var klart var det et skrikende behov i markedet, det var ikke tilfellet når W8 ble sluppet. Dessuten har den utviklingen på ytelse på PC stagnert en god del til fordel for krymping ned mot mindre devicer. Mange eldre W7 maskiner fungerte fremdeles utmerket, samtidig som PC markedet var i ferd med å kolapse fordi svært mange heller gikk for nettbrett og smartmobiler fremfor ny PC.

 

For mange som sitter på W7 på stasjonær gir ikke oppgradering til W8 stort utbytte, i praksis er opplevd forskjell egentlig relatert til menyen. For mange bedrifter ble det rett og slett lettere og vedlikeholde W7. Det hjalp heller ikke at media og forståsegpåere snart elsket å hate W8. Til tross for dette har faktisk W8 solgt ganske bra om man ser på markedet i sin helhet.

 

Og stykker man opp markedene ser man også andre tall. Steam viste for eksempel at W8 der står for litt over 30% av markedet.

 

Videre legges en snarlig slipp av W10 frem som et hasteprosjekt for å bøte på sårene etter W8. Ja, W10 skal så klart forsøke å gjøre ting bedre, men den kommer ikke spesielt fort fordi det har gått så dårlig med W8.

 

Allerede før W8 ble tilgjengelig uttalte MS at de ville legge om utviklingen av Windows slik at det ikke gikk mange år mellom hver versjon. At de ville forsøke å satse på hyppigere oppdateringer ut over de sparsommelige servicepackene. Det var allerede da ett og annet ord om Windows som en tjeneste, men denne tanken kommer nå for fullt med W10.

 

MS uttalte for øvrig at de forventet at W7 og W8 ville dele markedet lenge, og at de ikke trodde folk uten videre ville kjøpe nytt OS.

 

Jeg sier ikke W8 er perfekt, det var flere ting som irriterte meg når jeg tok det i bruk, selv om startskjermen ikke var en av disse., Jeg liker selv startskjermen, men ser at andre kan like menyen. Det er supert at MS med W10 utvikler produktet videre basert på tilbakemeldinger.

 

Men å si at W8 er en fadese, den er jeg ikke med på. Det kunne ikke falle meg inn å gå tilbake til W7. Selv om jeg riktig nok ikke ville betalt for å oppgradere på min eksisterende pc. Like lite som jeg ville nedgradere en nykjøpt pc med W8 til W7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

 

 

man vet jo hvorfor windows 8 ble dårlig

men hvorfor er det da bra at det ikke ble windows 9

og dårlig at det ble windows 10 ?

 

windows 9 er jo windows 10 og da må man enten ignorere betennelsen "windows 9" eller likestille den med betegnelsen "windows 10" .

Windows 8 ER bra... Det er bare DIN mening at det er dårlig ;)

jeg er ikke alene om det , hvis det var det du menter

 

Windows 8 er dårlig på grunn av metro , jeg har ikke sagt noe annet

 

 

kontroll panelet som ble presentert ser mere opptaket ut en det man har i w7

jeg oppfatte det ikke som mere oversiktlig, heller tvert i mot

Jeg syns også Windows 8 er dårlig, på grunn av metro. Eks at innstillinger ikke er på samme sted og er delt over 2 steder

Lenke til kommentar

Fra W98 til XP tok det tre år. Fra XP til W7 tok det 8 år. Fra W7 til 8 tok det tre år. Med andre ord, når W7 var klart var det et skrikende behov i markedet, det var ikke tilfellet når W8 ble sluppet.

 

 

Snakker om praktisk forvrenging av virkeligheten for å tilpasse den sitt budskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes ikke innledningen henger helt på greip. Det har ikke akkurat vært noen betydelig kundeflukt fra Windows til osx, og i alle fall ikke til Linux. Hva er så begrunnelsen for å kalle det en fadese? Produkt eller salgstall? Man kan velge å like eller ikke like startskjermen, men at den gjør produktet til en fadese, den kjøper jeg ikke helt. Personlig liker jeg startskjermen bedre enn startmenyen som jeg aldri brukte til noe spesielt.

 

Da må det være salgstallene, eller markedsandelen. Men, var XP en fadese? Var XP dårligere enn W98? Jeg tror mange her vil si XP var bedre.

 

XP som ble omtalt som Fisher Price OSet, hvis omtaler minner svært mye om det vi ser for W8. XP som brukte 18 måneder på å nå 33% markedsandel, der W98 kun brukte 6. Tre ganger så lang tid.

 

Fra W98 til XP tok det tre år. Fra XP til W7 tok det 8 år. Fra W7 til 8 tok det tre år. Med andre ord, når W7 var klart var det et skrikende behov i markedet, det var ikke tilfellet når W8 ble sluppet. Dessuten har den utviklingen på ytelse på PC stagnert en god del til fordel for krymping ned mot mindre devicer. Mange eldre W7 maskiner fungerte fremdeles utmerket, samtidig som PC markedet var i ferd med å kolapse fordi svært mange heller gikk for nettbrett og smartmobiler fremfor ny PC.

 

For mange som sitter på W7 på stasjonær gir ikke oppgradering til W8 stort utbytte, i praksis er opplevd forskjell egentlig relatert til menyen. For mange bedrifter ble det rett og slett lettere og vedlikeholde W7. Det hjalp heller ikke at media og forståsegpåere snart elsket å hate W8. Til tross for dette har faktisk W8 solgt ganske bra om man ser på markedet i sin helhet.

 

Og stykker man opp markedene ser man også andre tall. Steam viste for eksempel at W8 der står for litt over 30% av markedet.

 

Videre legges en snarlig slipp av W10 frem som et hasteprosjekt for å bøte på sårene etter W8. Ja, W10 skal så klart forsøke å gjøre ting bedre, men den kommer ikke spesielt fort fordi det har gått så dårlig med W8.

 

Allerede før W8 ble tilgjengelig uttalte MS at de ville legge om utviklingen av Windows slik at det ikke gikk mange år mellom hver versjon. At de ville forsøke å satse på hyppigere oppdateringer ut over de sparsommelige servicepackene. Det var allerede da ett og annet ord om Windows som en tjeneste, men denne tanken kommer nå for fullt med W10.

 

MS uttalte for øvrig at de forventet at W7 og W8 ville dele markedet lenge, og at de ikke trodde folk uten videre ville kjøpe nytt OS.

 

Jeg sier ikke W8 er perfekt, det var flere ting som irriterte meg når jeg tok det i bruk, selv om startskjermen ikke var en av disse., Jeg liker selv startskjermen, men ser at andre kan like menyen. Det er supert at MS med W10 utvikler produktet videre basert på tilbakemeldinger.

 

Men å si at W8 er en fadese, den er jeg ikke med på. Det kunne ikke falle meg inn å gå tilbake til W7. Selv om jeg riktig nok ikke ville betalt for å oppgradere på min eksisterende pc. Like lite som jeg ville nedgradere en nykjøpt pc med W8 til W7.

 

Hva bruker du startskjermen til? Og fordi du liker den, gjør det den til å ikke være en fadese?

 

Når mener du XP nådde 33%? Mine data tyder på sommeren 2002? August kanskje om jeg er litt snill, når mener du det skjedde? Hvordan ligger win8 ann for 33% forresten, nå snart 2.5 år etter release?

 

VIdere hopper du galant over VIsta i argumentasjonen din, glemmer du at win 7 faktisk kom (relativt sett) ganske kort tid etter vista? Win7 var ikke det første nye OSet på lang tid.

 

At MS har skjønt at win8 var en fadese er vel ikke noe argument for at det ikke er en fadese? Og hvordan tror du tallene vil utvikle seg med win10, om det får markedsandleer langt raksere enn win8, tyder ikke det da på at win8 er en fadese? Markedssituasjonen må sies å kunne være ganske lik?

 

Men jeg er forsåvidt enig i at å oppgradere fra W7 til W8 ikke gir stort utbytte.

 

Ellers finner jeg det fascinerende at du synes det er supert at MS utvikler startskjermen tilbake igjen til en startmeny, enda startskjermen er bedre i dine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg spurte en kompis som er epleentusiast hva han brukte virtuelle skrivebord til. Først forsto han ikke hva jeg mente. Etter litt frem og tilbake kom vi frem til at han plasserte ett og ett program på hvert skrivebord og vekslet mellom dem ved å svipe. Windows er ikke særlig på sviping. Ifølge artikkelen skal en da også veksle mellom disse skrivebordene ved å bruke Ctrl+Windows+piltast. Personlig bruker jeg sjelden trefingerkombinasjoner og aldri tohåndskombinasjoner for snarveier. De er for dryge. Så jeg sliter med å forstå hva virtuelle skrivebord skal gi meg som jeg ikke får med Alt+Tab.

Lenke til kommentar

Så jeg sliter med å forstå hva virtuelle skrivebord skal gi meg som jeg ikke får med Alt+Tab.

Muligheten til å veksle mange vinduer på én gang.

F.eks. kan jeg ha ett skrivebord hvor jeg programmerer, med tilhørende verktøy. Et annet er fullt av konsoller for serveradministrasjon (DevOps lenge leve). Et tredje skrivebord har mail, browser og IRC.

 

At det passer din arbeidsflyt skal jeg ikke påstå, men for meg er det helt utmerket.

Lenke til kommentar

 

Er storage spaces implementert i Win10? Er den isåfall oppdatert? Er filkopiering forbedret? Hva med 260 path limit? Gjort noe med?

 

AtW

Storage spaces finnes allerede fra win 8.

ReFS kommer når ReFS kommer, de jobber ganske hardt med å bytte ut NTFS.

 

 

Betyr ikke at det er i win10, win8 lærte oss at downgrades også skjer :) Men er det forbedret? Er endel problemer med det i dagens implementasjon. Og jeg håper ikke MS jobber hardt med nytt filsystem, da virker de lite duglige, for det har tatt laaaaaang tid.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Så jeg sliter med å forstå hva virtuelle skrivebord skal gi meg som jeg ikke får med Alt+Tab.

Muligheten til å veksle mange vinduer på én gang.

F.eks. kan jeg ha ett skrivebord hvor jeg programmerer, med tilhørende verktøy. Et annet er fullt av konsoller for serveradministrasjon (DevOps lenge leve). Et tredje skrivebord har mail, browser og IRC.

 

At det passer din arbeidsflyt skal jeg ikke påstå, men for meg er det helt utmerket.

 

 

Jeg flytter stort sett informasjon mellom ulike nettvinduer manuelt, registrerer data, bruker Excel, foretar webspørringer, oppdaterer websider og behandler epost i Outlook 2013. Medlems og kundeservice. Jeg er stadig på jakt etter tips og verktøy som gjør dette enklere. Pr i dag bruker jeg ikke ubetydelig tid på å tilpasse vinduer så jeg enkelte kan skrive av mellom dem. Egentlig trenger jeg nok flere fysiske skjermer enn virtuelle :-P men jeg ser hvordan virtuelle skjermer hjelper deg i eksemplet ditt.

Lenke til kommentar

 

Fra W98 til XP tok det tre år. Fra XP til W7 tok det 8 år. Fra W7 til 8 tok det tre år. Med andre ord, når W7 var klart var det et skrikende behov i markedet, det var ikke tilfellet når W8 ble sluppet.

 

 

Snakker om praktisk forvrenging av virkeligheten for å tilpasse den sitt budskap.

 

I stedet for å framstå som en kverulant, uten peiling. Så kan du jo forklare hvor han tok feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Fra W98 til XP tok det tre år. Fra XP til W7 tok det 8 år. Fra W7 til 8 tok det tre år. Med andre ord, når W7 var klart var det et skrikende behov i markedet, det var ikke tilfellet når W8 ble sluppet.

 

 

Snakker om praktisk forvrenging av virkeligheten for å tilpasse den sitt budskap.

 

I stedet for å framstå som en kverulant, uten peiling. Så kan du jo forklare hvor han tok feil?

 

 

Fra Windows 98 til XP var det tre år. Fra XP til W7 tok det 8 år. Med andre ord hopper vi bukk over Windows Vista for å få det til å framstå som om man måtte vente i 8 år på å oppgradere.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...