Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i disse dager lurt på hvordan en verden uten religion vil være?

 

- Hva tror dere?

 

Personlig tror jeg det vil skape enda flere konflikter. Jeg tar fram ett par eksempler:

 

Religiøse mennesker vil gå til gudshus (templer, kirke, moske etc) for å søke hjelp i vanskelig situasjoner og velsignelse. I en verden der religioner ikke finner sted, så er denne type hendelser ikke mulig. Det fører til at du vil heller hevne istedet, altså lage flere konflikter - nå som den åndelig velsignelsen er borte.

 

Religion skaper fred - så lenge du ikke utnytter den!

Endret av DoitNow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om religion bidrar mer til fred enn til krig. Men jeg tror jeg er enig med Richard Dawkins når han sier at spørsmålet rett og slett er om religioner er sanne eller ikke. Hvis de ikke er sanne, bør vi ikke tro på dem. Å begrunne usannheter (eller uholdbare påstander) med rent pragmatiske hensyn åpner jo opp for å holde mye tøv som sant.

 

Skal vi lære barn at de får kreft dersom de ikke gjør leksene sine? Hva om vi prøver dette og får gode resultater? Bør samfunnet da nøre opp under en slik oppfatning? Jeg synes ikke det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Religion skaper fred - så lenge du ikke utnytter den!

 

Jeg kjenner ikke til alle religioner, men de som har strenge regler for hvordan folk skal oppføre seg, vil jeg tro leder til fredelige mennesker, hvis de ser det nyttig å følge reglene fullt ut. Heldigvis er folk generelt sett fanget av en tro på at egne dårlige handlinger kan få konsekvenser i etterlivet, og den troen eller overtroen, er nyttig å ha siden vi er såpass dyriske som vi er

 

andre kinn til osv ..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"snip"

 

Fin låt det der, men de fleste som poster slikt, har en tendens til å bare tenke "religion", og får ikke med seg alt det andre .. kanskje de ikke vil ta det også innover seg, men kun det de liker minst .. ?

 

 

 

"Imagine"

 

Imagine there's no heaven

It's easy if you try

No hell below us

Above us only sky

Imagine all the people

Living for today...

 

Imagine there's no countries

It isn't hard to do

Nothing to kill or die for

And no religion too

Imagine all the people

Living life in peace...

 

You may say I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll join us

And the world will be as one

 

Imagine no possessions

I wonder if you can

No need for greed or hunger

A brotherhood of man

Imagine all the people

Sharing all the world...

 

You may say I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll join us

And the world will live as one

 

John Lennon var sikkert en sånn foraktelig multikulturalist, eller hva tror du? ;)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

Fin låt det der, men de fleste som poster slikt, har en tendens til å bare tenke "religion", og får ikke med seg alt det andre .. kanskje de ikke vil ta det også innover seg, men kun det de liker minst .. ?

 

 

 

"Imagine"

Imagine there's no heaven

It's easy if you try

No hell below us

Above us only sky

Imagine all the peopleLiving for today...Imagine there's no countries

It isn't hard to doNothing to kill or die for

And no religion too

Imagine all the people

Living life in peace...

You may say I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll join usAnd the world will be as oneImagine no possessions

I wonder if you canNo need for greed or hunger

A brotherhood of man

Imagine all the peopleSharing all the world...

You may say I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll join usAnd the world will live as one

John Lennon var sikkert en sånn foraktelig multikulturalist, eller hva tror du? ;)

Og hadde ikke verden vært bedre om ikke menneskene ikke hadde noe behov for å sloss om ressurser, drepe hverandre o.l ? Skulle gjerne sett en verden slik John Lennon beskriver den :)

Lenke til kommentar

 

Religiøse mennesker vil gå til gudshus (templer, kirke, moske etc) for å søke hjelp i vanskelig situasjoner og velsignelse. I en verden der religioner ikke finner sted, så er denne type hendelser ikke mulig. Det fører til at du vil heller hevne istedet, altså lage flere konflikter - nå som den åndelig velsignelsen er borte.

 

Tenk om noen religiøse mennesker hadde drept noen for en tegning? Det hadde vært sykt.

 

Tenk om noen religiøse mennesker hadde nektet kvinner å kjøre bil? Tenk om det fantes steder i verden hvor du blir fengslet for å bli voldtatt? Kan du tenke deg det finnes mennesker som bruker oppdiktet historie (ref. Bibelen og Koranen) som unnskyldninger?

Lenke til kommentar
John Lennon var sikkert en sånn foraktelig multikulturalist, eller hva tror du? ;)

Teksten er vel tydelig nok på at religion er opphav til mye frykt, hat, kriger, drap og død?

 

Det stemmer godt med både dagens verdensbilde og historisk, så jeg skjønner ikke hvilke mistolkninger du legger i teksten.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Fin låt det der, men de fleste som poster slikt, har en tendens til å bare tenke "religion", og får ikke med seg alt det andre .. kanskje de ikke vil ta det også innover seg, men kun det de liker minst .. ?

 

 

 

"Imagine"

Imagine there's no heaven

It's easy if you try

No hell below us

Above us only sky

Imagine all the peopleLiving for today...Imagine there's no countries

It isn't hard to doNothing to kill or die for

And no religion too

Imagine all the people

Living life in peace...

You may say I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll join usAnd the world will be as oneImagine no possessions

I wonder if you canNo need for greed or hunger

A brotherhood of man

Imagine all the peopleSharing all the world...

You may say I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll join usAnd the world will live as one

John Lennon var sikkert en sånn foraktelig multikulturalist, eller hva tror du? ;)

Og hadde ikke verden vært bedre om ikke menneskene ikke hadde noe behov for å sloss om ressurser, drepe hverandre o.l ? Skulle gjerne sett en verden slik John Lennon beskriver den :)

 

 

Du kan fint klare å se den, men på det planet du da ser ut fra, er der bare 1 til stede, intet opp eller ned, eller godt og vondt, eller tykt og tynt, eller sort og hvit osv - verden ser vakker ut fra den utsikten, men rør intet ved den, for da har du ødelagt den. Dette høres kryptisk ut, så jeg forklarer at dette er noe som man ser via meditasjons trening.

 

i kjernen av deg selv finner du tomhet, det betyr ikke at den mangler noe, men bare virker sånn, og blir du der lenge nok vil du kanskje oppfatte at ut fra den tomheten, springer hele universet frem, og det går opp for deg: jeg skaper min verden, og du skaper din, og på det menneskelige planet er vi mange, men i emtiness er vi bare 1 ... Så når jeg går ut å dreper "han", så dreper jeg meg selv, og når jeg snakker med deg nå, så har jeg egentlig en samtale med meg selv ..

 

we are all capacity for world

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

John Lennon var sikkert en sånn foraktelig multikulturalist, eller hva tror du? ;)

Teksten er vel tydelig nok på at religion er opphav til mye frykt, hat, kriger, drap og død?

 

Det stemmer godt med både dagens verdensbilde og historisk, så jeg skjønner ikke hvilke mistolkninger du legger i teksten.

 

 

La meg presisere: Det spiller vel ingen rolle hva som kommer først, eller gjør det - nå var det i teksten skrevet:

 

Imagine there's no countries

It isn't hard to do

Nothing to kill or die for

And no religion too

Imagine all the people

Living life in peace...

 

 

Først kommer nasjon, så kommer religion, og mellom der skriver han noe om fravær av noe å drepe eller dø for - er du enig eller uenig?

Lenke til kommentar

Du har glemt leger, sykepleier, helsearbeidere generelt, psykologer og heksedoktorer.

Det er mulig å få hjelp selv uten religion.

 

Men før det fantes en religion og en gud. Fantes det flere guder.

Greske guder er eldre enn kristendommen og det finnes statuer av Zevs fra år 250 etter kristus. Kan også nevne at egyptiske guder er eldre enn kristendommen og det finnes statuer av egyptiske guder også.

 

Statuer er fysiske bevis på at guder en gang har levd før i tiden. Trykk på for å se statue av Zevs. http://no.wikipedia.org/wiki/Zevs

 

Statuer av Karl Johan er bevis på at Karl Johan var en fysisk levende person. Hørt om Karl Johans Gate i Oslo? Det finnes også statuer av Karl Johan. Link nedenfor.

http://no.wikipedia.org/wiki/Karl_Johan-monumentet

 

Min konklusjon er at guder var mennesker som fikk statusen gud etter å oppnådd noe stort.

 

Som for eksempel Keiser Constantine av romerriket ble utnevnt som talsmann for gud og var den første paven i historien. Constantine snakker guds ord.

http://www.reformation.org/pope-constantine.html

Endret av Anti-eu
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Først kommer nasjon, så kommer religion, og mellom der skriver han noe om fravær av noe å drepe eller dø for - er du enig eller uenig?

Det virker som du er mer interessert i å bortforklare enn å skjønne teksten til en av verdens mest kjente ateister.

 

 

Gjør du noe forsøk på å analysere den, annet enn at du gikk for den ekle løsningen? Jeg er gjerne med på en grundigere analyse, er du?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har analysert den før. Har mer fornuftige ting å gjøre enn å kjøre offentlig reprise av sangtekstanalyser. For eksempel pelle meg i nesen eller spisse en blyant.

 

Takk for ett nedlatende svar, og at du sitter på fasit for korrekt analyse av den populære låten.

Lenke til kommentar

Det ville vært en verden som for det første hadde vært mye mer teknologisk avansert. Bare tenk på alle de ekstra århundrene med forskning vi hadde fått, uten alle de religiøse fanatikerne som drepte alt som ikke delte samme illusjoner som de selv.

 

En verden uten folk som tilber noe som det ikke eksisterer bevis for at finnes i det hele tatt, de kunne brukt tiden sin på noe produktivt istedet. Som å hjelpe andre i nød.

 

Det du sier om mindre hevn er jo helt feil, har du hatt historie på skolen noen gang? Hva med alle de tusenvis av krigene og konfliktene som har startet på grunn av religiøse forskjeller?

 

Religion er en gammeldags måte å kontrollere folkemengder på, fantes ingen bedre måte å få slutt på tyveri, mord og andre forbrytelser enn å si at du brenner i helvete om du gjør det. Ingen bedre og gratis måte å få folket til å arbeide for deg enn å love belønning i det neste livet eller himmelen. Sett at befolkningen din er totalt uten utdannelse og tilgang til alternativ kunnskap som bøker selvfølgelig. Ser absolutt ingen grunn til å være det i dagens verden.

 

Selv om jeg, i ett sekund underholder ideen om at det finnes en gud, forstår jeg ikke hvordan det går an å tilbe noe som bare sitter "der oppe" å ser på alle de lidelsene som mange mennesker har gått igjennom. Hvor ufattelig ondskapsfull må du være for å vite at det skjer, ha makten til å stoppe det, men ikke gjøre noe med det?

Endret av Convo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...