Gå til innhold

Bytte eller ikke bytte jobb?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har nettopp blitt tilbudt ny jobb og er svært usikker på om jeg bør bli der jeg er nå eller bytte. Samme stilling, annen bransje. Her er tilbudet:

 

Timelønn: 220,- (mot 198,5,- som jeg har nå)

Reisetillegg: 15-35% avhengig av lokasjon (Mot 0% som jeg har nå)

Goder: Tilsvarende det jeg har nå

Andre fordeler: I dag har jeg 8 mil t/r til kontoret, mens det nye kommer til å ligge < 1 mil t/r unna. Mer nærliggende min utdanning enn det jeg driver med nå.

 

Negative ting: Blir sannsynligvis litt hardere miljø der jeg skal jobbe kontra det jeg er vandt til nå og til tider kanskje litt repeterende/kjedelig arbeid. Mer usikker bransje(olje/maritim) kontra den jeg er i nå som har tatt en oppsving de siste årene og har ingen grunn til å tro at det kommer til å endre seg.

 

Er også blitt glad i produktet jeg jobber med i dag.

 

Ellers bør det nevnes at begge jobbene krever en del reise så økonomisk er det ingen tvil om hva jeg bør velge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du snakket med nåværende sjef om det, og om du kanskje kan få bedre lønn og tillegg pga tilbudet?

 

Planen er å gjøre det i starten av neste uke(har en uke på å svare på nytt tilbud), vil likke "ødelegge" helgen til sjefen pga dette :)

 

Men jeg vill aldri oppnå slike tillegg her da det er ett stort firma og det skal være "likt" for alle, lønnen kan nok justeres dog.

Lenke til kommentar

Betre lønn og andre goder er sjølvsagt veldig bra, men det kan være fornuftig å tenke litt over kva du har i dag kontra det du kanskje får dersom du bytter.

 

Om du per i dag er fornøgd med den jobben du har så vil eit alternativ være å bruke dette jobbtilbudet for å få pressa opp lønna på din nåværande arbeidsplass. Det er mange arbeidsgivere som er villige til å grave litt ekstra i lommeboka dersom det er overhengande fare for at dei mister gode ansatte.

 

Ein anna ulempe er at når du bytter jobb så blir det prøvetid, sjølv om dette ikkje skal ha så stor betydning så betyr dette at du kan i verste fall risikere at du ikkje får fortsette i den nye jobben dersom den nye arbeidsgiveren ikkje er fornøgd med deg. I tillegg så vil du ha lavast ansiennitet slik at dersom det blir nedskjæringer så er du den fyrste som ryker.

 

Men på den andre sida så er det lønna du lever av, og høgare timesbetaling samt reisetillegg gjer at du vil få meir å rutte med dersom du bytter jobb.

 

 

Det er derfor vanskelig å gi deg gode råd utan meir informasjon.

Lenke til kommentar

Betre lønn og andre goder er sjølvsagt veldig bra, men det kan være fornuftig å tenke litt over kva du har i dag kontra det du kanskje får dersom du bytter.

 

Om du per i dag er fornøgd med den jobben du har så vil eit alternativ være å bruke dette jobbtilbudet for å få pressa opp lønna på din nåværande arbeidsplass. Det er mange arbeidsgivere som er villige til å grave litt ekstra i lommeboka dersom det er overhengande fare for at dei mister gode ansatte.

 

Ein anna ulempe er at når du bytter jobb så blir det prøvetid, sjølv om dette ikkje skal ha så stor betydning så betyr dette at du kan i verste fall risikere at du ikkje får fortsette i den nye jobben dersom den nye arbeidsgiveren ikkje er fornøgd med deg. I tillegg så vil du ha lavast ansiennitet slik at dersom det blir nedskjæringer så er du den fyrste som ryker.

 

Men på den andre sida så er det lønna du lever av, og høgare timesbetaling samt reisetillegg gjer at du vil få meir å rutte med dersom du bytter jobb.

 

 

Det er derfor vanskelig å gi deg gode råd utan meir informasjon.

 

Ja jeg håper at nåværende arbeidsgiver gir meg ett bedre tilbud enn det jeg har i dag slik at det blir "lettere" å velge. Det er jo veldig trygt for meg å bli der jeg er i dag, men i tillegg "taper" jeg sannsynligvis flere hundre tusen i året på det(om man legger til forventet overtid og tillegg ved reise).

Men jeg er svært usikker på hvordan en fremmer dette for arbeidsgiver på en positiv måte(om mulig?) slik at han ikke oppfatter det som direkte press, aldri vært i en slik situasjon før.

 

Jeg er ikke så veldig redd for dette med prøvetid da jeg er relativt oppegående i faget, og dette med ansiennitet så er jeg den siste inn i avdelingen jeg jobber i nå også, men det er en tryggere bransje der jeg er nå så sånn sett er det en faktor å tenke på.

Lenke til kommentar

Ein slik situasjon blir alltid ein form for press, men det skal ikkje være verre enn dei andre prisendringane som arbeidsgiver må forholde seg til.

 

Vær også oppmerksom på at enkelte arbeidsgivere kan finne på å gamble med å ikkje gi deg meir lønn fordi dei fleste arbeidstakere ikkje er villige til å faktisk bytte arbeidsplass.

Lenke til kommentar

Ein slik situasjon blir alltid ein form for press, men det skal ikkje være verre enn dei andre prisendringane som arbeidsgiver må forholde seg til.

 

Vær også oppmerksom på at enkelte arbeidsgivere kan finne på å gamble med å ikkje gi deg meir lønn fordi dei fleste arbeidstakere ikkje er villige til å faktisk bytte arbeidsplass.

 

Det ser ut til at det ble som sistnevnte her, det ble dog "lovnader" om at fremtiden vill lønne seg osv men ikke noe konkret. Ble dog roset mye, så det var litt rart hele opplegget egentlig. sjansespill?

 

Jeg heller mye mot å bytte arbeidsgiver nå, men skal la det "kjøle" seg over natten.

Lenke til kommentar

Dette er eit typisk eksempel på der ein prøver å få deg til å ikkje bytte jobb utan å betale noke ekstra.

Slike lause lovnader vil sjeldan føre til noke spesifikt. Og rosen er for å gjere det lettare for deg å akseptere tomme lovnader om bedre tider.

 

Det er greit å tenke nøye over kva du vil velge å gjere, men slik som det ser ut no så virker det som at du berre har fordelar av å bytte arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...