Gå til innhold

Knapt noen musikkpirater under 30 igjen i Norge


Anbefalte innlegg

Som en del av gruppen "Musikkinteresserte over 30" så kan jeg for min egen del si at mine observasjoner ikke tyder på at mine jevnaldrende har mer variert musikksmak, de fleste hadde mer omskiftende musikksmak og var mer mottakelig for nye ting når de var sent i tenårene.

 

Jeg kjøper forøvrig også CDer, fordi det er billig, og gir fin kvalitet og utvalget er godt. Deretter ripper jeg de og stapper de i boden. Jeg kan gjerne gå over til rent filleveranse om det produktet forbedrer seg litt.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min påstand om mer variert musikksmak går egentlig mest på at vi har vært eksponert for mer musikk over lengre tid, og at det naturlig nok er dagens listepop som kommer først ut på strømmetjenestene. Det er dermed mer sannsynlig at man har et noe mer variert forhold til musikk enn dagens 20-åringer, og at ikke all musikken man er interessert er tilgjengelig på dem.

 

Ikke det at jeg ikke digger god house/trance f.eks., men det går ellers en del i prog rock, jrock/jpop, 90-talls elektronika osv. og en del av det er vanskelig å få tak i. Jeg er også en av de merkelige folkene som foretrekker å lytte på albumer i stedet for å lage spillelister med "favorittsanger". :wee:

Endret av flinx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som har hukommelse som strekker seg lenger enn 3 døgn tilbake i tid vet om en ting som er sikkert !

 

Ingenting innen IT varer evig, bare spør de som har brukt ICQ, MSN, Nokia sin musikktjeneste, Microsoft sin musikktjeneste, Napster og en bråta til med tjeneste av ymse karakter.

 

Alle disse er NEDLAGT.

 

Og hvilken garanti har man for at disse 2 eksisterer om 5 eller 10 år ? Jeg har rippet det meste jeg har av CDer og bruker iTunes til tider, og kommer ikke til å stå der som en nisse med tom postkasse skulle disse 2 streamingtjenesten ta harpetime i framtida.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Youtube? Eier dere ikke kvalitetsforventninger til lytteopplevelsen?

Ikke lenge siden jeg dro på ulovlig jakt etter musikk... Men det var en prinsippsak da Swift trakk musikken fra Spotify... Hører ikke på det, men av prinsipp lastet jeg det ned i FLAC :)

Lydkvalitet er ut. Nå er det dynamisk kompresjon, clipping og lossy lydcodecs som gjelder. Til og med nye CD-utgiverlser kommer med ferdig voldtatt lyd. Det er det folk flest vil ha. :p Høyest mulig lyd ut av iphonen og pc-speakerne sine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Min påstand om mer variert musikksmak går egentlig mest på at vi har vært eksponert for mer musikk over lengre tid, og at det naturlig nok er dagens listepop som kommer først ut på strømmetjenestene. Det er dermed mer sannsynlig at man har et noe mer variert forhold til musikk enn dagens 20-åringer, og at ikke all musikken man er interessert er tilgjengelig på dem.

 

Det er vel mer vanlig at mennesker med alderen blir mer konservative, og holder seg til det kjente, enn at de fortsetter å utvikle seg / presser grenser. Men min erfaring er vel egentlig at det er ganske få som aktivt jobber med å utvide musikksmaken sin enten de er 18 eller 35.
Vil vel egentlig påstå at dagens situasjon (den digitale) i større grad stimulerer de unge til å utforske ny musikk enn om en går 10-20-30 år tilbake i tid.
I dag så kan en tenåring med en 100-lapp fra mor/far i mnd få tilgang til over 30 millioner låter via spotify. I tillegg til at en gratis har tilgang til all verdens radiokanaler, podcasts, mixtaper, magasiner, blogger, anmeldelser, osv...
Går en tilbake i tid så måtte man gå til innkjøp av stereoanlegg og CD/LP-spiller. Bodde man utenfor de store byene, var utvalget av LPer/CDer/Kasetter svært begrenset for alternativ musikk, i tillegg kostet en CD like mye som en mnd med spotify gjør nå… (Altså fikk man en CD i mnd av mor/far, fikk man hørt på 150-200 nye låter (mot så mange man egentlig orker i dag) i løpet av et år). Skulle man høre om ny musikk uten å kjøpe i blinde hos platesjappa, var man avhengig av glansede magasiner eller å høre om det fra venner. Alternativet var radiokanaler, men det var stort sett bare Radio Luxembourg som spilte “spennende” musikk (kan kanskje sammenliknes med P3 i dag…), men heller ikke alle fikk inn dette. Artistene opptredde i mindre grad live, da inntektene fra salg i større grad dekket “behovet”. I 1987 kom MTV til Europa, det blir snakket om hvordan dette var nyskapende; men bare de mer kommersielle artistene hadde råd til videoer. Det å spille inn plater var dyrere, altså hadde plateselskapene stor makt over hvem som fikk gi ut plater.
Ikke nødvendigvis det samme som at dagens generasjon ender opp med å få en mer utvidet musikksmak, men alle forholdene ligger ihvertfall til rette. (Eneste unntak er som du skriver, hvordan en CD/LP legger opp til at man hører på samme artist over lengre tid, og ikke bare "hitene" fra den artisten).
Endret av blured
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det skal sies at da man fortsatt hadde et marked for CD-singler fikk man kjøpt offisielle, velproduserte mixer som jeg i høyeste grad savner nå.

 

Vel, man finner fortsatt en del velproduserte mixer på sider som Juno, som jeg har brukt til kjøp av en god del musikk, men det er klart. Jeg savner å øke innholdet i boksene med singler, og kjøper fortsatt musikk på CD og vinyl. Har fortsatt kassettspillere stående uten alt for mye støv, da de blir brukt relativt hyppig, akkurat som platespilleren - og CD-spilleren. Og jeg er under 30.

 

Streaming er greit nok når jeg sitter på jobb, på samme måte som 192 kbps er greit nok på en gammel MP3-spiller jeg har koblet til et shabby 2.1-anlegg på badet - for å få flest mulig sanger innpå den "beskjedne" plassen (1 GB). Aller helst vil jeg ha det fysisk, og lokalt lagret. Så jeg kjøper CD-er, ripper de til 320 kbps MP3 og FLAC, setter CD-ene i hylla, og tar de med på jobb eller når jeg skal på roadtrip, eller vise kompiser / pappa ny musikk. Mye det samme med vinyl. Kjøper plater, ripper de hvis jeg ikke alt har de på CD eller det fulgte med en digital nedlastingskode, og lar de ligge på platespilleren i noen timer mens jeg koser meg med å høre gjennom dem, før jeg setter dem i ei hylle. Sortert etter artistnavn og utgivelsesår, og når jeg får flere plater og hyller - sjanger.

 

Det å laste ned musikk er fortsatt den måten jeg finner ut om en artist eller et band er bra nok til å skulle få pengene mine (dette til tross for at jeg har brukt Wimp siden starten, Wimp HiFi siden starten, og har en Spotify-konto liggende et sted). Eller hvis jeg bare vil ha musikk som ikke er tilgjengelig for kjøp noen steder. Det være seg streamingtjenester, CD-er, plater, eller kassetter. Fordi mediet den var på, er ute av produksjon, noen vil ikke at det skal være tilgjengelig, eller andre helsprø grunner i dagens samfunn.

 

Da er det kjekt å kunne starte opp en P2P-klient eller finne noen sider og piratere av hjertens lyst - for hvordan skal man ellers få tak i den og den versjonen? Klart, av og til fungerer det å gå direkte til artisten, men som oftest svarer de deg enten ikke, eller svarer, men svaret er negativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper forøvrig også CDer, fordi det er billig, og gir fin kvalitet og utvalget er godt. Deretter ripper jeg de og stapper de i boden. Jeg kan gjerne gå over til rent filleveranse om det produktet forbedrer seg litt.

Der har du meg. Men det irriterer meg litt at jeg må kjøpe en CD for å få musikken i grei kvalitet. Kunne jo kjøpt direkte i FLAC, men da går prisen stort sett opp(!) og utvalget ned(!). :(

 

 

 

 

Youtube? Eier dere ikke kvalitetsforventninger til lytteopplevelsen?

Ikke lenge siden jeg dro på ulovlig jakt etter musikk... Men det var en prinsippsak da Swift trakk musikken fra Spotify... Hører ikke på det, men av prinsipp lastet jeg det ned i FLAC :)

Lydkvalitet er ut. Nå er det dynamisk kompresjon, clipping og lossy lydcodecs som gjelder. Til og med nye CD-utgiverlser kommer med ferdig voldtatt lyd. Det er det folk flest vil ha. :p Høyest mulig lyd ut av iphonen og pc-speakerne sine.

 

Dette har du dessverre mye rett i. Men det er derfor vi vet at i enkelte saker så kan vi ikke stole på hva flertallet mener som et mål på kvalitet.

 

Det samme gjelder f.eks. iPhone. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men poenget med kompresjon forsvinner i relativt stor grad når ting justeres til en loudness (dvs, det er ikke helt presist, men poenget med ekstrem kompresjon forsvinner mye)

Aha, du snakker om den typen kompresjon.

 

D'oh! Jeg tenkte på komprimering av lydfiler, ikke "The Loudness War".

Lenke til kommentar

Alle som har hukommelse som strekker seg lenger enn 3 døgn tilbake i tid vet om en ting som er sikkert !

 

Ingenting innen IT varer evig, bare spør de som har brukt ICQ, MSN, Nokia sin musikktjeneste, Microsoft sin musikktjeneste, Napster og en bråta til med tjeneste av ymse karakter.

 

Alle disse er NEDLAGT.

 

Og hvilken garanti har man for at disse 2 eksisterer om 5 eller 10 år ? Jeg har rippet det meste jeg har av CDer og bruker iTunes til tider, og kommer ikke til å stå der som en nisse med tom postkasse skulle disse 2 streamingtjenesten ta harpetime i framtida.

Helt riktig, ting blir nedlagt.

Spotify og Wimp blir også nedlagt.

 

Men, chatter du fortsatt på nett?

Piratkopierer du på nett?

Har du musikktjeneste på nett?

Ja?

 

Som du ser, selv om f.eks ICQ og MSN er borte har andre tatt over, funksjonen(chatting) leveres selv om det er fra en annen produsent på en annen måte.

Slik vil det være med musikkstreaming også, ja, dagens løsning er ikke permanent, men det vil komme nye som tar over. En funksjon folk vil ha vil alltid overleve :)

Lenke til kommentar

Som du ser, selv om f.eks ICQ og MSN er borte har andre tatt over, funksjonen(chatting) leveres selv om det er fra en annen produsent på en annen måte.

Slik vil det være med musikkstreaming også, ja, dagens løsning er ikke permanent, men det vil komme nye som tar over. En funksjon folk vil ha vil alltid overleve :)

Men han har et poeng. Er man garantert at utvalget blir det samme når nye tjenester tar over?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...