Gå til innhold

Som ufør, hvor mye kan man tjene på å leie ut bolig?


Anbefalte innlegg

Regnes inntekt på utleiebolig som vanlig lønn? Eller kan man, som ufør, leie ut bolig(er) uten at det går ut over det man får utbetalt i trygd?

 

Bakgrunnen for dette er at jeg spekulerer litt i fremtiden. Jeg står i fare for å bli ufør, men hvis det skulle skje så vil jeg få utbetalt en del forsikringspenger.
Det er viktig for meg å prøve å ha disse planene klare før jeg eventuelt blir ufør, for hvis det skjer, så vil jeg være i en situasjon hvor slike avgjørelser kan være vanskeligere å ta. (Særlig hvis jeg ikke har tenkt igjennom dem på forhånd.)

Så, hvis jeg er uheldig og blir ufør, så er spørsmålet hvordan jeg skal bruke pengene jeg får utbetalt. La oss si at beløpet er 1,5 mill. Jeg kan kjøpe en ny bolig for å leie ut, eller jeg kan få en fetere bolig å bo i selv. Penger i tillegg til trygden vil jo komme godt med, men hvis dette gjør at trygden blir redusert i tillegg til at jeg må skatte av leieinntekten, så er det kanskje ikke så lukerativt.

 

En bolig vil vel stort sett, de fleste steder, stige en del i verdi i løpet av noen år, så om jeg selger den senere, så er det vel en god sjanse for at jeg tjener på det?

 

Hva tror dere?

(Og bare for å ha sagt det, jeg ønsker på ingen måte å bli ufør. Jeg vil helst fortsette å jobbe så lenge jeg kan, men hvis det verste skjer, så vil jeg gjøre det beste ut av situasjonen.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Regnes inntekt på utleiebolig som vanlig lønn? Eller kan man, som ufør, leie ut bolig(er) uten at det går ut over det man får utbetalt i trygd?

 

Bakgrunnen for dette er at jeg spekulerer litt i fremtiden. Jeg står i fare for å bli ufør, men hvis det skulle skje så vil jeg få utbetalt en del forsikringspenger.

Det er viktig for meg å prøve å ha disse planene klare før jeg eventuelt blir ufør, for hvis det skjer, så vil jeg være i en situasjon hvor slike avgjørelser kan være vanskeligere å ta. (Særlig hvis jeg ikke har tenkt igjennom dem på forhånd.)

 

Så, hvis jeg er uheldig og blir ufør, så er spørsmålet hvordan jeg skal bruke pengene jeg får utbetalt. La oss si at beløpet er 1,5 mill. Jeg kan kjøpe en ny bolig for å leie ut, eller jeg kan få en fetere bolig å bo i selv. Penger i tillegg til trygden vil jo komme godt med, men hvis dette gjør at trygden blir redusert i tillegg til at jeg må skatte av leieinntekten, så er det kanskje ikke så lukerativt.

 

En bolig vil vel stort sett, de fleste steder, stige en del i verdi i løpet av noen år, så om jeg selger den senere, så er det vel en god sjanse for at jeg tjener på det?

 

Hva tror dere?

 

(Og bare for å ha sagt det, jeg ønsker på ingen måte å bli ufør. Jeg vil helst fortsette å jobbe så lenge jeg kan, men hvis det verste skjer, så vil jeg gjøre det beste ut av situasjonen.)

Hei

er i samme situasjon som deg. Nav sier at det kommer an på hvordan skattemyndighetene definerer det og skattemyndighetene sier dette er det Nav som skal svare på. Hva er rett? Ønsker tips om advokat jeg kan spørre.

Lenke til kommentar

Begge har i og for seg rett, fordi du enten ikke har presisert hva du spør om, ellers har de ikke forstått hva du spør om. 

 

Vi har tre typer inntekt i Norge. Arbeidsinntekt, virksomhetsinntekt, og kapitalinntekt. Grensen mellom disse tre typene inntekt er flytende. Som jeg nevnte tidligere er utleieinntekter vanligvis kapitalinntekt, men det kan være virksomhetsinntekt hvis du driver utleie i næring. Skatteetaten bestemmer om utleien er kapital- eller virksomhetsinntekt. 

 

Dette skillet får betydning for trygden, fordi arbeidsinntekt og virksomhetsinntekt inngår i det som kalles "personinntekt", mens kapitalinntekt faller utenfor. Personinntekt er grunnlaget for toppskatt, trygdeavgift, og reduksjon av uføretrygd

 

Kapitalinntekt - er ikke personinntekt - påvirker ikke uføretrygd. 

Virksomhetsinntekt - er personinntekt - påvirker uføretrygd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reglene har blitt så sykt vanskelig nå at det er umulig å svare på spørsmålet så sant man ikke har en advokat og en revioser som sammarbeider.. Hvordan man leier ut leilighet, om det er du privat eller har ett AS som du er 100% hovedaskjonær i etc.. Om du har AS er du jo ikke personlig noe inntekt men kan ta ut utbytte hvert år skattefritt.. Og slik reglene til NAV fungerer per dags dato vil du bare miste stønaden den månden du tar ut utbytte.. Ellers har du vel hundrevis av andre metoder å utnytte systemet på...

Lenke til kommentar

Det er mange vanskelige problemstillinger i området mellom skatterett og trygderett. For uføretrygdede er det også en viss risiko i å stifte et aksjeselskap med seg selv som daglig leder/styreleder. Dette skyldes at inntekt ikke er det eneste som kan medføre bortfall av uføretrygd -- også aktivitet kan føre til bortfall, hvis man er aktiv i en slik utstrekning at man kunne ha arbeidet.

Lenke til kommentar

Begge har i og for seg rett, fordi du enten ikke har presisert hva du spør om, ellers har de ikke forstått hva du spør om. 

 

Vi har tre typer inntekt i Norge. Arbeidsinntekt, virksomhetsinntekt, og kapitalinntekt. Grensen mellom disse tre typene inntekt er flytende. Som jeg nevnte tidligere er utleieinntekter vanligvis kapitalinntekt, men det kan være virksomhetsinntekt hvis du driver utleie i næring. Skatteetaten bestemmer om utleien er kapital- eller virksomhetsinntekt. 

 

Dette skillet får betydning for trygden, fordi arbeidsinntekt og virksomhetsinntekt inngår i det som kalles "personinntekt", mens kapitalinntekt faller utenfor. Personinntekt er grunnlaget for toppskatt, trygdeavgift, og reduksjon av uføretrygd

 

Kapitalinntekt - er ikke personinntekt - påvirker ikke uføretrygd. 

Virksomhetsinntekt - er personinntekt - påvirker uføretrygd. 

Takk, da skal jeg spørre på en tydeligere måte! Men ditt svar er oppklarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...