Gå til innhold

AMDs neste toppkort skal gi Nvidias GTX 980 buksevann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med en slik TDP så er det vel bare for NVIDIA å slippe GTX 980 Ti hvor de skrur opp fra 165 W på GTX 980 til 250 W og justerer klokkefrekvenser deretter osv..? Tar uansett 3D Mark resultater av skjermkort som enda ikke har sett dagens lys, og som trolig kjører sære pre-release drivere med en stor klype salt.

 

Syntes uansett at det ikke høres ut som noen vanvittig prestasjon å kunne tilby 40% bedre ytelse med nesten en dobling av strømforbruk. Da virker det jo mer eller mindre som NVIDIA har temmelig stålkontroll på AMD denne generasjonen da de kan øke taket sitt for strømforbruk for å konkurrere, trenger jo knapt nok å gjøre noe annet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

I'll believe it when I see it.

 

Har god tro på at nVidia enten har releaset noe enda bedre enn det de har nå eller så sitter de klar med noe som skal releases når AMD får fingern' ut. Tenker de sitter med en GPU basert på "Big Maxwell" slik de gjorde med GTX 680 (GK104) som var babyversjonen av GTX 780/780Ti/Titan (GK 110). Dagens GTX 980/970 er basert på en chip de kaller GM 204 internt så de jobber nok med/sitter klar med GM210.

 

Men det skal være sagt at jeg savner de gode gamle dagene der begge selskapene lå tett i tett på performance og efficiency, da var det fremgang i markedet, og snille priser dertil!

Lenke til kommentar

I'll believe it when I see it.

 

Har god tro på at nVidia enten har releaset noe enda bedre enn det de har nå eller så sitter de klar med noe som skal releases når AMD får fingern' ut. Tenker de sitter med en GPU basert på "Big Maxwell" slik de gjorde med GTX 680 (GK104) som var babyversjonen av GTX 780/780Ti/Titan (GK 110). Dagens GTX 980/970 er basert på en chip de kaller GM 204 internt så de jobber nok med/sitter klar med GM210.

 

Men det skal være sagt at jeg savner de gode gamle dagene der begge selskapene lå tett i tett på performance og efficiency, da var det fremgang i markedet, og snille priser dertil!

 

GM 200 ;-)

 

GM200-2.jpg

 

Har ikke noe tro på at AMD har stort på lager, de har ikke hatt noe stort siden 7970 og det virker som de kjører samme tankegang på GPU som CPU og bare "måker på med TDP" for å øke ytelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med en slik TDP så er det vel bare for NVIDIA å slippe GTX 980 Ti hvor de skrur opp fra 165 W på GTX 980 til 250 W og justerer klokkefrekvenser deretter osv..? Tar uansett 3D Mark resultater av skjermkort som enda ikke har sett dagens lys, og som trolig kjører sære pre-release drivere med en stor klype salt.

 

Syntes uansett at det ikke høres ut som noen vanvittig prestasjon å kunne tilby 40% bedre ytelse med nesten en dobling av strømforbruk. Da virker det jo mer eller mindre som NVIDIA har temmelig stålkontroll på AMD denne generasjonen da de kan øke taket sitt for strømforbruk for å konkurrere, trenger jo knapt nok å gjøre noe annet.

 

De kan nok ikke bare øke klokkefrekvens osv, men de kan nok gjøre GPU-en bredere og beholde samme klokkefrekvens. Kan hende de må bytte minnetype eller øke til 384/512bit minne, men ytelsesøkningen vil være forholdsvis lineær. La oss si de går fra 165 til 250w, så vil ytelsesøkningen være på (250/165)-1 = 51% og de vil igjen ha tatt tilbake ytelsestronen.

 

AMD sliter her med det samme som på CPU-ene sine vs Intel, Nvidia sine løsninger er rett og slett smartere og det virker ikke som neste generasjon vil gjøre noe med det.

 

Bra for oss at AMD kommer med dette, så kan prisen på Geforce 980 falle til et mer "normalt" nivå. Det er ingen tvil om at Nvidia har knallhøye marginer på det produktet nå fordi de har såpass mye bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Med en slik TDP så er det vel bare for NVIDIA å slippe GTX 980 Ti hvor de skrur opp fra 165 W på GTX 980 til 250 W og justerer klokkefrekvenser deretter osv..? Tar uansett 3D Mark resultater av skjermkort som enda ikke har sett dagens lys, og som trolig kjører sære pre-release drivere med en stor klype salt.

 

Syntes uansett at det ikke høres ut som noen vanvittig prestasjon å kunne tilby 40% bedre ytelse med nesten en dobling av strømforbruk. Da virker det jo mer eller mindre som NVIDIA har temmelig stålkontroll på AMD denne generasjonen da de kan øke taket sitt for strømforbruk for å konkurrere, trenger jo knapt nok å gjøre noe annet.

 

Enig, 40% bedre ytelse med dobbelt forbruk? Ikke imponert, jeg kommer ikke til å vente på dette.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke GTX 980 snart komme med 20nm? Og da blir jo 980 sansynligvis bedre?

Nei. Ingen high-end GPU'er fra Nvidia vil bruke 20nm prosessen.

 

I overskuelig fremtid er det kun SoC'en Tegra X1 (med Maxwell GPU) som kommer til å bruke 20nm. AMD kommer også med SoC'er på 20nm senere i år, ingen high-end GPU der heller.

Lenke til kommentar

Nå skuffer tek.no veldig.

For det første er det bevist at 3dMark11 er falskt. Se link her. Ser det kjent ut? Liten runde i PS og vips, der var det AMD R9 300 series.

I tillegg snakker dere om at AMD vil komme med en GPU på en 20nm node, hvilket jeg antar at dere mener TSMC. Er bare et lite problem med det, den noden er betydelig dyrere enn 28nm, nær ingen økelse i ytelse og har langt fra ideelle yeilds. I tilleg stuper yeilden så fort med størrelse på TSMCs 20nm node at noe som helst større en ca 200mm2 er ikke realistisk. Det er ingen "top-end" GPUer som er så små. AMD og nvidia har begge hatt GPUer på rundt 400 -> 550mm2 som sine topp-kort.

Les her for en lengre artikkel om TSMCs 20nm node, og her for et (nyere) sammendrag.

 

Vil ikke GTX 980 snart komme med 20nm? Og da blir jo 980 sansynligvis bedre?

 

Nei. Det kommer en "maxwell refresh" på TSMCs 16nm node. Da både Apple og Qualacom ikke er "launch" kunder på den noden lengre er det flere wafers som da er tilgjengelige for nvidia til å lage en "proof of concept" GPU. Det blir ikke en mid-range GPU, ei heller en High-end GPU. Det blir en shirnk av GM200. Dette fordi de waferene som kommer fra TSMC nå er RISC wafere (ikke tilfeldig navn) or dermed ikke verdens beste yeild. Det er forventet at TSMCs 16nm node vil begynne å "rampe" opp produksjonen seint, seint Q2 eller Q3. Med mindre det kommer forsinkelser. Det er alltid forsinkelser ;)

En siste liten ting til skribenten av artikkelen, hvor fikk du 20nm fra? Det står ikke i noen av SweClockers artikkelene. Eneste kilden jeg kjenner til som skriver om AMD eller nvidia og 20nm er WCCF. De sier også at AMD bruker 28nm.

WCCF AMD 28nm GPU
http://wccftech.com/amd-pirate-islands-gpu-28-nm-apus-20nm/
http://wccftech.com/amd-allegedly-preparing-28nm-trinidad-gpu-replace-curacao-pro-arrives-march-features-2-gb-vram-256bit-bus/

WCCF AMD 20nm GPU
http://wccftech.com/amd-nvidia-20nm-16nm-delayed/
http://wccftech.com/amd-20nm-r9-390x-feautres-20nm-hbm-9x-faster-than-gddr5/
http://wccftech.com/amd-nvidia-20nm-16nm-delayed/


Både AMD 20nm og AMD 28nm i samme artikkel
http://wccftech.com/amd-assures-20nm-products-2015-16nm-finfet-2016-upcoming-gpus-existing-28nm-process/

Jeg skal ikke fortelle deg om du har gjort god eller dårlig kilde-kritik, men jeg setter et veldig stort spørsmålstegn til alle artikkeler som snakker om 20nm GPUer eller bruker WCCF som kilde.

Endret av Dupl3xxx
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

hjelper lite at korte er 40% bedre vis dem ikke klarer å lage drivere som fungerer.

 

^Fanboyalert

Eller han er slik som meg. Etter mangen år med mellomklasse og toppkort fra ATi/AMD så ga eg opp på hele driversjiten å gikk over til Nvidia med GTX660 til 660 SLi igjen etter mangen års fravær. Skal sies at 2014 var et dritt år med mangen driver kræsj med mitt nåværende GTX780 men når eg tenker tilbake på min tid som ATi/AMD eier så grøsser eg og angrer ikke på å hoppe over gjerde :-)

Skal sies at eg var veldig fornøyd med harwaren og prisene til ATi men driveropplegget dems kan dra en viss plass....

Lenke til kommentar

 

 

hjelper lite at korte er 40% bedre vis dem ikke klarer å lage drivere som fungerer.

^Fanboyalert

Eller han er slik som meg. Etter mangen år med mellomklasse og toppkort fra ATi/AMD så ga eg opp på hele driversjiten å gikk over til Nvidia med GTX660 til 660 SLi igjen etter mangen års fravær. Skal sies at 2014 var et dritt år med mangen driver kræsj med mitt nåværende GTX780 men når eg tenker tilbake på min tid som ATi/AMD eier så grøsser eg og angrer ikke på å hoppe over gjerde :-)

Skal sies at eg var veldig fornøyd med harwaren og prisene til ATi men driveropplegget dems kan dra en viss plass....

 

Vell, hos meg krasjer nVidia driveren langt oftere en AMD driveren. Så tror ikke du skal konkludere så veldig mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pascal vil ikke komme ut før en gang i 2016, så amd vil få et solid overtak før den tiden! 2016 blir også det store året for amd, når det gjelder cpu og gpu^^ Håper dem lykkes! For vi trenger AMD! Nvidia er et godt eksempel på det^^ Overpriset til de grader! Når dem må lansere et "TI" kort til den prisen for å slå amd^^ Det kan da ikke imponere noen! Bortsett fra Nvidia fans, og HW.no^^ Håper bare AMD senker strømsluket sitt, slik som nvidia har gjort! Nvidia har jo vært den dårligste der i alle år^^ Uten at nvidia fans har surva over det^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pascal vil ikke komme ut før en gang i 2016, så amd vil få et solid overtak før den tiden! 2016 blir også det store året for amd, når det gjelder cpu og gpu^^

Det er lov til å drømme, men det kommer ikke til å skje.

 

Håper dem lykkes! For vi trenger AMD! Nvidia er et godt eksempel på det^^ Overpriset til de grader!

Det hadde også AMD vært hvis de hadde muligheten. Ingen av disse selskapene driver med veldedighet!

 

Håper bare AMD senker strømsluket sitt, slik som nvidia har gjort! Nvidia har jo vært den dårligste der i alle år^^ Uten at nvidia fans har surva over det^^

Problemet er at AMD rett og slett ikke har råd, eller resurser til å gjøre dette. Som resultatet for 2014 viser så blør AMD penger. Rundt 400 millioner dollar tap i 2014. De regner med 25% lavere omsetning i Q1 2015 en hva de hadde i Q1 2014.

 

Det er derfor de fokuserer på andre områder for å prøve å finne nisjer der. Ingen av de nisjene er high-end produkter. Det er semi-custom SoC, ARM-servere, embedded og ultra low power.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...