Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva min ideologi er?

Jeg støtter kvinner og barns rettigheter, likestilling, minoritets rettigheter, er i mot dødstraff, imot abort, ytringsfrihet, stemmer på Arbeiderpartiet, imot Russland og andre kommunistiske land, imot bompenger, flere jobber, arbeidernes rettigheter, religionsfrihet.

 

Jeg vet ikke om jeg er rød eller blå. Kan noen si omtrent hvor jeg ligger ann? Hvis dere synes at det jeg sa ikke er nok til å finne ut så bare spør spørsmål!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hva min ideologi er?

Jeg støtter kvinner og barns rettigheter, likestilling, minoritets rettigheter, er i mot dødstraff, imot abort, ytringsfrihet, stemmer på Arbeiderpartiet, imot Russland og andre kommunistiske land, imot bompenger, flere jobber, arbeidernes rettigheter, religionsfrihet.

 

Jeg vet ikke om jeg er rød eller blå. Kan noen si omtrent hvor jeg ligger ann? Hvis dere synes at det jeg sa ikke er nok til å finne ut så bare spør spørsmål!

Hva med å prøve ut de forskjellige partitestene som kommer ved hvert stortingsvalg?

Aftenposten - 2013

Lenke til kommentar

Mye av dette er veldig diffust. Hvilke partier på Stortinget har stadfestet at de ikke støtter kvinner og barns rettigheter, at de er imot likestilling eller for dødsstraff? Mindre jobber eller redusert ytringsfrihet er det nok heller ingen som strever for.

 

Jeg foreslår at du leser partiprogrammene og ser hvem du er mest enig med. Snakk med folk på begge sider som vet hva de snakker om, og spør om ting du lurer på. Finn ut hva som er viktgist for deg og stem på det partiet som står deg næmest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enten har dere misforstått spørsmålet til TS, ellers så har TS misforstått definisjonen av "Ideologi".
Det er ingen tvil om at TS er sosialdemokrat siden han/hun stemmer på et stortingsparti.
Alle politiske partier på stortinget er sosialdemokrater.

Ideologien din, TS, er sosialisme.

Spørsmålet herfra er hvorvidt du er rød eller blå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva min ideologi er?

Jeg støtter kvinner og barns rettigheter, likestilling, minoritets rettigheter, er i mot dødstraff, imot abort, ytringsfrihet, stemmer på Arbeiderpartiet, imot Russland og andre kommunistiske land, imot bompenger, flere jobber, arbeidernes rettigheter, religionsfrihet.

 

Jeg vet ikke om jeg er rød eller blå. Kan noen si omtrent hvor jeg ligger ann? Hvis dere synes at det jeg sa ikke er nok til å finne ut så bare spør spørsmål!

 

Støtter du kvinner og barn og minoriteter spesielt, eller mener du at menn skal ha de samme rettighetene? Er det greit å gi enkelte grupper fordeler med tanke på utdanning og arbeidsliv?

 

Er du for ytringsfrihet? Er blasfemi og rasistiske uttalelser greit for deg?

 

Med likestilling, mener du at alle skal ha like muligheter eller mener du at de i størst mulig grad skal være likt fordelt på forskjellige yrker og lederposter? Hva mener du om kjønnskvotering?

 

Kan du si litt mer om hvorfor du er imot Russland og bompenger?

 

Du er for flere jobber, arbeideres rettigheter og religionsfrihet? Hvordan mener du at flere jobber bør skapes? Hvem tenker du på når du sier "arbeidere", mener du byråkrater, fabrikkarbeidere eller alle arbeidstakere? Hva synes du om fagbevegelsen og rettighetene til deres medlemmer? Er det en religion du mener at er spesielt viktig å verne?

 

Husk at det også finnes en tredje farge - grønn.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva min ideologi er?

Jeg støtter kvinner og barns rettigheter, likestilling, minoritets rettigheter, er i mot dødstraff, imot abort, ytringsfrihet, stemmer på Arbeiderpartiet, imot Russland og andre kommunistiske land, imot bompenger, flere jobber, arbeidernes rettigheter, religionsfrihet.

 

Jeg vet ikke om jeg er rød eller blå. Kan noen si omtrent hvor jeg ligger ann? Hvis dere synes at det jeg sa ikke er nok til å finne ut så bare spør spørsmål!

La med se, du er

 

A. Tilhenger av:

1. kvinner og barns rettigheter

2. likestilling (mellom kjønnene?)

3. minoritets rettigheter (men ikke majoritetens?)

 

B. Motstander av:

1. dødstraff

2. abort

3. ytringsfrihet

4. Russland og andre kommunistiske land

5. bompenger

6. flere jobber

7. arbeidernes rettigheter

8. religionsfrihet

 

og C. stemmer Arbeiderpartiet.

 

Arbeiderpartiet har ingen ideologi, utover det som tjener dem best, så du ser ut til å ha valgt rett parti.

 

Dog, det samme kan sies om Høyre, FrP, KRF, V og SP også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva min ideologi er?

Jeg støtter kvinner og barns rettigheter, likestilling, minoritets rettigheter, er i mot dødstraff, imot abort, ytringsfrihet, stemmer på Arbeiderpartiet, imot Russland og andre kommunistiske land, imot bompenger, flere jobber, arbeidernes rettigheter, religionsfrihet.

 

Jeg vet ikke om jeg er rød eller blå. Kan noen si omtrent hvor jeg ligger ann? Hvis dere synes at det jeg sa ikke er nok til å finne ut så bare spør spørsmål!

 

Du bør virkelig lære deg grunnleggende setningsoppbygging. Jeg leser at du er imot ytringsfrihet og abort, flere jobber, arbeidernes rettigheter, og religionsfrihet. En fin miks!

Lenke til kommentar

imot Russland og andre kommunistiske land

Russland har ikke vært kommunistisk på 24 år gutt, nå må du følge med i timen. Styreformen i dag blir beskrevet som demokrati, kleptokrati eller oligarki, avhengig av hvem man spør (litt som USA). Uansett har de kapitalisme der borte, ikke kommunisme.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva min ideologi er?

Jeg støtter kvinner og barns rettigheter, likestilling, minoritets rettigheter, er i mot dødstraff, imot abort, ytringsfrihet, stemmer på Arbeiderpartiet, imot Russland og andre kommunistiske land, imot bompenger, flere jobber, arbeidernes rettigheter, religionsfrihet.

 

Jeg vet ikke om jeg er rød eller blå. Kan noen si omtrent hvor jeg ligger ann? Hvis dere synes at det jeg sa ikke er nok til å finne ut så bare spør spørsmål!

 

Det er ikke alle som passer inn i noen av valgblokkene. Personlig føler jeg venstresiden er ufattelig naive mens høyresiden er ufattelig kyniske. Og da bare stemme noe i sentrum kan fort bli feil det også.

 

Anbefaler at du bare tar den kjernesaken som er aller viktigst for deg og stemmer på partiet som kjemper akkurat den kampen, så får man heller sluke noen kameler som måtte følge med. Om dette ikke lar seg gjøre, stem blankt. Det er en ærlig sak.

Lenke til kommentar

 

imot Russland og andre kommunistiske land

Russland har ikke vært kommunistisk på 24 år gutt, nå må du følge med i timen. Styreformen i dag blir beskrevet som demokrati, kleptokrati eller oligarki, avhengig av hvem man spør (litt som USA). Uansett har de kapitalisme der borte, ikke kommunisme.

 

 

Russland (eller Sovjetunionen) har aldri vært kommunistisk. Det er en myte som ble holdt i live av både russerne selv og Vesten. Førstnevnte fordi de av propagandaårsaker ønsket å identifisere regimet med den (i utgangspunktet) populære og attraktive ideologien. Og sistnevnte fordi de ønsket å sverte ideologien ved å identifisere den med et totalitært regime.

Lenke til kommentar

 

Russland (eller Sovjetunionen) har aldri vært kommunistisk. Det er en myte som ble holdt i live av både russerne selv og Vesten. Førstnevnte fordi de av propagandaårsaker ønsket å identifisere regimet med den (i utgangspunktet) populære og attraktive ideologien. Og sistnevnte fordi de ønsket å sverte ideologien ved å identifisere den med et totalitært regime.

Så har vi mange sosialister som fornekter at kommunismen har blitt utprøvd noe sted som helst, ettersom resultatene i forsøkene ikke stemmer overens med deres teorier.

 

Omtrent som alchemister som fornekter at noen har prøvd alchemi fordi ingen har klart å forvandle bly til gull, men fortsatt hevder at det kan gjøres om man bare følger vedkommendes oppskrift (og betaler prisen for den).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg lurer på hva min ideologi er?

Jeg støtter kvinner og barns rettigheter, likestilling, minoritets rettigheter, er i mot dødstraff, imot abort, ytringsfrihet, stemmer på Arbeiderpartiet, imot Russland og andre kommunistiske land, imot bompenger, flere jobber, arbeidernes rettigheter, religionsfrihet.

 

:rofl:

 

Den setningen sa meg en ting: du har på ingen måte peiling på hva kommunisme er.

Lenke til kommentar

 

 

imot Russland og andre kommunistiske land

Russland har ikke vært kommunistisk på 24 år gutt, nå må du følge med i timen. Styreformen i dag blir beskrevet som demokrati, kleptokrati eller oligarki, avhengig av hvem man spør (litt som USA). Uansett har de kapitalisme der borte, ikke kommunisme.

 

Russland (eller Sovjetunionen) har aldri vært kommunistisk. Det er en myte som ble holdt i live av både russerne selv og Vesten. Førstnevnte fordi de av propagandaårsaker ønsket å identifisere regimet med den (i utgangspunktet) populære og attraktive ideologien. Og sistnevnte fordi de ønsket å sverte ideologien ved å identifisere den med et totalitært regime.

 

Også et svært holdbart synspunkt. Desverre litt for kontroversielt til å nå igjennom her på forumet tror jeg, ikke lett å skrive ting her folk ikke har lest i VG fra før av :)

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på hva min ideologi er?

Jeg støtter kvinner og barns rettigheter, likestilling, minoritets rettigheter, er i mot dødstraff, imot abort, ytringsfrihet, stemmer på Arbeiderpartiet, imot Russland og andre kommunistiske land, imot bompenger, flere jobber, arbeidernes rettigheter, religionsfrihet.

 

Jeg vet ikke om jeg er rød eller blå. Kan noen si omtrent hvor jeg ligger ann? Hvis dere synes at det jeg sa ikke er nok til å finne ut så bare spør spørsmål!

La med se, du er

 

A. Tilhenger av:

1. kvinner og barns rettigheter

2. likestilling (mellom kjønnene?)

3. minoritets rettigheter (men ikke majoritetens?)

 

B. Motstander av:

1. dødstraff

2. abort

3. ytringsfrihet

4. Russland og andre kommunistiske land

5. bompenger

6. flere jobber

7. arbeidernes rettigheter

8. religionsfrihet

 

og C. stemmer Arbeiderpartiet.

 

Arbeiderpartiet har ingen ideologi, utover det som tjener dem best, så du ser ut til å ha valgt rett parti.

 

Dog, det samme kan sies om Høyre, FrP, KRF, V og SP også.

 

Tolkningen din får stryk for inkonsistens.

Lenke til kommentar

Basert på hva du har sagt så langt, vil jeg si at du heller mest mot å være sosialist, men du er tvetydig. Det ville hjulpet om du svarte på noen spørsmål.

 

 

Jeg lurer på hva min ideologi er?
Jeg støtter kvinner og barns rettigheter, likestilling, minoritets rettigheter, er i mot dødstraff, imot abort, ytringsfrihet, stemmer på Arbeiderpartiet, imot Russland og andre kommunistiske land, imot bompenger, flere jobber, arbeidernes rettigheter, religionsfrihet.

Jeg vet ikke om jeg er rød eller blå. Kan noen si omtrent hvor jeg ligger ann? Hvis dere synes at det jeg sa ikke er nok til å finne ut så bare spør spørsmål!

 

Det er ikke alle som passer inn i noen av valgblokkene. Personlig føler jeg venstresiden er ufattelig naive mens høyresiden er ufattelig kyniske. Og da bare stemme noe i sentrum kan fort bli feil det også.

 

Anbefaler at du bare tar den kjernesaken som er aller viktigst for deg og stemmer på partiet som kjemper akkurat den kampen, så får man heller sluke noen kameler som måtte følge med. Om dette ikke lar seg gjøre, stem blankt. Det er en ærlig sak.

 

Aksen som vanligvis brukes til å beskrive det politiske spekteret er lite brukbart, i hvert fall med tanke på noe annet enn skattenivå. Sentrum er jo ikke nødvendigvis noe mellom venstresiden og høyresiden. Personlig liker jeg å tenke på en trekant der hjørnene representerer sosialisme, liberalisme og konservatisme. To av disse ideologene kan ha fellestrekk eller skille seg fra de andre to. Partiene er plassert et sted mellom disse tre hjørnene og gjerne nærmest ett hjørne.

Lenke til kommentar

imot bompenger

flere jobber

 

 

Problemet er at det er forskjellige teorier om hvordan man kan oppnå målene som du lister opp. De blåe vil for eksempel ha lavere skatter for firmaer og rike, for å skape jobber, men som man ser i USA, "tricke down economics" vil ikke alltid fungere, da firmaene kan bruke pengene på mye annet enn jobber. På den andre siden så kan man ikke kvele den private sektoren for mye, så da kommer det økonomisk teori osv inn i bildet, og desverre så tenker mange på dette som en ideologi istedenfor å gå ut i fra "fakta", men det er ingen som egentlig vet sannheten om hva som vil skje under forskjellige systemer da det blir unikt til hver industrisektor osv. Det er nok best hvis du leser opp på økonomiske systemer for så å velge ett parti ut i fra det som høres mest riktig ut for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...