Gå til innhold

Kjerring søker pc!


Anbefalte innlegg

Som sagt, kjerring på snart 40 søker pc!

 

Må kjøpe ny pga studier.

Kriterier:

-13,3''

-lav vekt

-SSD(mer enn 128GB)

-Pris under 11k

-Ok byggekvalitet og skjerm

-Gjerne høyttalere som tåler litt svartmetall, ikke et must(man har da hodetelefoner)

-Ikke touchskjerm

 

Har ikke lyst på Macbook Air, blir for "smått". Macbook Pro blir for dyrt.

 

Har sett på denne: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SATZ30A1E9/toshiba-satellite-z30-a-1e9-13-3-barbar-pc

 

Liker veldig mye med den men den har to flaws sånn jeg kan se det: ikke cd/dvd-leser samt at Toshiba ikke har utskiftbare batteri.

 

Noen som har noen gode forslag? Har gode erfaringer med Acer og dårlig erfaring med Dell

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår denne:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2765369

 

Eventuellt denne. Den dårlige erfaringen du har med Dell var kanskje fra en Inspiron og ikke Laitude 6/7000 serie?

Det er helt utrolig at det fortsatt finnes leverandører (som Dell og Lenovo)

som krever over 10000 kroner for plastikk bærbare PC-er. Plastikk er

ikke like solid som metall, bøyer seg og sprekker, tåler ikke høy varme etc.

Endret av Stages
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og anbefaler heller ikke Toshiba (litt humor: ToSHITba) dem varer
ikke særlig lenge og har dårlig batterilevetid (mine egne erfaringer).

Samme med Acer, og dem har utrolig dårlig kjøling/PC-ene blir varme.

Vil man ha noe som varer anbefaler jeg high-end versjonene (metall)
som HP, Apple og ASUS. Men man burde alltid unngå plastikk PC-er
og alltid unngå ultrabooks (ultra slow and really ultra overpriced) netbooks.

Endret av Stages
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreslår denne:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2765369

 

Eventuellt denne. Den dårlige erfaringen du har med Dell var kanskje fra en Inspiron og ikke Laitude 6/7000 serie?

Det er helt utrolig at det fortsatt finnes leverandører (som Dell og Lenovo)

som krever over 10000 kroner for plastikk bærbare PC-er. Plastikk er

ikke like solid som metall, bøyer seg og sprekker, tåler ikke høy varme etc.

 

Tror du forveksler de med Latitude 3000/E5000-serien og Thinkpad E/L-serien. Det er der du finner plastikk maskinene. Nå har riktignok kvaliteten på Thinkpad blitt værre i det siste, men vil ikke kalle T-serien plastikk.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Jeg vet det bryter med kriteriet ingen touch, MEN dette er faktisk et relativt bra kjøp til studier.. Prisen er såpass mye lavere enn max at hun kan skaffe seg et skikkelig headset til svartmetallen samt gå på en konsert eller to. Dessuten er vekten lav nok til at den blir dratt med rundt omkring og personlig mener jeg tastaturet er godt over gjennomsnittet for 13"tommere. (Ja, det er plastikk utenpå, men det er så vidt jeg vet plastikk trukket over en metallramme, noe som gjør at den virker bra solid. Er dama i huset som har denne, yoga 2 pro selv..)

Lenke til kommentar

 

Foreslår denne:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2765369

 

Eventuellt denne. Den dårlige erfaringen du har med Dell var kanskje fra en Inspiron og ikke Laitude 6/7000 serie?

Det er helt utrolig at det fortsatt finnes leverandører (som Dell og Lenovo)

som krever over 10000 kroner for plastikk bærbare PC-er. Plastikk er

ikke like solid som metall, bøyer seg og sprekker, tåler ikke høy varme etc.

 

Tror du forveksler de med Latitude 3000/E5000-serien og Thinkpad E/L-serien. Det er der du finner plastikk maskinene. Nå har riktignok kvaliteten på Thinkpad blitt værre i det siste, men vil ikke kalle T-serien plastikk.

 

Ok skjønner det. Liker uansett ikke at bærbare har plastikk, kun metall

eller 90% metall og maks 10% plastikk er bra.

Endret av Stages
Lenke til kommentar

 

 

Foreslår denne:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2765369

 

Eventuellt denne. Den dårlige erfaringen du har med Dell var kanskje fra en Inspiron og ikke Laitude 6/7000 serie?

Det er helt utrolig at det fortsatt finnes leverandører (som Dell og Lenovo)

som krever over 10000 kroner for plastikk bærbare PC-er. Plastikk er

ikke like solid som metall, bøyer seg og sprekker, tåler ikke høy varme etc.

 

Tror du forveksler de med Latitude 3000/E5000-serien og Thinkpad E/L-serien. Det er der du finner plastikk maskinene. Nå har riktignok kvaliteten på Thinkpad blitt værre i det siste, men vil ikke kalle T-serien plastikk.

 

Ok skjønner det. Liker uansett ikke at bærbare har plastikk, kun metall

eller 90% metall og maks 10% plastikk er bra.

 

Nå er det en gang slik, at hva du liker eller ikke liker er helt irrelevant for trådstarter. Som vet hva han selv ønsker. At du har de erfaringene, tilsier ikke at alle produktene fra den produsenten har samme problemene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nok på utkikk etter metallchassis jeg også :-) Dårlig Dell-erfaring er en Inspiron N5110, den med vifta feilplassert. Makkverk, jeg overtok den da gubben kjøpte seg Mac.

 

Grunnen til at jeg ikke vil ha Macbook Air er flashlagringa, vet ikke om dette er så relevant eller om det bare er noe jeg har fått for meg. Mulig jeg er for gammel til å lære meg å bruke Mac ;-) Det jeg skal kjøpe vil være min eneste data, så den må ha kraft nok og kapasitet nok til å håndtere Office-programmer, bilder, musikk og ha plass nok til en del dokumentfiler pga studiet.

 

Så Toshiba er skit? Synd, den var overlegen på stats og batteritid. Liker ikke at man ikke kan bytte batteri, må nesten kunne bruke pcen i 5-6 år. Får lete videre! Noen tips på hvor man kan finne pc, bortsett fra de vanlige nettbutikkene(Elkjøp, Expert, NetOnNet, MPX, Komplett)?

 

Fint at dere tar dere tid til å svare ei gammal kjerring :-)

Lenke til kommentar

Jeg er nok på utkikk etter metallchassis jeg også :-) Dårlig Dell-erfaring er en Inspiron N5110, den med vifta feilplassert. Makkverk, jeg overtok den da gubben kjøpte seg Mac.

[...]

Betyr det at du er venstrehendt og vil ha utblåsinga bak eller på høyre side? Eller er det innblåsinga som er feil plassert på undersiden?

 

Nå er det ganske mye metall i de to laptopene jeg foreslo selv om det ikke syns så godt. Lakkert magnesium kan se veldig likt ut som plast, men er mye sterkere. Kanskje det er plast i skjermlokket på Thinkpaden siden den får kritikk for å være bøyelig, men det er nok i såfall en kompositt-blanding. Elllers tror jeg det meste er metall på både Thinkpaden og Latituden.

 

Som du sikkert har fått med deg i den andre tråden, så er det mulig å skru opp Portege z30 og komme til batteriet. Du må da fjerne gummiknottene og lime de fast igjen etterpå. Problemet blir å få tak i orginalbatteri. Skal nok ikke være vanskelig å få et uorginalt fra utlandet, men det synes jeg blir for rissikabelt med tanke på fare for brann/eksplosjon/giftige gasser. Vet ikke om det er lettere med Apple fordi de selges i større antall. Du bør i hvertfall styre unna de nyeste Retina-modellene for der er battteriet limt fast. Nå er det jo ikke sikkert at Portege og Satellite er samme maskinen, tror det kan variere fra land til land hvor like de er.

 

Når en skal ha laptop i 5-6 år kan det også være lurt å tenke på hvordan det er å rense støv. Når en PC har vært i daglig bruk så lenge kan det også hende det blir behov for annet vedlikehold. Det kan f.eks. være å bytte hengsler eller ta på ny termisk pasta. Når slike ting blir nødvendig er i hvertfall jeg veldig fornøyd med service-manual og tilgjengelighet på deler for bedriftsmaskiner fra HP/Lenovo/Dell.

 

Godt mulig at Toshiba generelt er dårlig. Det har ikke jeg noe erfaring med, så jeg kan ikke svare på det. Men tror det er vesentlig forskjell mellom de billige forbrukermodellene (Satellite) og de dyrere bedriftsmaskinene (Tecra/Portege). På samme måte så er ikke den billigste billigserien til Dell (Inspiron) representativ for kvaliteten i Latitude E7000-serien. Sattellite z30 er nok et unntak her fordi den sannsynligvis har mer til felles med Portege enn de andre Satellite-modellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...