Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei

Vi skal ha presentasjon om moderne vitenskap og store samfunnsendringer på 1800-tallet i forhold til kristendommen. Jeg trenger virkelig hjelp. Oppgaver:

 

1. På hvilken måte fikk mennesker et nytt syn på bibelen (der de tolket den istedet for å lese ordrett slik de hadde gjort tidligere)? Altså folk så på bibelen med et nytt syn. Jeg må snakke rundt dette temaet.

 

2. Nye ideologier. Jeg må snakke om anarkisme sosialisme og kommunisme. Alt i forhold til kristendommen. Har ikke anelse på hva jeg kan skrive.

 

Ville vært til stor hjelp om du visste noe eller om du sendte noen linker! Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Modernismen", kanskje?

 

Jeg antar du allerede har sett gjennom religions- og historiebøkene du har?

 

På punkt 1 er det et par ting som bør bli med:

* Opplysningstiden, og den nye troen på at vitenskapen kunne forklare det meste.

* Viljen til å finne eldre tekster av bibelen for å gi mer presise oversettelser - og til å studere den som en samling tekster fra diverse forfattere (som kanskje har blitt endret på i etterkant)

* Reformasjonen, selv om den var tidligere - en av hovedidéene var at folk måtte få bibelen på et språk de forstå så de kunne lese den selv

 

På punkt 2, vel. Du skal være skeptisk til å bruke wikipedia som den eneste kilden din, og om du skal sitere noe er det mye bedre om du finner originalene. Likevel er det en grei oversikt å se på

Anarki og religion

Marxisme og religion, med avsnitt og lenker til artikler om religion i diverse kommunistiske land.

 

Sosialismen er vanskeligere, siden det er litt uklart akkurat hva sosialisme er. Noen, særlig amerikanere, mener sosialisme og kommunisme er omtrentlig det samme. På norsk er de litt mer separate - kommunisme er en form for sosialisme, men det dekker også ikke-kommunistiske, demokratiske, løsninger (som f.eks. sosialdemokratiet vi har i Norge). Det finnes en del kristne sosialister, som argumenterer for at et samfunn som følger det Jesus sier i praksis må være sosialistisk; Norge har historisk hatt en del av disse. Samtidig er det mange ikke-religiøse eller til og med anti-religiøse sosialister ... du bør egentlig finne en historiebok som har et kapittel eller tre om sosialismen og lese gjennom. Spør på skolebiblioteket, om mulig?

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det aller første må jeg bare si tusen tusen takk! Du serriøst reddet livet mitt, nå har jeg mye bedre oversikt over hva jeg kan snakke rundt og hva jeg skal ha med i oppgaven.

 

Jeg skjønner hva du mener på punkt 2. Setter mye pris på linkene, jeg skal sette av tid til å lese godt gjennom dem, og ikke minst det du har skrevet. Tusen hjertelig!

 

 

"Modernismen", kanskje?

 

Jeg antar du allerede har sett gjennom religions- og historiebøkene du har?

 

På punkt 1 er det et par ting som bør bli med:

* Opplysningstiden, og den nye troen på at vitenskapen kunne forklare det meste.

* Viljen til å finne eldre tekster av bibelen for å gi mer presise oversettelser - og til å studere den som en samling tekster fra diverse forfattere (som kanskje har blitt endret på i etterkant)

* Reformasjonen, selv om den var tidligere - en av hovedidéene var at folk måtte få bibelen på et språk de forstå så de kunne lese den selv

 

På punkt 2, vel. Du skal være skeptisk til å bruke wikipedia som den eneste kilden din, og om du skal sitere noe er det mye bedre om du finner originalene. Likevel er det en grei oversikt å se på

Anarki og religion

Marxisme og religion, med avsnitt og lenker til artikler om religion i diverse kommunistiske land.

 

Sosialismen er vanskeligere, siden det er litt uklart akkurat hva sosialisme er. Noen, særlig amerikanere, mener sosialisme og kommunisme er omtrentlig det samme. På norsk er de litt mer separate - kommunisme er en form for sosialisme, men det dekker også ikke-kommunistiske, demokratiske, løsninger (som f.eks. sosialdemokratiet vi har i Norge). Det finnes en del kristne sosialister, som argumenterer for at et samfunn som følger det Jesus sier i praksis må være sosialistisk; Norge har historisk hatt en del av disse. Samtidig er det mange ikke-religiøse eller til og med anti-religiøse sosialister ... du bør egentlig finne en historiebok som har et kapittel eller tre om sosialismen og lese gjennom. Spør på skolebiblioteket, om mulig?

Endret av secretx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...