Gå til innhold

Hvilken distro har det mest komplette skrivebordsmiljøet?


Anbefalte innlegg

Vel, nå har jeg prøvd KDE og Ubuntu Unity, og må si jeg likte utseendet på Unity veldig godt i forhold til KDE. Synes KDE blir for Windows 9x aktig i utseende. Desverre virker det velig tregt selv i forhold til Windows 7. Kan ikke se video uten at det "hakker". Lurer på om det kanskje er NVIDA skjermkortet som ikke er støttet. Ubuntu med XFCE også, det var også et utseende jeg likte, men det var ting som gjorde at jeg gikk vekk fra det, programmer (f.eks. Firefox) som absolutt ikke ville kjøre uten å gi noen som helst feilmelding...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå har jeg prøvd KDE og Ubuntu Unity, og må si jeg likte utseendet på Unity veldig godt i forhold til KDE. Synes KDE blir for Windows 9x aktig i utseende. Desverre virker det velig tregt selv i forhold til Windows 7. Kan ikke se video uten at det "hakker". Lurer på om det kanskje er NVIDA skjermkortet som ikke er støttet. Ubuntu med XFCE også, det var også et utseende jeg likte, men det var ting som gjorde at jeg gikk vekk fra det, programmer (f.eks. Firefox) som absolutt ikke ville kjøre uten å gi noen som helst feilmelding...

 

Disse problemene finnes det løsninger for. Googler du KDE screen tearing eller bare screen tearing, så finner du det om du leiter litt.

Fix KDE vsync :
- sudo nano /etc/profile
- Lim inn dette på slutten av fila : export __GL_YIELD="USLEEP"
Endret av Betroz
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Brukte Ubuntu før, men så ble jeg Mac-bruker.

 

Etter noen års opphold fant jeg ut at jeg skulle kjøpe en ny laptop, og dual-boote Windows 10 og Linux.

Jeg bootet Ubuntu fra minnepinne og installerte det.

Jeg er ingen fan av Unity, men det fungerer på sett og vis.

 

Så skulle jeg påse at alle oppdateringene var blitt installert, så jeg åpnet menyen og skrev update.

Da kommer ikonet for update manager opp.

Men det kom masse andre ikoner også, av lettkledde damer!

Tydeligvis reklame for ræl fra Amazon med ordet "update" i tittelen.

 

Tydeligvis får Amazon vite alt jeg foretar meg i Ubuntu, og leverer "skreddersydd reklame".

 

Jeg gadd selvsagt ikke å bruke mer tid på den møkkadistroen. Dette er ikke slik som jeg husker Ubuntu.

En kamerat er fan av Linux Mint, så jeg installerte det i stedet.

Mint er alt det som ubuntu burde være, og helt reklamefri.

 

 

Fant et bilde av Ubuntu som illustrerer poenget:

ubuntu-1310-amazon-lentes-sujetadores823

 

Ikke mitt bilde, fant det på nettet.

Sett at du skal brenne en CD, og søker etter CD brenneprogrammet Brasero.

Da får du bilder av "bra", altså BH, i tillegg til programmet du ønsker.

 

Jeg orker ikke et slikt operativsystem. 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Brukte Ubuntu før, men så ble jeg Mac-bruker.

 

Etter noen års opphold fant jeg ut at jeg skulle kjøpe en ny laptop, og dual-boote Windows 10 og Linux.

Jeg bootet Ubuntu fra minnepinne og installerte det.

Jeg er ingen fan av Unity, men det fungerer på sett og vis.

 

Så skulle jeg påse at alle oppdateringene var blitt installert, så jeg åpnet menyen og skrev update.

Da kommer ikonet for update manager opp.

Men det kom masse andre ikoner også, av lettkledde damer!

Tydeligvis reklame for ræl fra Amazon med ordet "update" i tittelen.

 

Tydeligvis får Amazon vite alt jeg foretar meg i Ubuntu, og leverer "skreddersydd reklame".

 

Jeg gadd selvsagt ikke å bruke mer tid på den møkkadistroen. Dette er ikke slik som jeg husker Ubuntu.

En kamerat er fan av Linux Mint, så jeg installerte det i stedet.

Mint er alt det som ubuntu burde være, og helt reklamefri.

 

Amazon går det an å fjerne, samt også internet søk generellt. Dumt å dømme en distro nedom og hjem uten at du tok deg litt tid på å finne en løsning  ;)

 

Skal man ha en enkel Linux distro som bare funker, så er jo stock Ubuntu LTS eller Linux Mint (Cinnamon) veien å gå. Bruker selv Ubuntu på laptopen og Mint på min sekundære maskin. Funker knall det.

Lenke til kommentar

Windows 10 er selvsagt fullt av NSA bakdører, og det samme er Mac`en min.

I Windows 10 har jeg valgt de mest personvern-kritiske innstillingene, og deaktivert en haug med fliser.

 

Mac, Windows og Linux har hver sine fordeler og ulemper.

Windows er Windows.

Mac er Mac.

Men Linux er mer enn bare Ubuntu.

 

Da er Mint et bedre alternativ. Venter bare på Linux-støtte til touchpaden, siden det er essensiellt for min databruk.

Satser på at det er lettest å få til i Ubuntu siden det er en populær distro med mange aktive brukere som krever enkle løsninger for at alt skal funke, med lettleste guider og copy-paste kommandoer.

Men når det endelig virker, vil jeg teste Debian. Det begynner å bli mange år siden nå, men Debian var den første distroen jeg brukte aktivt i mange år.

 

For de som lurer:

Touchpaden har de elementære funksjonene, men jeg trenger å scrolle nettsider som forum med to fingre, og det funker ikke. Touchpaden blir gjenkjent av Linux som generisk mus eller noe slikt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Har brukt Unity, Gnome (gammel og Shell), KDE (siste jeg testa var 5.3?), XFCE, LXDE, RazorQT (LXDE og RazorQT har slått sammen og blitt LXQT nå), Cinnamon og noen andre.... Både Gnome Shell og KDE sitt Plasma 5 er uferdige produkter og har sine quirks/bugs.   Plasma 5 er tung/laggy og kan sikkert bli bra om du investerer mye tid i å sette det opp.  Gnome Shell er helt OK, men har også sine quirks som f.eks at extensions slutter å fungere etter hver oppdatering (mener jeg) hvis ikke de oppdateres... Jeg må si at Unity og Cinnamon er de mest funksjonelle, men Cinnamon er mest stabil/pålitelig da de ikke prøver å vær som Samsung og hele tiden hive nye funksjoner inn (som er til tider ustabile/bloat)

Alle har sine fordeler og ulemper, så det er ikke et enkelt svar "DENNE er best"... Jeg ville anbefalt deg å prøvd XFCE, Gnome Shell (kan anbefale Fedora sin) og Cinnamon da du har prøvd de andre.  PERSONLIG liker jeg Cinnamon best, men dette er totalt en smakssak da vi alle har ulike bruksområder og ønsker for en distro.  Det blir helt meningsløst for noen å si "Denne er best" da det er veldig inviduellt på samme måte som "min musikksmak er best" imo.

 

Håper det ga LITT innblikk :)

Endret av Nado
Lenke til kommentar

PERSONLIG liker jeg Cinnamon best, men dette er totalt en smakssak da vi alle har ulike bruksområder og ønsker for en distro.

 

Ja Cinnamon 2.6 har blitt bra. Ser frem til 2.8. Angående ytelse/responsivitet i grensensittet, så har Mint teamet fortsatt en vei å gå. På samme hardware hos meg er Windows 10 raskere (selv om Windows bruker mer RAM).

Lenke til kommentar

Windows 10 er selvsagt fullt av NSA bakdører, og det samme er Mac`en min.

I Windows 10 har jeg valgt de mest personvern-kritiske innstillingene, og deaktivert en haug med fliser.

 

Mac, Windows og Linux har hver sine fordeler og ulemper.

Windows er Windows.

Mac er Mac.

Men Linux er mer enn bare Ubuntu.

Da er Mint et bedre alternativ. Venter bare på Linux-støtte til touchpaden, siden det er essensiellt for min databruk.

Satser på at det er lettest å få til i Ubuntu siden det er en populær distro med mange aktive brukere. Men når det endelig virker, vil jeg teste Debian. Det begynner å bli mange år siden nå, men Debian var den første distroen jeg brukte aktivt i mange år.

Jeg vet jeg setter ting litt på spissen nå, men se på argumentasjonen din. Du dømmer Ubuntu med Unity nedenom basert på at du ikke gidder å skru av en funksjon. På Windows 10 godtar du å gjøre en rekke endringer, og selv etter dette gir du trolig fra deg informasjon du ikke vet om. Windows er ikke bare Windows. Det er vesentlige forskjeller på Windows-versjonene. 

 

Linux er mer enn bare Ubuntu, men Ubuntu er basis for en rekke distro'er (deriblant Linux Mint). Akkurat som Ubuntu i utgangspunket bygger på Debian. Linux Mint er like lite en spesifikk distro som Ubuntu er det. Begge finnes i flere utgaver med forskjellige skrivebordsmiljø.

 

Jeg er heller ikke begeistret for Unity, men det er av helt andre årsaker enn bagateller som kan deaktiveres enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det Windows/Linux/OS X-debatten går helt ut fra hvilket bruksområde du har.   Skal du spille så er det fortsatt Windows som har bredest støtte blant nye titler, Linux ligger enda et godt stykke bak og OS X har enda mindre støtte tror jeg (correct me if I'm wrong).

Linux er et bra alternativ for utviklere og/eller brukere som ikke har store krav når det gjelder spillutvalg.  Helt kurant OS for alt annet enn spill.

OS X gir kanskje den mest komplette "out of the box" opplevelsen etter min erfaring (kan argumenteres at Windows 7, 8.* og 10 også gjør det) som også fungerer veldig bra med andre Apple produkter i deres økosystem.  Her vil jeg si OS X er først og fremst ment for profesjonelle som jobber med fotografi, lyd/bilde og video.  Det er også veldig mange utviklere som velger Mac da de har veldig høy kvalitet når det gjelder hardware.  Nei, jeg har ikke tall på dette.   :)

Så jeg vil si at vi lever fortsatt i en stortsett Wintel-verden om en vil ha full kompatibilitet og det siste av forbrukerstøtte :)


Edit: Beklager at jeg har gått helt offtopic her...   Dette er ikke en tråd om Windows/Linux/OS X, jeg ble bare litt revet med.. :(

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Synes OpenSUSE er for buggy og Fedora for "usikker" mtp. stabilitet ved oppdatering etc.

 

Selv har jeg landet på Ubuntu med Unity. Programmer fungerer, oppdateringer er stabile og systemet er enklest å sette opp. Når det gjelder integrasjon av skrivebordmiljö synes jeg Unity gjör en super jobb og Ubuntu 15.04 er ett toppers OS! :)

 

Kan du utdype? Inntrykket mitt av openSUSE som absolutt er en av de større distroene er at det er meget bra gjennomført i kombinasjon med KDE.

Lenke til kommentar

Når folk diskuterer Linux/OSX/Windows, eller de forskjellige Linux distroene, så fokuseres det veldig på selve OS'et/distroen og hva folk mener er best. Er det ikke de programmene og spillene man eventuellt bruker som er viktigst? Hjelper ikke om selve Linux kernelen er åpen kildekode, yter godt og er sikker, hvis programmene for Linux plattformen ikke har god nok kvalitet.

 

La meg ta et eksempel eller to. Gimp er et godt bilde program, men Photoshop er det proffene bruker og vil ha. Programmer som viser hardware informasjon, temperatur og volt finnes til Linux også, men de programmene er ikke halvparten så gode som de til Windows. Så da kommer det ned til hva vi krever da og har behov for. Liker Linux godt jeg og bruker det, men jeg trenger faktisk Windows også (enn så lenge).

Lenke til kommentar

Enig med Betroz. Jeg går etter prinsippet at jeg bruker noe for det den kan brukes til i dag og ikke hva den potensiellt sett kan brukes til i morgen.

 

Vulkan (neste OpenGL) KAN gi Linux et godt løft på spillfronten, men det er fortsatt en stor "kanskje". Det må først og fremst ferdigutvikles og så mp utviklere ta det i bruk. Jeg tror vi er et godt stykke unna at det er sjans for at det skjer, dessverre.

Endret av Nado
Lenke til kommentar

 

Jeg gadd selvsagt ikke å bruke mer tid på den møkkadistroen. Dette er ikke slik som jeg husker Ubuntu.

...

Jeg orker ikke et slikt operativsystem. 

 

"Funksjonen" i Ubuntu kan visstnok lett skrus av. Jeg bruker som deg Mac daglig og Ubuntu sporadisk, men da som regel via ssh. Mint syns jeg var bra da jeg prøvde, men endte tilbake på Ubuntu, for meg var det i sum mindre hassle. Men begge er bra distroer. Ingen tvil om dét. Ift. hva TS spør om - hvilken distro som har mest komplett konfigurasjonspanel - kommer vel ubuntu og mint ut relativt likt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...