Gå til innhold

[Løst] Hvilken religion er fredens religion?


Fredens religion  

43 stemmer

  1. 1. Hvilken religion er fredens religion?

    • Kristendommen
      7
    • Islam
      3
    • Hinduisme
      5
    • Buddhisme
      26
    • Jødedommen
      1


Anbefalte innlegg

Kjære nordmenn.

 

Hvilken religion mener dere er den fredeligste?

 

- Kristendommen

- Islam

- Hinduisme

- Buddhisme

- Jødedommen

 

Begrunn gjerne svaret ditt. Vær så snill ikke bruk media sin oppfatning i den begrunnelse. Grunnlaget i begrunnelsen skal ta utgangspunkt i enkelts individets levemåte og holdninger.

 

Resultatet ble:

 

1. Buddhismen

2. Hinduismen

3. Kristendommen

4. Islam

5. Jødedommen

Endret av Sommerstund
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg valgte hinduismen, men jeg må innrømme at jeg er langt unna å besitte den kunnskapen som er nødvendig for å kunne svare velbegrunnet på spørsmålet. Jeg forbinder vel hinduisme med Ghandi og kampen for et selvstendig India, en kamp som er blitt kjent blant annet for prinsippet om ikke-vold. På den annen side ble vel Ghandi drept av en hindu, og om det var hinduer eller muslimer som bærer hovedansvaret for massedrapene som fulgte, vet jeg ikke. De få hinduene jeg har kjent, virket svært lite voldelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg valgte hinduismen, men dette er på grunn av religionen etter mitt synspunkt bruker lite vold. En ulempe med religionen er kastesystemet, men nå er dette mer og mer utdatert. Mine hinduistiske venner forteller at kastesystemet ikke brukes i Norge, og er på vei ut, også i India er de fleste hinduene bor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg er overrasket over at hinduismen er det mest foretrukne religionen i dette forumet akkurat nå. Det er svært fint at dere begrunner svaret. Jeg ser at begge som har foretrukket religionen, tar utgangspunkt i at religionen bruker mindre vold. Dette er jeg såvidt svært enig, men er svært usikker i hvilken grad kastesystemet brukes idag, også i Norge.

Lenke til kommentar

Religioner er vel ikke direkte dem som skaper fred mellom mennesker her på jorden. Kristendommen har vel mer blod på sine hender en noen annen ideologi. Men i vår del av verden er kristendommen temmet, så den er relativt ufarlig i dag. Den største utfordringen i dag for verdensfreden er islam.

 

Hva er den fredeligste religionene etter dine synspunkter? Hinduisme? Buddhisme? eller jødedommen?

Lenke til kommentar

 

Religioner er vel ikke direkte dem som skaper fred mellom mennesker her på jorden. Kristendommen har vel mer blod på sine hender en noen annen ideologi. Men i vår del av verden er kristendommen temmet, så den er relativt ufarlig i dag. Den største utfordringen i dag for verdensfreden er islam.

 

Hva er den fredeligste religionene etter dine synspunkter? Hinduisme? Buddhisme? eller jødedommen?

 

Jeg vil tro hinduismen. Men det beste for fred mellom mennesker. Er mennesker uten religiøsitet. Kunnskap, toleranse, kjærlighet. Slike ting skaper fred. Religioner skaper konflikter. Det ser vi jo bare her på et lukket forum når religiøsitet blir diskutert. Da kommer frontene med sterke verbale angrep. Du har jo selv angrepet meg. Ikke for at jeg bryr meg om slikt. Det skaper bare mer debatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det ikke "religionene" som bedriver terror, det er religiøse mennesker. Man kunne i prinsippet tenke seg en ikke-voldelig religion, men alle religioner er skapt av mennesker, og mennesker er voldelige.

 

Ikke-voldelige mennesker trenger ingen religion for å forsvare sine handlinger. Religioner skapes av mennesker som har nakt, søker makt eller utsettes for makt for å forklare tilværelsen.

 

Og derfor skapes stort sett alle religioner med klausuler som rettferdiggjør tilhengernes og/eller makthavernes vold. Islam er et åpenbart eksempel, skapt av krigerhøvdinger for bruk i krig.

 

I noen tilfeller dikterer religionen tilhengernes passivitet, det er der ledernes makt alt er sikret. Slik hinduismen gjorde det gjennom kastesystemet.

 

Hvis Jesus Kristus opphevet den gamle orden, hvorfor kastet ikke pavekirken det gamle testamentet på historien skraphaug og baserte seg på det rene kjærlighetsbudskapet? Fordi den retthaverske og straffende Gud var nyttig for å holde flokken på plass.

 

Jeg svarte buddhismen, siden det rent filosofisk er en fredelig religion. Men buddhister er mennesker som alle andre, og mennesker tyr til vold. Religiøse mennesker vil rettferdiggjøre volden med sin tro. Det gjelder alle religioner.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vet ikke om du har lagt merke til det... men det er ikke "fred på jorda" med religion heller.

 

Hæ? hva snakker du om? Eksempel takk.

 

 

Ehm. Du lever på samme planet som oss andre, sant? Da er det jo bare å se seg rundt. Å spørre om eksempel her er ganske tullete egentlig. Hvilken annen planet skulle han snakket om?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen av dem.

 

Hvis det først skal være en religion som er "fredens religion" så er det beste alternativet jeg kjenner til Jainisme.

 

Beklager at det ikke er et alternativ. Jeg tok de religionene jeg kjenner til, og som har blitt "verdensreligion" av min religionslærer da jeg gikk på videregående.

Lenke til kommentar

 

Hvilken religion er den fredeligste? Vanskelig å si, siden de alle bedriver vold, terror og lignende mot sin eller andres befolkning. Det er beste er nok å være uten religion, men det er dessverre ikke et valg i lista over.

Men uansett, så har du helt rett.

 

 

Det er en grunn til at jeg ikke alternativet "Ingen religioner". Slik jeg kjenner oss nordmenn, så er det flere og flere som tar avstand fra religioner. Dersom "Ingen religioner" alternativet hadde vært tilstede vil alle ateistene (som det vist nok finnes mange av her) som er på forumet brukt dette alternativet.

Lenke til kommentar

Beklager at det ikke er et alternativ. Jeg tok de religionene jeg kjenner til, og som har blitt "verdensreligion" av min religionslærer da jeg gikk på videregående.

Ja, jeg regnet med at det var tilfellet.

 

Når man lager avstemninger så er det ofte smart å oppgi et alternativ for "Annet", for å kaste alle andre alternativ inn i en kategori. Bare et tips til neste gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvilken religion er den fredeligste? Vanskelig å si, siden de alle bedriver vold, terror og lignende mot sin eller andres befolkning. Det er beste er nok å være uten religion, men det er dessverre ikke et valg i lista over.

Men uansett, så har du helt rett.

 

 

Det er en grunn til at jeg ikke alternativet "Ingen religioner". Slik jeg kjenner oss nordmenn, så er det flere og flere som tar avstand fra religioner. Dersom "Ingen religioner" alternativet hadde vært tilstede vil alle ateistene (som det vist nok finnes mange av her) som er på forumet brukt dette alternativet.

 

Fler og fler tar til fornuften og det er bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...