Gå til innhold

Mobilt bredbånd kontant - reserveløsning


Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til noen form for ekte Mobilt Bredbånd Kontantkort?

Skal brukes som en reserveløsning i tilfelle det kablede bredbåndet skulle falle ut pga strømbrudd eller andre tekniske problemer.
Port 80 må også være åpen. De kan gjerne blokkere torrent/etc, men port 80 MÅ være åpen for innkommende web-trafikk.

De fleste operatører tilbyr dette, men leser man litt videre, finner man stort sett ut at det de kaller for kontantkort egentlig bare er et forhåndsbetalt abonnent gjeldende for X antall måneder.

Er ikke på noen som helst måte interessert i et abonnent.

Er på jakt etter en løsning hvor man betaler kun for trafikken, evt kun i den tidsperioden det er i bruk.

Hvor mye trafikk som er inkludert, spiller egentlig ingen rolle, kommer i verste fall til å bli brukt 1-3 ganger i året, og sannsynligvis godt under 1 GB for hver gang.

  • Ice.net: 175,-/uke. Teoretisk maks ned/opp 9,3 / 3,1 Mbit/s.
  • Tele2 har skrevet noe i vilkårene sine, men ikke funnet selve "produktet" enda...

Alternativer ???

EDIT: Om det ikke er mulig å få som privatperson, er dette noe som kan tilbys bedrifter??

Endret av jpg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt slik og det fungerer, men du må ha backupstrøm på evt maskinvare du vil beholde oppe i bruddet.

Dvs evt en server, men iallefall router, switcher osv.

 

De eneste to tingene jeg klarte å komme opp med var en router med rollover og abo med annet inntak, dvs kabel på ene router og for eks telefonlinje på andre osv, men det jeg gikk for var å kjøpe en jensen "møkkarouter" , den hadde usb på seg merket 3g, der satte jeg mobilt nett med kontantkort, når jeg dro ut nettkabel så var maskinene fortsatt på nett og det lyste blått i 3g-lyset.

 

Bakdelen var jo at det eneste jeg fant var en billigrouter med den funksjonen.

Lenke til kommentar

ok, nyttig info.

 

Skal snart flytte en web-server hjem, og er i den anledningen jeg trenger internet-reundans.

UPS (batteribackup) er på innkjøpslisten, og en router som støtter denne funksjonen har jeg også.

Alt jeg da trenger er USB-stick og et kontantkort.

 

Brukte du et helt vanlig kontantkort? eller mobilt bredbånd abonnement ?

Lenke til kommentar

Kjøpte på expert jeg, usb-stick med "kontantkort" i form av x penger på det uten noe abo , men kunne fylle på kortet via nett.

 

Nøyaktig hva det het husker jeg ikke.

Husk da å sette backupstrøm på alt av nettverk også, har sett hundrevis av servere med backupstrøm , men døde nettverk når strømmen går i tester på stedet.

 

Det er vel et simkort i usb-sticken, men forskjell på evt "3g "abo-" og vanlige kontantkort har jeg ikke satt meg inn i.

 

Jeg kjøpte en sånn "surf for x kr" , fyll på selv ved behov" for å slippe å betale x i mnd uten å bruke det.

Det var da ett av valgene jeg fikk da jeg kjøpte sticken.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd å stoppe og starte opp igjen selv så vet ikke hvor lang tid det eventuelt tar før ett abb blir reaktivert

Jeg trenger noe som kan stå "stand-by" 24/7. Om nettet faller ut midt på natten, tar det lang tid før jeg får aktivert Banzai, og innen den tiden er sannsynligvis primær-internet-linjen tilbake.

Jeg trenger et internett-alternativ som kan tilkobles i løpet av få sekunder, on-demand.

 


Dersom du har 3G dekning fra Netcom der du bor, skaff deg et Chess kontantkort. Maks 20 kr pr dag.

Takk for godt tips, hadde nesten glemt at denne muligheten også eksisterte.

Problemet er bare at Chess kun tilbyr 3G hastighet om du har kontantkort. For å få 4G må man ha "mobilabonnement"...

Skal se etter lignende hos konkurrentene :)

Endret av jpg
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt slik og det fungerer, men du må ha backupstrøm på evt maskinvare du vil beholde oppe i bruddet.

Dvs evt en server, men iallefall router, switcher osv.

 

De eneste to tingene jeg klarte å komme opp med var en router med rollover og abo med annet inntak, dvs kabel på ene router og for eks telefonlinje på andre osv, men det jeg gikk for var å kjøpe en jensen "møkkarouter" , den hadde usb på seg merket 3g, der satte jeg mobilt nett med kontantkort, når jeg dro ut nettkabel så var maskinene fortsatt på nett og det lyste blått i 3g-lyset.

 

Bakdelen var jo at det eneste jeg fant var en billigrouter med den funksjonen.

Trur de fleste nye Asus routerene har denne funksjonen.

Hverfall har min Asus RT-AC66U det.

Du bare setter Usb 3g/4g modemet i en av usb portene.

Endret av Handl3vogn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur de fleste nye Asus routerene har denne funksjonen.

Hverfall har min Asus RT-AC66U det.

Du bare setter Usb 3g/4g modemet i en av usb portene.

Du har helt rett. Sitter her med 2stk Asus RT-AC66U, samme som deg. Har dog aldri testet denne funksjonen.

 


Kontantkort og begrensninger:

  • OneCall - ingen maks grense
  • NetCom - maks 10kr/dag, maks 100MB
  • Telenor - maks 10kr/dag, strupes etter 500MB
  • Chess - maks 20kr/dag. kun 3G, strupes etter ### MB
  • TalkMore - maks 20kr/dag. Strupes etter 6GB/mnd. hastighet??
  • Chilimobil - maks 10kr/dag. andre begrensninger?? hastighet??
  • Andre leverandører som ikke er på listen??

Min erfaring er at ALLE leverandører struper hastigheten, uansett abonnement. Hadde Chess mobil abb med mobilt bredbånd som tilleggstjeneste tidligere, her ble hastigheten strupet etter 6GB og ca 12GB. Da jeg passerte 15GB ble den strupet enda en gang, og det ble så grisetregt at det tok 5-6 minutter å laste VG. Fikk ISDN hastighet på 128 Kbit/s...

 

Jeg trenger utvilsomt 4G hastighet. Lurer noen på hvorfor, kan de forestille deg 100 personer prøver å besøke VG samtidig via en treg internett-forbindelse :hmm:

 

Typisk 3G hastighet: 2-6 Mbit/s ned, og 1-3 Mbit/s opp.

Typisk 4G hastighet: 10-40 Mbit/s ned, 10-30 Mbit/s opp.

Endret av jpg
Lenke til kommentar

 

Trur de fleste nye Asus routerene har denne funksjonen.

Hverfall har min Asus RT-AC66U det.

Du bare setter Usb 3g/4g modemet i en av usb portene.

Du har helt rett. Sitter her med 2stk Asus RT-AC66U, samme som deg. Har dog aldri testet denne funksjonen.

 


Kontantkort og begrensninger:

  • Chess - maks 20kr/dag. kun 3G, andre begrensninger??

 

 

Brukte selv Chess kontant i mitt nettbrett, og det fungerte fint. 3g går fort nok til vg for meg.

 

Snakket med chess over telefon ang. dette med databruk før jeg kjøpte kortet og fylte det opp, og da fikk jeg beskjed om at per i dag er det ingen begrensning på hvor mye data du bruker, men dette blir det en endring på iløpet av de første mnd i 2015. Så her BLIR DET hastighets begrensing etter x gb data etterhvert. Per DD er det ikke det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...