Gå til innhold

Se alt som blir nytt i Windows 10


Anbefalte innlegg

 

 

Ingen kan si at open source er fremtiden når et soleklart eksempel på hvor bra det er IKKE eksisterer. Å da mener jeg et 3-dimensjonalt eksempel som en enorm del mennesker kjenner til.

Folk burde slutte å leike spåmann. Om noe nytt og bedre kommer til, så tar det over på dagen uansett.

 

 

Hva snakker vi om her, da? For vi snakker tydeligvis ikke om hvordan opensource-kjerner kjører på over 95% av smarttelefoner? Kan ikke snakke for andre men jeg personlig kjenner endel mennesker som kjenner til smarttelefoner.

 

Det er for enkelt å generalisere og si at en økonomisk modell er framtiden eller ikke, produktene må tale for seg selv og det finnes gode produkter som har åpen kildekode, eller ikke. Og strengt tatt er det mye viktigere hvilke ressurser som kastes inn på markedsføring enn om kildekoden er åpen eller ikke, om noe skal ta over eller ikke.

 

 

Tror ikke du trenger å tenke noe så åpenlyst som en smarttelefon for å si at alle er Linux brukere.

Store mengder små elektronikk i vaskemaskiner, oppvaskmaskiner for eksempel, kjører alle en form for Linux.

Årsak? Er som oftest billig og greit å få ned i små størrelser og tilpasse bruksomerådet som kreves, Windows kan du stortsett bare glemme å presse inn på 2-4Mb flash for eksempel og fortsatt få det til å fungere.

 

Så jeg tør nesten å si at alle er Linux brukere idag, bare at de færreste vet om det :p

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samme prinsippet er det på Ubuntu. Jeg kjører oppdateringer når det passer, kjører på LTS og føler ingen stress.

 

Både Mac OS X og Ubuntu er voksne OS som behøver minimalt med vedlikeholdt. Mens Windows er fortsatt den ungen som ikke klarer å tilpasse seg voksenlivet og prøver å finne seg selv.

 

Ubuntu funker veldig bra når man har LTS utgaven, bruker kernelen som følger med (+ sikkerhets fixer til denne) og f.eks nVidia driveren som følger med. Har man nyere hardware og trenger en nyere kernel og/eller nVidia drivere, så blir saken en annen. Hvordan dette er med OS X vet jeg ikke.

 

Når man oppgraderer skjermkort drivere i Windows, så trenger man ikke bekymre seg for om de passer sammen med kernel versonen eller xorg, som det er med Linux. Det bare funker. Ellers liker jeg Linux godt jeg og bruker det på laptopen og HTPC'n min. Er bare ikke enig i at Windows "er fortsatt den ungen som ikke klarer å tilpasse seg voksenlivet og prøver å finne seg selv".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og med alt dette tatt i betraktning - ser jeg ingen grunn til å fortsette å bruke Windows PC hjemme om 5 år.

 

 

Alt det du sier får meg til å tenke at det ikke spiller noen rolle om du har Windows 7, 8 eller 10 på maskinen, for du vil likevel sette den opp slik du ønsker å ha det. Det klarer du på Windows 7 eller 8, og jeg vil anta på 10 også, uten at jeg har sett listen over hva som forsvinner enda.

 

Med et sånt utgangspunkt så er det kanskje ikke verd å gjøre noen endringer, for om Windows 10 er bedre eller ikke vil det nødvendigvis være endel nytt å konfigurere eller lære, og det er unødvendig for noen som likevel forventer å forlate plattformen.

Lenke til kommentar

Ikke imponert.

 

Hadde vært bedre om de hadde lagd en Xbox emulator slik at man slapp forsinkelsen streaming medfører. Da får man en rekke bonuser i tillegg. Høyre oppløsning, bedre grafikk, høyere FPS. Konsoller er noe dritt uansett er som en mid-end PC fra 2007, de bare bremser utviklingen på spill.

Lenke til kommentar

Hvem med over 20 i IQ vil spille et spill i UNDER 1080p 60fps på en pc, over wifi og lagg og alt som er..

Oss normale som ikke kategoriserer oss som "PCmasterrace" eller tilsvarende? Det vil si: De aller fleste?

 

Steam sin streaming er genial. Jeg har en relativ kraftig maskin i kjelleren, men med Streaming kan jeg spille på de fleste små-maskiner rundt omkring i huset. Jeg gir fullstendig blaffen i om skjermen ikke gir meg 1080p i 60 fps, så lenge det er lag-fritt (noe det er).

 

At Xbox One støtter det er selvføglelig genialt, da kan jeg fortsette å spille på Dell Venue Pro 8 eller Surface Pro 3 (hadde vært deilig med en Red Dead Redemption Reboot til Xbone og PC) selv om kona vil redigere bilder i kjelleren. Men dette er også en funksjonalitet vi burde kunne forvente, da alle konkurrenter har det etter hvert.

 

 

Dette er jo en forbanna vits... dette er jo egentlig en hyllest til developera at de trenger ikke å få spill over til pc'n... Dette er absurd...

Ser at mange gamere (de yngre?) konkluderer slik. Det tror imidlertid ikke jeg. Om noe, så burde det bli enklere å lage spill til både Windows og Xbox One, noe som selvfølgelig er en fordel for begge sider.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg vil ha et OS som lar meg jobbe i de programmene jeg vil. Om start-menyen/skjermen er gjennomsiktig eller ikke, dekker hele skjermen eller ikke, spiller liten eller ingen rolle. Det er ikke der jeg jobber. Tiden der utgjør knapt en promille av arbeidstiden min. Så lenge jeg fortsatt like enkelt kan finne frem hva jeg skal starte med noen få tastetrykk (som Win 8 gjør enda bedre enn Win 7), er jeg fornøyd med det.

 

Og jeg vil ha et helhetlig tema og utseende gjennom OS'et. Der sliter Win 8. Noen ting gjøres i programmer, mens noen ting må gjøres i apper (kun et fåtall innstillinger som jeg vet om).

kan ikke si hvordan win 8 gjør det bedre en win 7 der, på begge to er det start så skriv så enten ener eller pil ned og så enter. det ser bare anderledes ut.

 

 

Ja, det er veldig likt, men jeg synes det fungerer enda litt bedre på Windows 8. Raskere og mer oversiktlig. Jeg bruker det helt likt selv, men sitter med inntrykk av at det er raskere på Windows 8. Har Win 7 på jobb og Win 8 hjemme.

Lenke til kommentar

Hvis ikke Windows 10 blir noen suksess, så tror jeg Apple får flere kunder fremover. Linux som desktop OS har mange håpet på i årevis, men virker ikke som det tar av akkurat. Håper Microsoft lytter mer på de som tester og bruker Technical Preview versonen da så final versonen blir bra. Lov å håpe :)

Lenke til kommentar

Jizes. Helt utrolig at folk ikke skjønner at den montasjen er 80% humor. Den generaliserer bare at det iblant er kommet annenhver bra - dårlig versjon av Windows. #folkutenhumor

CRsGFup.jpg

 

 

Fin Apple-butikk historie..

 

Vel, om man skal spre svada, så blir informasjonen som finnes på internett dårlig. Hvorfor skal man være med på å spre dårlig informasjon videre. Selv unge IT-konsulenter suger jo til seg dette "mantraet" om nesten annenhver Windows-versjon. Det er svada, og det er også beviselig svada. Så hvorfor skal man ikke få sette skapet på riktig plass?

 

Nå kan folk har forskjellig smak da, men man skal være rimelig "hjernedød" om man synes at en Windows som fryser fast støtt og stadig (Win 3.11) er bra. Man skal være rimelig "hjernedød" om man synes at en Windows som får blåskjermer støtt og stadig er bra (Win 95). Man skal være ganske lite inni hvordan internett og PC'er fungerer om man ikke skjønner at Windows 98 har dårlig sikkerhet.

 

Man skal være rimelig fjern om man liker Windows Me som en erstatning for mer stabile Windows 98SE.

 

Man skal være rimelig fraværende om man liker at Windows XP ber en om å reaktivere lisens etter for mye hardwarebytte. Man skal være rimelig lite oppegående om man liker Windows Vista sin sirupstrege kjørefart, og til dels disse nye beskyttelsesgreiene som popper opp fra ingenting med dialogboks på mørk bakgrunn, som man er nødt å betjene.

 

Windows 8 er nylig godt revet fra hverandre og satt sammen i diskusjoner, så den trenger vi ikke gå nærmere inn på.

 

Obs! Fare for stor overdrivelse, gjelder spesiellt bruken av begrepet "hjernedød".

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Helt gratis

Det skal bli spennende å se hvor mye hold det er i dette. Blir for eksempel Win10 en betalingstjeneste (pr måned eller noe)? Eller bakes det inn betaltjenester som vil mase og gnage om å bli brukt? Eller må man ha Microsoftkonto (med reklametilpasning og allskens personlighetsanalyse) for å bruke OSet fult ut? Jeg er bare spent på hvor mye vann gratispåstanden holder.

 

Hvor mye vil Win10 koste for de som ikke innfrir kravene (Win 7 etc) og etter det ene året?

 

Er det ikke de med XP, Vista, OSX, Linux, iOS og Android de virkelig burde fristet med gratislisenser? Lokke tilbake tapte kunder?

Synes nå det er bedre at lojale kunder får fordeler mens tapte kunder kan lokkes tilbake med et godt produkt.

Lenke til kommentar

 

Jizes. Helt utrolig at folk ikke skjønner at den montasjen er 80% humor. Den generaliserer bare at det iblant er kommet annenhver bra - dårlig versjon av Windows. #folkutenhumor

CRsGFup.jpg

 

 

Fin Apple-butikk historie..

 

Vel, om man skal spre svada, så blir informasjonen som finnes på internett dårlig. Hvorfor skal man være med på å spre dårlig informasjon videre. Selv unge IT-konsulenter suger jo til seg dette "mantraet" om nesten annenhver Windows-versjon. Det er svada, og det er også beviselig svada. Så hvorfor skal man ikke få sette skapet på riktig plass?

 

Nå kan folk har forskjellig smak da, men man skal være rimelig "hjernedød" om man synes at en Windows som fryser fast støtt og stadig (Win 3.11) er bra. Man skal være rimelig "hjernedød" om man synes at en Windows som får blåskjermer støtt og stadig er bra (Win 95). Man skal være ganske lite inni hvordan internett og PC'er fungerer om man ikke skjønner at Windows 98 har dårlig sikkerhet.

 

Man skal være rimelig fjern om man liker Windows Me som en erstatning for mer stabile Windows 98SE.

 

Man skal være rimelig fraværende om man liker at Windows XP ber en om å reaktivere lisens etter for mye hardwarebytte. Man skal være rimelig lite oppegående om man liker Windows Vista sin sirupstrege kjørefart, og til dels disse nye beskyttelsesgreiene som popper opp fra ingenting med dialogboks på mørk bakgrunn, som man er nødt å betjene.

 

Windows 8 er nylig godt revet fra hverandre og satt sammen i diskusjoner, så den trenger vi ikke gå nærmere inn på.

 

Obs! Fare for stor overdrivelse, gjelder spesiellt bruken av begrepet "hjernedød".

 

 

Hva prøver du å fortelle? At annenhver windows-versjon ikke er feilfri? At alle versjoner har negative elementer?

 

Og hvem argumenterer (og her bruker jeg begrepet litt vidt) du mot? Begge personene på hele dette forumet som ikke er klar over det?

Lenke til kommentar

Nå er det da høyst forskjellige meninger om hvor dårlige de forskjellige windows versjonene er.

så som forholdet mellom w7 og 8.

 

Her er det hovedmenyen , hvordan den bør se ut som er kjernen til uenighetene

 

Er det mulig å ha apper installert ( slik man hadde alle mini-programmene i w7 ) og likevel slippe å bruke flisene ?

Lenke til kommentar

Nei Elgen, du slipper ikke una "flisene" i Windows 10 heller , de har kommet for å bli.

Men nå er både utformingen og bruksmåte blitt endret , men det hadde du vist om du var med på Beta testingen.

 

Her er det viktig å kunne skille mellom "Apper" som mini programmer og "flisene" som er selve ikonet av de små appene som kjøres og hvordan dette brukes på. Noen synes det er kjekt å ha levende programikoner som oppdateres seg når det skjer små endringer som at man får mail eller temperaturen går opp i området man bor på , mens andre brukere ønsker å åpne et program for å se forskjellen.

 

Hvorfor blir du ikke med på beta testingen, det er gratis og du får svar på alle spørsmålene du stiller med viktig informasjon selv , er ikke verre enn å sette av en hd til det.

Lenke til kommentar

 

Artig med integrering mellom Win10 og Xbone. Ikke så kult for Sony.

Skal ikke se bort ifra at Sony begynner å utvikle noe lignende selv nå.

 

 

Da må de utvikle mot Windows ja. Til nå har de ikke en egen Windows 8/10 app heller. De har en app til Android og iOs, som er tusen ganger dårligere enn Microsoft SmartGlass.

 

Sony tilbyr remote play, men det er bare mot Sony-mobiler og PS Vita.

 

 

Uansett, kjempe fornøyd med det Microsoft viste frem. HoloLens kan være kult, men spørs om hvordan det funker irl og prisen, ikke minst.

 

Har brukt Windows 10 siden insider programmet slapp, og jeg elsker det. Nå kom technical preview i går, og jeg digger det veldig. Godt å kunne velge selv om hvordan man vil bruke OSet.

 

Nå vil jeg også nevne at Windows 8/8.1 er et undervurdert OS og som folk ofte hater uten i det hele tatt å ha prøvd det. Det fungerer faktisk veldig bra, og er langt raskere enn hva Windows 7 er. Foruten om Metro-menyen så er ikke OSet så ulikt tidligere, men som sagt, mange hater uten å prøvd.

Lenke til kommentar

 

 

Artig med integrering mellom Win10 og Xbone. Ikke så kult for Sony.

Skal ikke se bort ifra at Sony begynner å utvikle noe lignende selv nå.

 

 

Da må de utvikle mot Windows ja. Til nå har de ikke en egen Windows 8/10 app heller. De har en app til Android og iOs, som er tusen ganger dårligere enn Microsoft SmartGlass.

 

Sony tilbyr remote play, men det er bare mot Sony-mobiler og PS Vita.

 

 

Uansett, kjempe fornøyd med det Microsoft viste frem. HoloLens kan være kult, men spørs om hvordan det funker irl og prisen, ikke minst.

 

Har brukt Windows 10 siden insider programmet slapp, og jeg elsker det. Nå kom technical preview i går, og jeg digger det veldig. Godt å kunne velge selv om hvordan man vil bruke OSet.

 

Nå vil jeg også nevne at Windows 8/8.1 er et undervurdert OS og som folk ofte hater uten i det hele tatt å ha prøvd det. Det fungerer faktisk veldig bra, og er langt raskere enn hva Windows 7 er. Foruten om Metro-menyen så er ikke OSet så ulikt tidligere, men som sagt, mange hater uten å prøvd.

 

jeg ser på windows 8 som side utgave av windows 7.

Kanskje er det bedre på mange måter , men det har også en del mangler i forhold til w7

 

Det er ikke alle som bryr seg om det som mangler men for dem som gjør det så betyr det også alt i her

Lenke til kommentar

Nei Elgen, du slipper ikke una "flisene" i Windows 10 heller , de har kommet for å bli.

Men nå er både utformingen og bruksmåte blitt endret , men det hadde du vist om du var med på Beta testingen.

 

Her er det viktig å kunne skille mellom "Apper" som mini programmer og "flisene" som er selve ikonet av de små appene som kjøres og hvordan dette brukes på. Noen synes det er kjekt å ha levende programikoner som oppdateres seg når det skjer små endringer som at man får mail eller temperaturen går opp i området man bor på , mens andre brukere ønsker å åpne et program for å se forskjellen.

 

Hvorfor blir du ikke med på beta testingen, det er gratis og du får svar på alle spørsmålene du stiller med viktig informasjon selv , er ikke verre enn å sette av en hd til det.

Det er det flere grunner til

men oppsummert så betyr det at jeg er ikke interessert i et system som jeg risikerer bli plaget med bugs på

 

da jeg skulle installer w7 ble jeg plaget av ikke alt vill la seg installere.

jeg vet ikke om alle fikk med seg at for enkelte hovedkort var det nødvendig å stille inn noe som man da ikke viste om , for aller så maste wind7 installeringen om en DVD/ CD driver som ikke eksisterte

 

saken ente med at jeg måtte bruke den gamle pcen ( som bruket XP ) for å overføre windows 7 iSO filen til en minnepen som tok hele natta før jeg kunne installere en orginal w7 .

ISO filen måtte jeg laste ned først og så måtte legge inn norsk språk etter at den var installert.

 

siden jeg også bare har en pc i bruk så vil jeg også at den skal funger uten for mye tull

å være beta tester tilsier at man bør ha en egen pc lunn til testing og så en anen til daglig bruk

 

når det gjelder spørsmålet om flisene så var svaret jeg fikk lit ullent , ikke helt det jeg var ute etter .

derfor lurer jeg på om du forstod hva jeg spurte om

 

 

miniprogrammer , slik de var i windows7 og disse appene er jo ikke så ulike sett fra en brukes synsfelt.

det er påstått at flisene følger appene så det jeg lurt på hvar om det var mulig å ha noen apper gående i bakgrunnen uten at man var "plaget" men over ivrige fliser.

 

jeg synes , slik det er fremstil at flisene blir for dominerende i en startmeny i forhold til det andre som er der

 

på generelt grunnlag så foretrekker jeg at man har alle valgene på en skjerm.

dem gamle klassiske myen lot en bare velge det fra en vertikal liste og metro stilen brukte hel skjermen der valgen ble fremstil som en stor flis .

Det var altså ikke plass til flere valg på skjermen

 

Når det er mulig så vil jeg heller ha 50-60 valg på skjermen enn 10-15

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...