Gå til innhold

Hvilken distro har det mest komplette skrivebordsmiljøet?


Anbefalte innlegg

Når folk diskuterer...

 

Riktig dét, trenger du å kjøpre Photoshop bruker du ikke Linux, ønsker du å spille spill velger du Windows. Det er nok noe alle forstår, og legger til grunn for det de skriver i denne tråden også. 

 

Men så er det sånn, at noen faktisk prioriterer open source av ymse årsaker, selv om de enkelte proprietære alternativene i og for seg kan være bedre. Da faller valget ofte på Linux likevel.

 

Dessuten er ikke "bare" applikasjonene som kjører oppå OS'et som er avgjørende. Mange mener Windows er altfor tungvint og invaderende. Alle de "tekniske" sidene med Windows - installasjon, oppgradering, driverstøtte osv. er etter min mening såpass tungvint at det i utgangspunktet ikke er noe alternativ for meg. Derfor velger jeg et annet OS som "bare virker" og lar meg gjøre jobben min. Og så er det sånn at til enkelte applikasjoner _må_ jeg ha Windows. Da kjører jeg Windows virtuelt. Det ville ikke vært ønskelig dersom Windows var primær-os'et mitt, men så avhengig av Windows er jeg heldigvis ikke. 

 

Når folk som har helt ulike behov og preferanser skal diskutere hvilket OS som er "best", kommer det riktig nok mye artig og underholdende ut av det, men lite annet ... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke anbefalt KDE frem til det er mer stabilt/ferdigutviklet. Sist i plasma 5.3 var det hvertfall ikke så veldig imponerende. Ikke out of the box hvertfall, men det er kanskje poenget?

 

Jeg testet KDE 5.4.1 i dag (Manjaro har det nå), og det er tydelig at det ikke er ferdig enda ja. KDE 4.14 er da bra, så man kan jo bruke det med Kubuntu 14.04.

 

Jeg testet også Ubuntu Gnome 15.10 som har Gnome 3.16, dog ikke alt er på 3.16 enda. Nautilus er fortsatt på 3.14.2...selv om det er beta så synes jeg det er litt rart. La inn offesiell Gnome3 ppa, og det knakk systemet hos meg. Men det var mye mer responsivt enn KDE 5.4.1 iallefall!

Lenke til kommentar

KDE 4 er helt topp. Oppå Debian 8 eller CentOS 7 er det både gjennomført og stabilt.

 

KDE Plasma 5 er tross alt bare ett år gammelt, og samtidig stappfull av ny funksjonalitet. Det kommer ikke som noen overraskelse at det ikke virker knirkefritt på Arch-klonen Manjaro, som attpåtil fokuserer mest på xfce. Min opplevelse på Fedora 22 er veldig positiv. Jeg bruker det som mitt daglige DE på laptopen. Jeg er interessert i å høre hvilke ting som knirker i KDE Plasma 5.

Lenke til kommentar

Siden når var Manjaro relevant igjen?

 

Manjaro er raskt og enkelt å installere og sette opp. Noe liknende Ubuntu eller Mint er. Ikke alle av oss her som orker eller gidder å sette oss inn i hvordan man setter opp en Gentoo eller Arch Linux system vet du ;)

Sikkert lærerikt, men jeg er ikke en av dem som må ha full kontroll over alt på maskina mi. For de som ønsker det, så er jo Gentoo og Arch genialt bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...